2 152 745 läst · 32 467 svar
2153k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis. Det fanns statistik från USA på att de som gick i skolan och samtidigt hade minst två toaletter hemma hade bättre betyg. Det borde alla nu förstå att antalet toaletter inte spelar in på ditt betyg. Där måste du inse att du bör ta allt snack med en nypa salt.Anna_H skrev:Det kom de ju på redan i våras, när de först noterade att 80% av de avlidna hade högt blodtryck, ,en sedan korrigerade för ålder och då upptäckte att andelen med högt blodtryck var detsamma bland avlidna som bland icke avlidna. Det är helt enkelt så att ungefär 65% av 65-åringarna, 80% av 80-åringarna osv har högt blodtryck.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 857 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 857 inlägg
Det är inte direkt så att jag anser det vara dåligt att vara en foliehatt/konspirationsteoretiker. Den person i USA som troligen har högst IQ där (runt 200) har mycket lika åsikter som jag. Och det finns många många fler mycket smarta som är på min sida. Ge vaccinet till våra politiker först. Det blir en win-win. Funkar det så är det bra. Dör de så är ju det också bra.R RoAd skrev:Vaccin är något som nästan uteslutande är positivt för hälsan. Det finns biverkningar men de är få och väldigt sällan lika illa som att få sjukdomen man vaccinerar mot. Detta är inget som är uppe för debatt, det är ren fakta. De som har en annan uppfattning kallas med rätta för foliehattar/konspirationsteoretiker.
Nej, hade du väntat dig det? Det kräver ny lagstiftning och sådant tar åratal. Dessutom ska man ha möjlighet att jaga folk som inte följer lagen, och att ge dem straff (annars blir det en helt tandlös lag), och det kräver betydligt fler poliser, ordningsvakter, jurister osv. Det tar år att utbilda dem också.optimum skrev:
För övrigt, det som nu presenterades är en förordning och inte en lag, även om vår Kultur- och Idrottsminister inte vet skillnaden utan kallar det en lag när hon pratar om att den inte gäller elitidrott. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kR3ERX/far-fortsatta-spela-matcher
Förordningar ger inga juridiska konsekvenser för den som bryter mot den:
https://www.lagrummet.se/lar-dig-mer/vanliga-fragor#vad-ar-skillnaden-mellan-forfattning
Redigerat:
Det är väldigt enkelt att kolla upp i ordningslagen vad en allmän sammankomst eller offentlig tillställning är för något så att man har någon aning om vad det är man ifrågasätter.K Kreutzer skrev:
Brott mot förordningar ger visst konsekvenser för den som bryter mot dem. Konsekvenser vid brott mot trafikförordningen är exempelvis ganska vanligt att råka utför.B b8q skrev:
Däremot så måste förordningar (som utfärdas av regeringen) ha stöd i lag (som utfärdas av riksdagen).
Nej, det inser ni ju aldrig. Det är ju en del av sjukdomsbilden. Och för det mesta så skrattar jag lite gott åt era stollerier och bryr mig inte speciellt. Att någon tror att jorden är platt eller att vi aldrig landat på månen drabbar ju inte någon annan.E Edgarsven skrev:
Vaccinmotståndet är tyvärr en annan sak. Det går ut över samhället vilket inte är bra. Så därför kan det vara på sin plats att påpeka att det är tokerier.
Christopher Langan förmodar jag? Ett tragiskt exempel på att hög IQ inte utesluter att man har kocko-idéer. Han tror ju bl.a. att USA låg bakom 9/11 och att skapelsen har ägt rum. Ovanpå det rasist och antisemit. Bra galjonsfigur för thruthersrörelsen duE Edgarsven skrev:
Däremot verkar hög utbildning innebära att man är mindre benägen att tro på konspirationsteorier.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 857 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 857 inlägg
Förutom att det inte finns något MERS-vaccin vad jag vet så sprids det ju i länder som inte har så utbyggd sjukvård för de sämst ställda. Saudiarabien är ju ett rikt land i sig men gästarbetarna lever ju rätt miserabelt, som jag har förstått det, och det är väl sådana som har hand om kamelerna. Det är ju också få som insjuknar (några hundratal om året) vilket kanske gör att intresset för att betala för en vaccinering är lågt. https://en.wikipedia.org/wiki/Mersoptimum skrev:
Tillägg:
Men du kanske syftade på det nya coronaviruset?
Det tog 10 år att utrota smittkoppor från det att man hade bestämt sig att det skulle ske. Det krävde att USA och Sovjetunionen samarbetade och skänkte bort mängder med vaccin och pengar för att själva vaccineringen. Det gick ändå inte att vaccinera alla i Afrika utan man fick blanda karantän, isolering och vaccinering när det blev ett utbrott någonstans.
Man har under många år hållit på med kampanjer för att utrota polio (finns nu bara kvar i delar av Mellanöstern) och med kampanjer för mässlingsvaccinering mm. men det dör ju fortfarande massor med barn varje år i mässling. Dessutom blir det ett ökat antal i år och framöver eftersom det svårt att vaccinera detta år.
Så jag tror det kommer att bli mycket svårt att utrota det nya coronaviruset.
Redigerat:
Nja jag vet en snabb väg.B b8q skrev:
Rätt mig gärna om jag har fel.
Grundlagsändringar krävs riksdagsbeslut av två med ett riksdagsval separata regeringar.
"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten."
Alltså om nuvarande riksdag fattat ett beslut om att ändra grundlagen i våras
Regering avgått direkt därefter
Nyval och en ny regering med ny riksdag
Nytt riksdagsbeslut.
Skitenkelt.
Vi hade nu haft möjlighet till att använda riktiga åtgärder för att skydda landet mot pandemin.
Och inget trams om råd hit och råd dit som på tok för många inte följer.
De hade garanterat blivit omvalda med rejäl majoritet då sådant visar kraftfullhet.
Visst är jag smart.
Eller det måste finnas en hake för så dumma kan de inte vara att fixat en riktig pandemilag.
Ja visst jag glömde att alla inte är lika noga med att inte bli smittbärare.H hapazard skrev:
Vem katten kom på att sprida smittan till djuren?
Men de som bryr sig får väl vaccinera dem också.
Vi vaccinerade vår hund förra veckan.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 092 inlägg
Nyval, och samla människor i vallokaler?optimum skrev:Nja jag vet en snabb väg.
Rätt mig gärna om jag har fel.
Grundlagsändringar krävs riksdagsbeslut av två med ett riksdagsval separata regeringar.
"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten."
Alltså om nuvarande riksdag fattat ett beslut om att ändra grundlagen i våras
Regering avgått direkt därefter
Nyval och en ny regering med ny riksdag
Nytt riksdagsbeslut.
Skitenkelt.
Vi hade nu haft möjlighet till att använda riktiga åtgärder för att skydda landet mot pandemin.
Och inget trams om råd hit och råd dit som på tok för många inte följer.
De hade garanterat blivit omvalda med rejäl majoritet då sådant visar kraftfullhet.
Visst är jag smart.
Eller det måste finnas en hake för så dumma kan de inte vara att fixat en riktig pandemilag.