Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Det kom de ju på redan i våras, när de först noterade att 80% av de avlidna hade högt blodtryck, ,en sedan korrigerade för ålder och då upptäckte att andelen med högt blodtryck var detsamma bland avlidna som bland icke avlidna. Det är helt enkelt så att ungefär 65% av 65-åringarna, 80% av 80-åringarna osv har högt blodtryck.
Precis. Det fanns statistik från USA på att de som gick i skolan och samtidigt hade minst två toaletter hemma hade bättre betyg. Det borde alla nu förstå att antalet toaletter inte spelar in på ditt betyg. Där måste du inse att du bör ta allt snack med en nypa salt.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Anser du att virusen som åstadkommer SARS och MERS inte heller är "utrotade"?
MERS återkommer lite då och då så det är inte utrotat.

SARS dog däremot ut. Men kanske inte så mycket för att människor utrotade det så som skedde med smittkoppor.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vaccin är något som nästan uteslutande är positivt för hälsan. Det finns biverkningar men de är få och väldigt sällan lika illa som att få sjukdomen man vaccinerar mot. Detta är inget som är uppe för debatt, det är ren fakta. De som har en annan uppfattning kallas med rätta för foliehattar/konspirationsteoretiker.
Det är inte direkt så att jag anser det vara dåligt att vara en foliehatt/konspirationsteoretiker. Den person i USA som troligen har högst IQ där (runt 200) har mycket lika åsikter som jag. Och det finns många många fler mycket smarta som är på min sida. Ge vaccinet till våra politiker först. Det blir en win-win. Funkar det så är det bra. Dör de så är ju det också bra.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
- - - Man har inget att komma med som löser problemet med alla som inte sköter sig.
Nej, hade du väntat dig det? Det kräver ny lagstiftning och sådant tar åratal. Dessutom ska man ha möjlighet att jaga folk som inte följer lagen, och att ge dem straff (annars blir det en helt tandlös lag), och det kräver betydligt fler poliser, ordningsvakter, jurister osv. Det tar år att utbilda dem också.

För övrigt, det som nu presenterades är en förordning och inte en lag, även om vår Kultur- och Idrottsminister inte vet skillnaden utan kallar det en lag när hon pratar om att den inte gäller elitidrott. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kR3ERX/far-fortsatta-spela-matcher

Förordningar ger inga juridiska konsekvenser för den som bryter mot den:
https://www.lagrummet.se/lar-dig-mer/vanliga-fragor#vad-ar-skillnaden-mellan-forfattning

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Max 8 personer vid sammankomster. Vad nu en sådan innebär. På köpcenter obegränsat.
Om det inte kommer in en trubadur för då är det väl helt andra regler.
Det är väldigt enkelt att kolla upp i ordningslagen vad en allmän sammankomst eller offentlig tillställning är för något så att man har någon aning om vad det är man ifrågasätter.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Presskonferensen idag. Fortfarande ingen pandemilag på plats.

Tydligheten likt den beryktade akvarellen i störtregn fortsätter.

Max 8 personer vid sammankomster. Vad nu en sådan innebär. På köpcenter obegränsat.
Om det inte kommer in en trubadur för då är det väl helt andra regler.
Från DN idag;
Skärmdump av en artikel som definierar allmän sammankomst och offentlig tillställning med exempel som demonstrationer och konserter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
MERS återkommer lite då och då så det är inte utrotat.

SARS dog däremot ut. Men kanske inte så mycket för att människor utrotade det så som skedde med smittkoppor.
Men detta virus borde gå att få bort om tillräckligt många vaccinerar sig, eller?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men detta virus borde gå att få bort om tillräckligt många vaccinerar sig, eller?
Jo, om du får alla att vaccinera sig samtidigt så.... Och katter och minkar och ...

B b8q skrev:
Förordningar ger inga juridiska konsekvenser för den som bryter mot den:
[länk]
Brott mot förordningar ger visst konsekvenser för den som bryter mot dem. Konsekvenser vid brott mot trafikförordningen är exempelvis ganska vanligt att råka utför.

Däremot så måste förordningar (som utfärdas av regeringen) ha stöd i lag (som utfärdas av riksdagen).

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R
E Edgarsven skrev:
Det är inte direkt så att jag anser det vara dåligt att vara en foliehatt/konspirationsteoretiker.
Nej, det inser ni ju aldrig. Det är ju en del av sjukdomsbilden. Och för det mesta så skrattar jag lite gott åt era stollerier och bryr mig inte speciellt. Att någon tror att jorden är platt eller att vi aldrig landat på månen drabbar ju inte någon annan.

Vaccinmotståndet är tyvärr en annan sak. Det går ut över samhället vilket inte är bra. Så därför kan det vara på sin plats att påpeka att det är tokerier.

E Edgarsven skrev:
Den person i USA som troligen har högst IQ där (runt 200) har mycket lika åsikter som jag. Och det finns många många fler mycket smarta som är på min sida.
Christopher Langan förmodar jag? Ett tragiskt exempel på att hög IQ inte utesluter att man har kocko-idéer. Han tror ju bl.a. att USA låg bakom 9/11 och att skapelsen har ägt rum. Ovanpå det rasist och antisemit. Bra galjonsfigur för thruthersrörelsen du :)

Däremot verkar hög utbildning innebära att man är mindre benägen att tro på konspirationsteorier.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Förutom att det inte finns något MERS-vaccin vad jag vet så sprids det ju i länder som inte har så utbyggd sjukvård för de sämst ställda. Saudiarabien är ju ett rikt land i sig men gästarbetarna lever ju rätt miserabelt, som jag har förstått det, och det är väl sådana som har hand om kamelerna. Det är ju också få som insjuknar (några hundratal om året) vilket kanske gör att intresset för att betala för en vaccinering är lågt. https://en.wikipedia.org/wiki/Mers

Tillägg:
Men du kanske syftade på det nya coronaviruset?
Det tog 10 år att utrota smittkoppor från det att man hade bestämt sig att det skulle ske. Det krävde att USA och Sovjetunionen samarbetade och skänkte bort mängder med vaccin och pengar för att själva vaccineringen. Det gick ändå inte att vaccinera alla i Afrika utan man fick blanda karantän, isolering och vaccinering när det blev ett utbrott någonstans.

Man har under många år hållit på med kampanjer för att utrota polio (finns nu bara kvar i delar av Mellanöstern) och med kampanjer för mässlingsvaccinering mm. men det dör ju fortfarande massor med barn varje år i mässling. Dessutom blir det ett ökat antal i år och framöver eftersom det svårt att vaccinera detta år.

Så jag tror det kommer att bli mycket svårt att utrota det nya coronaviruset.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Nej, hade du väntat dig det? Det kräver ny lagstiftning och sådant tar åratal.
Nja jag vet en snabb väg.
Rätt mig gärna om jag har fel.

Grundlagsändringar krävs riksdagsbeslut av två med ett riksdagsval separata regeringar.

"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten."

Alltså om nuvarande riksdag fattat ett beslut om att ändra grundlagen i våras
Regering avgått direkt därefter
Nyval och en ny regering med ny riksdag
Nytt riksdagsbeslut.

Skitenkelt.
Vi hade nu haft möjlighet till att använda riktiga åtgärder för att skydda landet mot pandemin.
Och inget trams om råd hit och råd dit som på tok för många inte följer.

De hade garanterat blivit omvalda med rejäl majoritet då sådant visar kraftfullhet.

Visst är jag smart.:cool:

Eller det måste finnas en hake för så dumma kan de inte vara att fixat en riktig pandemilag.

optimum
H hapazard skrev:
Jo, om du får alla att vaccinera sig samtidigt så.... Och katter och minkar och ...
Ja visst jag glömde att alla inte är lika noga med att inte bli smittbärare.

Vem katten kom på att sprida smittan till djuren?
Men de som bryr sig får väl vaccinera dem också.
Vi vaccinerade vår hund förra veckan.

optimum optimum skrev:
Nja jag vet en snabb väg.
Rätt mig gärna om jag har fel.

Grundlagsändringar krävs riksdagsbeslut av två med ett riksdagsval separata regeringar.

"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten."

Alltså om nuvarande riksdag fattat ett beslut om att ändra grundlagen i våras
Regering avgått direkt därefter
Nyval och en ny regering med ny riksdag
Nytt riksdagsbeslut.

Skitenkelt.
Vi hade nu haft möjlighet till att använda riktiga åtgärder för att skydda landet mot pandemin.
Och inget trams om råd hit och råd dit som på tok för många inte följer.

De hade garanterat blivit omvalda med rejäl majoritet då sådant visar kraftfullhet.

Visst är jag smart.:cool:

Eller det måste finnas en hake för så dumma kan de inte vara att fixat en riktig pandemilag.
Nyval, och samla människor i vallokaler?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nyval, och samla människor i vallokaler?
Om det är enda problemet du ser så kan jag lösa det.
Man får rösta utomhus med rejäl social distans.

Frågor på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.