Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte så svårt. I absolut bästa fall, händer ingenting. Mer troligt kommer fler bli smittade. Enkel matematik, och det vet du också! Så varför skriver du sådan smörja?

Staffan
Givetvis omöjligt att säga - det handlar ju om vad folk gör istället. Om de inte deltar i turneringen (som spelare, domare, arrangör etc), så gör de något annat. (Publik skulle man ju ändå inte ha). Om detta "annat" är något som är mer smittspridande är ganska omöjligt att gissa.
 
D
J JBa skrev:
Hur skiljer det här sig mot det privata näringslivet? Så länge du inte är i det ultimata beslutsforat så måste du jobba för att få igenom dina förändringar genom lobbying, påvisa vinster, risker och visa det på ett sätt som beslutsfattare förstår. För mig personligen var det ingen skillnad under mina år som ansvarig nätverksinfrastrukturen för en av de största svenska tillverkningskoncernerna. Chefer kommer och går, roteras runt, styrelsen (ditt flertalet investeringar gick) förändrades år till år. Efter några större stopp i produktionen och effekterna av finanskrisen 2008-09 då alla kostnader blev tydliga underlättades mitt arbete avsevärt.

Jag ser inte varför man som statligt anställd med ansvar inte ska kunna lära sig spelreglerna. Fast det är klart. En av de mest meriterande erfarenheterna när man söker tjänster inom myndigheter är just erfarenheten av arbete inom myndighet eller politiskt styrd verksamhet. Dvs någon som kan foga sig efter "reglerna".

Annika Linde har återigen påvisat bristerna hos svenska myndigheter i utländsk press. [länk] Tyvärr kommer det väl inget gott ur det här för svenskarna kommer glömma det här och statsapparaten kommer fortsätta sin resa med total avsaknad av styrning och utan kompetens att agera i krissituationer. Vi har för sällan haft naturkatastrofer och alltför längesen vi var inblandad i väpnad konfilkt för att kunna lära oss den hårda vägen.
Tja, om du är tjänsteman och får ett beslut i handen att köpa matteböcker till alla elever, men när du ska beställa så hindrar samma politiker dig från att göra det. Ska du då få sparken för att du inte beställde böckerna?
 
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Om jag uppfattar dig rätt? så vill inte du heller erkänna att vi har en andravåg.
Det får naturligtvis stå för dig. I Skåne har vi i en andravåg, såväl som i övriga Sverige.
Sen får du gärna i sedvanlig ordning börja med språkligt ordvrideri och hänvisa till din juridiska kompetens..
Jag tycker det är rätt ointressant med den typen av benämningar precis som tusenett skrev.

Jämfört med andra delar av landet (i förhållande till befolkning) hade Skåne en krusning och inte en våg i våras. Men du får kalla det vad du vill.

K Kreutzer skrev:
Presskonferensen idag. Fortfarande ingen pandemilag på plats.
Man ska nog vara väldigt glad att en lag som kraftigt kan begränsa människors frihet och rättigheter inte bara slängs fram utan att den verkligen noga tas fram i samförstånd med andra partier och noga granskas av jurister så att det inte inkräktar på grundlagen. Går det för fort blir den verkningslös eftersom grundlagen då kommer att trumfa ut den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Apropå dagens presskonferens; Jag tycker man kunde ha max 8 personer på fotbollsmatcher också.
1 domare, 2 linjemän, 1 läkare, 2 lagledare... och så en spelare i varje lag! :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
iberggren och 5 till
  • Laddar…
Vad händer med skolorna. Är de undantagna?
 
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Det får naturligtvis stå för dig. I Skåne har vi i en andravåg, såväl som i övriga Sverige.
Är du säker på att Sörmland, Västernorrland och Västerbotten verkligen har kommit in i en andra våg än?
Det ser inte riktigt ut så.

Sörmland: 43 på sjukhus idag
Västernorrland: 15 på sjukhus idag
Västerbotten: 16 på sjukhus idag
I samtliga fall är det ung. vad de hade bara på IVA i våras.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, om du är tjänsteman och får ett beslut i handen att köpa matteböcker till alla elever, men när du ska beställa så hindrar samma politiker dig från att göra det. Ska du då få sparken för att du inte beställde böckerna?
Nej men istället för att bara sätta sig på häcken och konstatera faktum kan man ju agera så det blir böcker köpta. Dvs man tar ansvar för vad man faktiskt är anställd till att göra.

Om man inte tar ansvar för att böcker blir beställda utan bara sätter sig på häcken så kan det kanske vara läge till att avsluta anställning. Speciellt om man kommit till en position högre upp i organisationen och då rimligtvis även har lite mer befogenheter.
 
D
J JBa skrev:
Nej men istället för att bara sätta sig på häcken och konstatera faktum kan man ju agera så det blir böcker köpta. Dvs man tar ansvar för vad man faktiskt är anställd till att göra.

Om man inte tar ansvar för att böcker blir beställda utan bara sätter sig på häcken så kan det kanske vara läge till att avsluta anställning. Speciellt om man kommit till en position högre upp i organisationen och då rimligtvis även har lite mer befogenheter.
Ja då kan jag säga att i dagens klimat får du sparken i bägga fallen, obekväma tjänstemän har en kort servicetid, det testas dagligen i kommuner och regioner, det kan jag lova dig.

Idag äter du i dig besluten och försöker lappa och laga för att inte offra invånarna, barn, äldre, svaga osv.

Välkommen till verkligheten :)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, IVA-platser gick ju bra att få fram med marginal i våras och personal som behöver lång utbildning är ju inget man skakar fram på ett halvår.
Jag vet. Hustrun är IVA Anestesi utbildad men man kunde gjort en light-version som typ assistenter åt övriga fullutbildade IVA sköterskor.
I kriser gäller det att vara kreativ.

Har du någon lösning nu när IVA är överfyllda på vissa sjukhus? Redan nu!
Förslag?
 
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hoppas på det. Även om jag inte vill stå längst fram i den kön.
Som en parentes kan man se att Trump kanske hade rätt när han utlovade ett vaccin inom kort.

Staffan
Jag kan gärna ta en plats långt fram om jag får.
Ser riskerna som betydligt mindre än risken med den sjukdomsbild covid-19 kan ge.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag vet. Hustrun är IVA Anestesi utbildad men man kunde gjort en light-version som typ assistenter åt övriga fullutbildade IVA sköterskor.
I kriser gäller det att vara kreativ.

Har du någon lösning nu när IVA är överfyllda på vissa sjukhus? Redan nu!
Förslag?
I Stockholm fanns det dels volontärer och dels snabbutbildad kabinpersonal och någon grupp till, kanske hotellanställda, som jobbade på sjukhus under våren. Volontärerna t.ex. desinficerade ytor och andra enkla arbetsuppgifter medan de andra kunde göra lite mer än så.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kabinpersonal-till-varden-i-kampen-mot-corona

Jag jobbar inte inom vården så jag anser inte att det är jag som ska lösa lokala problem eftersom jag inte har den kunskapen som behövs. Du borde väl snarare fråga din hustru som är insatt.
 
optimum
K Kreutzer skrev:
Presskonferensen idag. Fortfarande ingen pandemilag på plats.

Tydligheten likt den beryktade akvarellen i störtregn fortsätter.

Max 8 personer vid sammankomster. Vad nu en sådan innebär. På köpcenter obegränsat.
Om det inte kommer in en trubadur för då är det väl helt andra regler.
Jag är grymt besviken på så tafatt hantering av en så allvarlig smitta.

Dessutom kunde rådet om max 8 kommit för över en månad sedan då vi redan såg en klar ökning och man behöver inte vara professor för att fatta att denna årstiden är kritisk för en luftvägssjukdom som covid-19

Man har inget att komma med som löser problemet med alla som inte sköter sig.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt. Detta är ett marathon där många små åtgärder får hjälpas åt att bromsa pandemin och på sikt utrota den.
Detta kommer aldrig utrotas.
Människan har bara lyckats utrota ett enda virus av alla hundratals som plågar oss.

Jag vill bara hjälpa dig ur denna villfarelse/önskedröm ...
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta kommer aldrig utrotas.
Människan har bara lyckats utrota ett enda virus av alla hundratals som plågar oss.

Jag vill bara hjälpa dig ur denna villfarelse/önskedröm ...
Anser du att virusen som åstadkommer SARS och MERS inte heller är "utrotade"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.