2 153 197 läst · 32 467 svar
2153k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men poängen var väl att även om det förhåller sig så, så är begreppet immunitet för individen missvisande. Det handlar ju snarare om motståndskraft eller liknande? Att vara "skapligt immun" är väl lite som att vara "skapligt död", dvs praktiskt omöjligt.Ulltand skrev:
Det är frågan om man smittar mindre när man har begränsad T-cellsimmunitet eller inte. De som blir snabbt och allvarligt sjuka, kan isolera sig och smittar därmed mindre, men om man under kanske en vecka är smittsam utan att märka det, kan man smitta många fler.Ulltand skrev:
Epidemin är över. 68000 smittade och 25 personer på sjukhus betyder just det. Om folk inte blir sjuka finns det inte ett problem.
Frågan är när någon ska våga säga att kejsaren är naken i ett klimat där alla är rädda för vad som ska komma?
Får hoppas på AT.
Frågan är när någon ska våga säga att kejsaren är naken i ett klimat där alla är rädda för vad som ska komma?
Får hoppas på AT.
Partiell immunitet är definitivt verklighet. Mycket beroende på att immunförsvaret är ås komplext. Allt som har med en enda gen att göra är enkelt, det är av eller på. Men immunförsvaret är en mängd olika system, plus att det beroende på diverse faktorer kan behöva aktiveras olika myket.BirgitS skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Då får jag backa och skylla på att jag tänkt fel eller läst fel. Men jag är säker på att jag läste rätt när det som stodBirgitS skrev:
Om riskgrupperna. Så med andra ord har jag inte läst ordentligt ändå. Eller hittat fel sida. Nånstans har jag alltså gjort fel. Så då får jag backa.
Ptja immunitet betyder nog för många att man inte kan smittas av en infektion men för att övht immunförsvaret skall reagera behöver viruset komma in i kroppen och attakera en cell. Det är nog mer en fråga om hur snabbt immunförsvaret kan slå ner infektionen. Såvida du inte är immun genom att cellerna inte kan smittas pga genetiska faktorer (tex de som är immuna mot vintrekräksjuka)N Noell skrev:
Den som inte utvecklar sjukdom och inte smittar någotn upplever sig säker som immun men kan ändå ha påvisbara virusnivåer kort tid i en PCR-test och har då en sk subklinisk infektion.
Troligen ja. Den som får Covid är som mest smittsam när och precis innan sjukdomen bryter ut.harry73 skrev:
'
Med ett bra t-cell svar attakerar kroppen viruset i ett mycket tidigare skede och virusnivåerna blir aldrig höga. Tror jag
Partiell i samband med immunitet syftar väl på del av population? Ett förstadie till flockimmunitet. Smittspridningen förekommer men minskar pga immunitet. Så använder FHM/Tegnell begreppet. [NyT]Anna_H skrev:
I övrigt håller jag med.
Jag har väl någon gång läst något typ såhär om något vaccin.
Första året skyddar det till minst 90%, 3 år efter vaccinationen är skyddet ca 40%
typ, nåt sånt. Jag minns inte var jag läst det och just siffrorna och årtalen hittade jag typ på nu, de exakta minns jag inte, det var något sådant det stod i alla fall.
Ligger det något i detta?
Första året skyddar det till minst 90%, 3 år efter vaccinationen är skyddet ca 40%
typ, nåt sånt. Jag minns inte var jag läst det och just siffrorna och årtalen hittade jag typ på nu, de exakta minns jag inte, det var något sådant det stod i alla fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Det beror ju väldigt mycket på vad det är för vaccin. Det gäller ju inte barnsjukdomarna som man numera vaccinerar bort. Kan det ha gällt influensa?Mikael_L skrev:Jag har väl någon gång läst något typ såhär om något vaccin.
Där är det ju flera olika virustyper och det sker stora mutationer, vilket är anledningen till att man behöver vaccinera sig varje år.
Nej, man kan när det gäller vissa sjukdomar vara delvis immun och därmed få sjukdomen men lindrigare.blackarrow skrev:
Verkar som att vaccin inte hjälper iaf inte det de kör med i Kina. Eller så har just denna stad inte fått tag på detta än.
https://www.dn.se/varlden/masstestning-av-nio-miljoner-i-kina-efter-lokalt-utbrott/
https://www.dn.se/varlden/masstestning-av-nio-miljoner-i-kina-efter-lokalt-utbrott/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
En fil som tar upp diverse fakta om coronaviruset, storlek, trolig replikeringstid, antal i en topsning mm. samt besvarar frågor typ hur lång tid tar det att smitta 1 miljard människor, likhet med andra virus mm.
https://bit.ly/2WOeN64 uppdateras då och då enligt texten.
https://bit.ly/2WOeN64 uppdateras då och då enligt texten.