2 153 191 läst · 32 467 svar
2153k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Svininfluensa och narkolepsi har varit uppe förut i tråden.
(Du kanske var med i diskussionen då?)
Hur väger man döda mot kroniskt sjuka av vaccinet?
Vi börjar få lite kunskaper om vilka sekundära sjukdomar covid-19 kan orsaka.
Några få procent antivaxxers får vi nog räkna med.
Viktigt är att vi får ett vaccinerat så snart som möjligt, så att så många som möjligt, så snart som möjligt, så spridningen av covid-19 klingar av.
Tills dess får vi kämpa på med distans mm. och inte bli slappa med att följa restriktionerna.
En ganska bra gissning.B Byggdjuret skrev:
blackarrow skrev:
- Om man inte vaccinerade sig och inte fick svininfluensa, så fick man ju heller inte narkolepsi.
- Om man vaccinerade sig mot svininfluensa och inte fick narkolepsi vet man inte om att vaccinet skyddat mot narkolepsi.
- Om man får narkolepsi av svininfluensan så är det ”naturligt” och inte orsakat av människan och lättare att acceptera. (Lite komplicerat dock om man vaccinerats och vaccineringen inte fungerat/skyddat).
- Om man får narkolepsi av vaccinet är det väldigt svårt att acceptera. Varje fall av sjukdom orsakat av vaccin (eller medicin) känns onödigt. Om risken är känd så är det en svår kalkyl, ett svårt beslut att fatta, men det kan ändå vara värt risken för att skydda befolkningen, men vad säger man till de drabbade och hur bemöter man dessa i vården?
Viktigt är att vi får ett vaccinerat så snart som möjligt, så att så många som möjligt, så snart som möjligt, så spridningen av covid-19 klingar av.
Tills dess får vi kämpa på med distans mm. och inte bli slappa med att följa restriktionerna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det finns 3 typer av lögner, lögn, förbannad lögn och statistikStaffan2000 skrev:Inte bara många. Alla rapporter presenteras, på ett för beställaren fördelaktigt sätt.
Här verkar även råda en vanföreställning att just Sverige är det land som redovisar Coronasiffror på ett neutralt och osjälviskt sätt, medans en massa andra kostiga länder minsann manipulerar sina uppgifter för sitt eget fromma.
Staffan
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vblackarrow skrev:Svininfluensa och narkolepsi har varit uppe förut i tråden.
En ganska bra gissning.
Vad det kommer bli för biverkningar av de olika nya vaccinerna vet vi inte.
- Om man inte vaccinerade sig och inte fick svininfluensa, så fick man ju heller inte narkolepsi.
- Om man vaccinerade sig mot svininfluensa och inte fick narkolepsi vet man inte om att vaccinet skyddat mot narkolepsi.
- Om man får narkolepsi av svininfluensan så är det ”naturligt” och inte orsakat av människan och lättare att acceptera. (Lite komplicerat dock om man vaccinerats och vaccineringen inte fungerat/skyddat).
- Om man får narkolepsi av vaccinet är det väldigt svårt att acceptera. Varje fall av sjukdom orsakat av vaccin (eller medicin) känns onödigt. Om risken är känd så är det en svår kalkyl, ett svårt beslut att fatta, men det kan ändå vara värt risken för att skydda befolkningen, men vad säger man till de drabbade och hur bemöter man dessa i vården?
För min del är det enkelt. Om man ser till svininfluensan så var det inte värt 400st sjuka i narkolepsi för att rädda 100 liv.
Nu är siffrorna helt annorlunda när det gäller corona och blir helt andra resultat.
Men jag är inte med på eventuellt får riktigt allvarliga biverkningar för att få ner smittan. Hade det varit helt andra symptom med corona hade man varit halft döende om man fick corona hade jag resonerat annorlunda. Då hade jag inte tvekat. Då ställs man mot helt andra resultat.
Jag fortsätter vara anticorona vaxxers
Det är väl egentligen inte så konstigt att SD,are har sämre förtroende för regeringen.B Byggdjuret skrev:
Det räcker väl med att kolla på Efterlyst,om en regering inte klarar hantera dödsskjutningar,
bilbränder,våldtäkter,gängkriminalitet,rån mot äldre,stenkastning mot brandkår och räddningstjänst
osv osv är det ju inte ett dugg konstigt om förtroendet minskar för de flesta vill nog vara trygga på gatorna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Nej absolut inte. Det var ner en reflektion att har man lågt förtroende för exempelvis FHM så är man nog mindre benägen att följa dess råd än om man har en högt förtroende. Jag la ingen värdering utan reflekterar mer över inkonsekvensen att skrika efter nedstängningar i väntan på vaccin samtidigt som man inte är intresserad av att ta vaccinet.B Byggdjuret skrev:
Som du misstänkte så har alternativmedia varit synnerligen starka motståndare till den svenska modellen med Covid-19. Där plockar man ju fram the whistle blower etc.
Ibland tror jag dock att problemet inte är så mycket hur vi agerar utan att Stefan Löfven står på samma sida som FHM. Då blir vissa motståndare till FHM av princip. Ungefär som att många ogillar Åkesson eller Sjöstedt så om någon av den uttrycker en ståndpunkt man egentligen håller med om så är man emot. Rätt löjligt, men mycket vanligt och jag är nog inte immun heller.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Har vi inte haft den frågan uppe tidigare?BirgitS skrev:
Det går inte att sätta olika värden på om det är en ung eller gammal som dör. Men för de flesta känns det värre om 10 åriga Lisa dör än när 87 åriga Agda dör.
Agda har trots allt lite närmare döden än vad Lisa har. Så vida inte Lisa har en allvarlig sjukdom som gör att hennes dagar är räknade och kan vara kortare än Agda. Som är pigg som en ärta och har inga problem med mattkanter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Jo, det går att sätta ett värde på förväntade återstående år att leva, liksom att drabbas av olika skador/handikapp har ett värde som försäkringsbolagen sätter. Det görs i mängder av fall.B Byggdjuret skrev:Har vi inte haft den frågan uppe tidigare?
Det går inte att sätta olika värden på om det är en ung eller gammal som dör. Men för de flesta känns det värre om 10 åriga Lisa dör än när 87 åriga Agda dör.
Agda har trots allt lite närmare döden än vad Lisa har. Så vida inte Lisa har en allvarlig sjukdom som gör att hennes dagar är räknade och kan vara kortare än Agda. Som är pigg som en ärta och har inga problem med mattkanter.
Ja, de flesta tycker det är värre när barn dör än när de äldsta och skröpligaste gör det. Svininfluensan gick hårdast fram bland barn som inte hade någon immunitet mot liknande influensavirus medan äldre som haft liknande influensor klarade sig bättre.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Här kommer fördomarna fram. Intressant att se. Det innebär att tror att de flesta sdare hänger på avpixlat och vill ha total lockdown. Väldigt många som röstar på SD kommer från andra partier. Sossarna är ett bra exempel. Nä ett tips är att du sliter dig från statistiken och faktiskt funderar lite själv. Sen innebär väl inte att bara för att man inte har förtroende för fhm inte tvättar händerna. Innebär det att vår Ulltand är sdare och inte tvättar händerna. Ulltands förtroende för fhm är litet. Men vi kan inte direkt påstå att han bidrar till smittspridningen för att människan inte sköter sig. Det är en sak att inte ha förtroende för fhm en annan att inte följa de regler som finns.Fairlane skrev:Nej absolut inte. Det var ner en reflektion att har man lågt förtroende för exempelvis FHM så är man nog mindre benägen att följa dess råd än om man har en högt förtroende. Jag la ingen värdering utan reflekterar mer över inkonsekvensen att skrika efter nedstängningar i väntan på vaccin samtidigt som man inte är intresserad av att ta vaccinet.
Som du misstänkte så har alternativmedia varit synnerligen starka motståndare till den svenska modellen med Covid-19. Där plockar man ju fram the whistle blower etc.
Ibland tror jag dock att problemet inte är så mycket hur vi agerar utan att Stefan Löfven står på samma sida som FHM. Då blir vissa motståndare till FHM av princip. Ungefär som att många ogillar Åkesson eller Sjöstedt så om någon av den uttrycker en ståndpunkt man egentligen håller med om så är man emot. Rätt löjligt, men mycket vanligt och jag är nog inte immun heller.
Men om man tänker till nästan 18% fick de i förra valet. Skulle alla dessa
Ha ett lägre förtroende för myndigheter?
Varför skulle man tycka mindre om FHM för att löven följer deras beslut?
Eftersom du verkar hänga på avpixlat.
Vad anser dessa om kraven på hygien? Rent logiskt borde de vara för den biten. Och vi har folk här som gärna ser en lockdown. Läser dessa avpixlat?
Man kan vara för en lockdown inte rösta på SD och enbart läsa DN. Och ha ett förtroende för fhm.
Eller inte något förtroende alls för fhm
Men ändå hålla god hygien. Och avstånd till varandra. Men ändå inte röstar på SD.
Självklart finns det avarter bland SD s väljare. Men det finns sådana överallt.
Så är SD väljare sämre än andra?
En del har ett mindre förtroende för myndigheter. Men det innebär inte att man vägrar följa fhm. Eller att man läser avpixlat så är man en sämre människa?
Jag misstänker att är en människa som tror på det media säger. Media säger att SD är rasister och tycker illa om allt.
Det är lätt att tro på allt som media skriver. Men så enkelt är det inte.
Skippa fördomarna om SD och vakna till.
Redigerat:
Nu är det långt ifrån säkert att det är samma personer som skriker efter nedstängningar och de som är tveksamma till vaccinet.Fairlane skrev:
Du kan nog hitta bägge grupperna inom SD, men det behöver inte vara så många personer som hyser bägge åsikterna, det kan ju teoretiskt vara 50% av SD'arna som vill ha kraftigare nedstängningar och den andra hälften som inte vill ta vaccin. (och det går att byta ut SD mot vilken annan partitillhörighet, också).
Nu är det här inget jag vet något om, men jag finner ganska troligt att dessa två åsikter inte alltid återfinns hos samma person.
Håller med. Även i det att jag själv inte är guds bästa barn här. Jag försöker, men absolut lyckas jag inte jämt.Fairlane skrev:Ibland tror jag dock att problemet inte är så mycket hur vi agerar utan att Stefan Löfven står på samma sida som FHM. Då blir vissa motståndare till FHM av princip. Ungefär som att många ogillar Åkesson eller Sjöstedt så om någon av den uttrycker en ståndpunkt man egentligen håller med om så är man emot. Rätt löjligt, men mycket vanligt och jag är nog inte immun heller.
Jag kanske mest märker det i att jag ofta har en viss avhållsamhet i att bekräfta eller ge gilla-reaktion när jag tänker att det kan ge omotiverat bränsle för de som tycker diametralt mot mig. Väldigt synd att det ska vara så polariserat. Jag är förövrigt också medskyldig till det.
Redigerat:
Facit utan vaccin hade lätt kunnat vara 150 döda, många yngre, och kanske lika många som drabbats av narkolepsi då svininfluensa ocså kan ge den sjukdomen.B Byggdjuret skrev:
Nej inget av de mer avgörande vaccinen och räknas väl av många som det största vaccinmisslyckande "all time" men sannolikt gjorde det trots allt större nytta än skada.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag skulle inte vara så säker att folk håller med. Om jag minns rätt var det 400 som fick narkolepsi. Och om vi inte hade vaccinerat säg 200 döda...Ulltand skrev:Facit utan vaccin hade lätt kunnat vara 150 döda, många yngre, och kanske lika många som drabbats av narkolepsi då svininfluensa ocså kan ge den sjukdomen.
Nej inget av de mer avgörande vaccinen och räknas väl av många som det största vaccinmisslyckande "all time" men sannolikt gjorde det trots allt större nytta än skada.
Tycker nog att kostnaden är för hög
Sen tycker jag att inga biverkningar som blir permanenta är acceptebelt
Där ska det vara ett noll saldo.
Även om 400st på 5 milj är extremt litet så är. Det för mycket