Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
T Provrundan skrev:
Typ en halvmask med P3 filter verkar användas i vården. Dvs vi som river i gamla hus borde ha skyddsutrustning. Men en sån mask har ju en flärp så det man blåser ut filtreras inte, dvs en nysning lär ju spridas fint ändå.

Vad är det för mask man har som artighet?

Har dom andra masker? Ser ut som vanliga masker på bilder man ser.
Det vanligaste skydden som syns från Asien är munskydd som används inom vården och tandvården. De skyddar framförallt patienten, till exempel så att tandläkaren eller sköterskan inte snorar i munnen eller såret på dig. Till viss del även stänk av blod och saliv från patienten. I det syftet fungerar det bra, och om ma själv är sjuk och inte vill smitta andra så kan det väl vara ett rimligt skydd om man måste ut. Men man ska vara medveten om att det är gottis för bakterier där inne, och de ska inte användes mer än en gång och kanske högst ett par timmar i sträck. Och det skyddar inte alls från bakterier och virus mer än t.ex tröjärmen. Hemmasydda munskydd lär vara rena härden.

Även P2 och P3 ska bytas med jämna mellanrum, vilket nog få känner till. Frisk luft är ändå bäst om man inte är sjuk och kan hålla lagom avstånd till folk.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
?
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, vissa behöver det beroende på hormoner, feromoner och hur lätt man svettas. Det räcker att jag håller i en hammare för att jag skall börja svettas...
Det kan bero på en sjukdom som heter hyperhidros.
Jag har den, och jag kan svettas hur som helst i vilket väder som helst, även i -20 grader även om jag går ut i t-shirt. Vissa har så enkel svettning som dig. Man fick botox fram till skl ansåg att ingen kan svettas överdrivet.
Men de var med OT, =)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det finns andningsskydd engångs som man andas genom klass 2 och 3 som ger virusskydd. Men då skulle du behöva visir också för att skydda ögonen som också är en slemhinna mottaglig för virus.
Men det är för att skydda sig själv från virus. De enda som behöver sådana primärt är de som jobbar inom vården för att inte sprida smitta. Att ha ett kladd 1 munskydd hjälper inte dig. Men om du är sjuk så skyddar du andra mot ev droppsmitta. Men det är fortfarande ett måste att tvätta händer och hålla efter sin hygien som gäller.

optimum
Italien 3233 nya fall idag.
Vissa säger att de ligger 3 veckor före oss.

Hoppas de har fel för då bryter helvetet löst här med stora brister i vår sjukvård.

Statistiktabell över coronavirusfall per land med fokus på Italiens nya fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Tycker att diskussionen om vilka patienter som ska prioriteras i vården är riktigt obehaglig. Men är man inte sjuk är det lätt att tycka till.

Tror inte en endaste tyckare här i tråden själva är sjuka. Men jag ligger sjuk i covid-19 sedan tre veckor och med lunginflammation sedan 1 vecka som inte vill ge sig.

• Ledsen
  • Wow
  • Älska
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
optimum
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att diskussionen om vilka patienter som ska prioriteras i vården är riktigt obehaglig. Men är man inte sjuk är det lätt att tycka till.

Tror inte en endaste tyckare här i tråden själva är sjuka. Men jag ligger sjuk i covid-19 sedan tre veckor och med lunginflammation sedan 1 vecka som inte vill ge sig.
Hoppas du snart blir frisk.
Skickar ett krya på dig.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det är alltid lätt att vara efterklok, men bara lek med tanken att regeringen istället hade gett de där 300 miljarderna till sjukvården redan för länge sedan, säg 10 miljarder extra de senaste 30 åren...

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Råkade läsa detta. Hoppas verkligen det är fel. Kanske någon kan dementera.

[länk]

"I Finland kommer 10.000 dö"
– här råkar SVT:s korrespondent försäga sig i direktsändning
1% på en miljon. Låter rätt lite enligt min mening.

Diskuterade detta med sannolikheterna med frugan idag och vi konstaterade bägge att den som vet mest klarar sig bäst, men att det är inte mycket mer än så vi kan göra.

Vi har beställt hem ordentligt med paracetamol (använd inget annat febernedsättande då det förvärrar sjukdomen, använd helst inte febernedsättande alls) ifall vi behöver febernedsättande/smärtstillande och så var det med den diskussionen.

Vi kommer att ta bort barnen från deras astmamedicin med korrison också när smittan kommer nära, samma sak där, den förvärrar sjukdomen.

Om vi inte får andningsproblem (låg syresättning) så är det bara att härda ut hemma. Innan dess är det ingen idé att söka till sjukvården och knappt då är jag rädd för.

A
pacman42 pacman42 skrev:
1% på en miljon. Låter rätt lite enligt min mening.

Diskuterade detta med sannolikheterna med frugan idag och vi konstaterade bägge att den som vet mest klarar sig bäst, men att det är inte mycket mer än så vi kan göra.

Vi har beställt hem ordentligt med paracetamol (använd inget annat febernedsättande då det förvärrar sjukdomen, använd helst inte febernedsättande alls) ifall vi behöver febernedsättande/smärtstillande och så var det med den diskussionen.

Vi kommer att ta bort barnen från deras astmamedicin med korrison också när smittan kommer nära, samma sak där, den förvärrar sjukdomen.

Om vi inte får andningsproblem (låg syresättning) så är det bara att härda ut hemma. Innan dess är det ingen idé att söka till sjukvården och knappt då är jag rädd för.
Personer med astma tillhör inte riskgruppen och det finns heller ingen information som tyder på att välbehandlade astmatiker har drabbats värre än övriga “friska” personer. Tror personligen att det är bättre att ha en välkontrollerad astma än att inflammationen ska förvärras vilket sker om man inte tar sin astmamedicin.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
T.ex. här: [länk]

I artikeln som hänvisar till NHS i England pratar de om 15 %. Jag har även sett uppgifter om 20 % i andra artiklar. Det viktiga mitt inlägg var inte om det är 10 eller 20 % som behöver sjukhusvård utan att Corona inte är jämförbart med influensa vilket var det jag svarade på.
Det är väl av yttersta vikt om det är 10, 20, 30% då vi diskuterar huruvida Sverige klarar av dom som behöver vård.

Det du länkar till anger dessutom ”UPP till 15% KAN behöva läkarvård”. Det är icke likhetstecken med ”1/5 behöver läkarvård”

Vänligen håll dig till fakta istället för att förvränga den.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Möbius skrev:
Personer med astma tillhör inte riskgruppen och det finns heller ingen information som tyder på att välbehandlade astmatiker har drabbats värre än övriga “friska” personer. Tror personligen att det är bättre att ha en välkontrollerad astma än att inflammationen ska förvärras vilket sker om man inte tar sin astmamedicin.
Förutom då att erfarenheterna från andra länder är att kortison kraftigt förvärrar sjukdomen då det hindrar immunförsvaret från att arbeta effektivt. Andra länder i detta fallet är exempelvis Frankrike och Iran. Läs mer här:
- https://www.novinite.com/articles/2...r+Condition+if+you+are+Infected+with+COVID-19

Det finns flera andra källor till denna information. Bägge barnen klarar sig utan kortisonet till vardags, de kan dock inte konditionsträna utan kortison. I detta fallet har jag inga som helst planer på att låta en allmänpraktiserande läkare på vårdcentralen fatta beslut om detta. Varnar man för kortison i andra länder så kommer vi att ta bort det. Men inte förrän det är stor risk att de smittas.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Förutom då att erfarenheterna från andra länder är att kortison kraftigt förvärrar sjukdomen då det hindrar immunförsvaret från att arbeta effektivt. Andra länder i detta fallet är exempelvis Frankrike och Iran. Läs mer här:
- [länk]

Det finns flera andra källor till denna information. Bägge barnen klarar sig utan kortisonet till vardags, de kan dock inte konditionsträna utan kortison. I detta fallet har jag inga som helst planer på att låta en allmänpraktiserande läkare på vårdcentralen fatta beslut om detta. Varnar man för kortison i andra länder så kommer vi att ta bort det. Men inte förrän det är stor risk att de smittas.
Klarar dom sig utan så är det ju bra men många astmatiker måste inhalera dagligen och det verkar inte ha förvärrat läget för någon hittills. Info från igår:
  • ”JAN ALBERT, SMITTSKYDDSPROFESSOR13. mars13:39
    För så unga bedömer jag att det inte är någon risk med astma. Rapporter indikerar att astma har liten betydelse även om man är äldre.”

Möbius skrev:
Klarar dom sig utan så är det ju bra men många astmatiker måste inhalera dagligen och det verkar inte ha förvärrat läget för någon hittills. Info från igår:
  • ”JAN ALBERT, SMITTSKYDDSPROFESSOR13. mars13:39
    För så unga bedömer jag att det inte är någon risk med astma. Rapporter indikerar att astma har liten betydelse även om man är äldre.”
Jag har dock inte sett att de gjort någon skillnad på om man har kortison eller inte i dessa uttalandena. De borde klargöra detta, men eftersom barnen inte har problem om de inte anstränger sig när de är utan kortison så är det bättre att vi plockar bort det. Hade det däremot handlat om att vara utomhus på vintern, då hade det varit ett helt annat beslut, det klarar de inte utan kortisonet!

• Gilla
1
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det vanligaste skydden som syns från Asien är munskydd som används inom vården och tandvården. De skyddar framförallt patienten, till exempel så att tandläkaren eller sköterskan inte snorar i munnen eller såret på dig. Till viss del även stänk av blod och saliv från patienten. I det syftet fungerar det bra, och om ma själv är sjuk och inte vill smitta andra så kan det väl vara ett rimligt skydd om man måste ut. Men man ska vara medveten om att det är gottis för bakterier där inne, och de ska inte användes mer än en gång och kanske högst ett par timmar i sträck. Och det skyddar inte alls från bakterier och virus mer än t.ex tröjärmen. Hemmasydda munskydd lär vara rena härden.

Även P2 och P3 ska bytas med jämna mellanrum, vilket nog få känner till. Frisk luft är ändå bäst om man inte är sjuk och kan hålla lagom avstånd till folk.
Ok, men P4 får vara kvar hoppas jag för där brukar man ha bra program

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.