2 167 833 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
För er som funderar på om man ska stänga skolor;
"Lena Hallengren får frågan om varför inte skolorna stängs.
-Vi stänger skolor av smittskyddsskäl, säger hon. Hon uppger att det inte är produktivt om personer på nyckelpositioner som vårdpersonal, brandmän och poliser måste stanna hemma med sina barn. "
men också;
"Regeringen har i en ny förordning gett skolor utökade möjligheter. I den framgår det att skolor kan stängas ned i samråd med smittskyddsläkare." /utbildningsminister Anna Ekström
-Vi stänger skolor av smittskyddsskäl, säger hon. Hon uppger att det inte är produktivt om personer på nyckelpositioner som vårdpersonal, brandmän och poliser måste stanna hemma med sina barn. "
men också;
"Regeringen har i en ny förordning gett skolor utökade möjligheter. I den framgår det att skolor kan stängas ned i samråd med smittskyddsläkare." /utbildningsminister Anna Ekström
De verkar inte fatta att man kan sortera ut barn till föräldrar med samhällskritiska arbeten och låta de va på fritids, förskola.Gammelnörden skrev:För er som funderar på om man ska stänga skolor;
men också;
Om det är rätt och effektivt kan jag inte svara på men regeringen kommunicerar uselt och det märks att de inte är vana att ta snabba beslut.
Frågan är hur man skall göra med skolorna. Många lärare är redan hemma pga förkylningdsymptom eller pga att de tillhör riskgrupper. Samma sak med elever. Hur länge är det meningsfullt annat än som barnpassning?
Och hur kan du vara så säker på att familjemedlemmen är smittad bara för att den varit i ett riskområde?L Lars48 skrev:Ja, percis
Jag har en familjemedlem som kommer från risk område. ringde 1177 och skulle blivit uppringt av en infektionsläkare inom ett par dygn, fick vi sms om. Ingen ringde då ringer jag 1177 idag och får besked att det är ändrade regler. De kommer inte att ta några prover. Om personen i fråga förvärras då åker man akut in. Skulle de tagit tester då skulle siffrorna stuckit iväg över tusen nu. Det är ingen ide att ta tester längre. Att kartlägga och spåra de smittade ger ingen nytta. Viruset har spridit sig ordentligt nu.
Nu gäller att satsa resurserna på de som har symptom och sjuka ingenting annat.
https://m.facebook.com/742928867/posts/10160169452033868/?d=n
Överläkare på Danderyds sjukhus sågar Anders Tegnell och FHM jämns med fotknölarna!
Överläkare på Danderyds sjukhus sågar Anders Tegnell och FHM jämns med fotknölarna!
optimum skrev:Antal fall i Kina är nu 80814 och med 3177 döda vilket nu ger 3,9% dödlighet av de smittade
Italien 15113 smittade och 1016 döda vilket ger 6,7%
Skulle inte tro att situationen för de i Italien är sämre än i Kina. De borde ha lite bättre luftkvalitet och troligen bättre hälsa.
OBS jag skrev troligen.
Ändå är antalet döda i Italien betydligt högre än Kina. Kan det vara så att viruset muterat och är farligare nu?
[länk]
Du får nog ta av dig skygglapparna. Du stirrar dig blind på ett land, Italien. Men ok. Då gör jag som dig. Sverige har 814 smittade, 1 död vilket ger 0.1% dödlighet. Perfekt, mycket ofarligare än vanlig influensa.
Försök håll dig till fakta istället för att kasta ur dig mass käbbel. Du har snöar in dig på att detta är jordens undergång och då letar du fakta för det.
Hur många smittade hade vi för två veckor sedan? Det tar drygt två veckor från symptomen att dö av COVID-19 (18-19 dagar I snitt enligt den senaste rapporten från Kina som jag läste).T Thomas' skrev:Du får nog ta av dig skygglapparna. Du stirrar dig blind på ett land, Italien. Men ok. Då gör jag som dig. Sverige har 814 smittade, 1 död vilket ger 0.1% dödlighet. Perfekt, mycket ofarligare än vanlig influensa.
Försök håll dig till fakta istället för att kasta ur dig mass käbbel. Du har snöar in dig på att detta är jordens undergång och då letar du fakta för det.
Jag har två teorier. Antingen är det som ovan författare skriver, att FHM är extremt inkompetenta vilket är katastrof. Eller så har deras taktik från början varit att släppa in viruset och sedan försöka kontrollera dess spridning och balansera det mot belastningen av vården, vilket är ett högt spel.pacman42 skrev:
Käbbel, du låter som vår statsminister.T Thomas' skrev:Du får nog ta av dig skygglapparna. Du stirrar dig blind på ett land, Italien. Men ok. Då gör jag som dig. Sverige har 814 smittade, 1 död vilket ger 0.1% dödlighet. Perfekt, mycket ofarligare än vanlig influensa.
Antalet döda i Sverige är inte representativt för statistik ännu.
Detta är inte jordens undergång men en jäkligt svår period.
Troligen många som kommer lida mer av ekonomisk krasch än virusets direkta träff.
Det är nog därför du är så negativ i det du skriver.
Arbetslös imorgon?
Inte jag men troligen du.
Om vi tittar tillbaks till 1900-talets influensor tar vi tre inlfluensa A, där utfallet blev bättre och bättre för oss.
Jag gissar att det dels beror på att de sedan cirkulerade som vanliga säsongsinfluensor så vi fick viss "immunitet" mot de olika varianterna dels på att sjukvården och samhället blev bättre på att hanteravä paneemierna. Det var även fallet 2009.
Corona är nytt. Vi har ingen (eller liten) immunitet. Så nu är det bara sjukvården och samhället vi har att förlita oss på.
I värsta fall blir resultatet som nåt mellan spanskan och asiaten. I bästa fall som nåt mellan hongkong och svinis.
Själv vet jag att jag hör till riskgrupperna, vilket jag inte visste för ett halvår sen. Jag jibbar hemifrån, men tanten är sjuksköterska inom asih, och se har inga riktlinjer att följa.
Jag hoppas de får fram ett vaccin
Jag gissar att det dels beror på att de sedan cirkulerade som vanliga säsongsinfluensor så vi fick viss "immunitet" mot de olika varianterna dels på att sjukvården och samhället blev bättre på att hanteravä paneemierna. Det var även fallet 2009.
Corona är nytt. Vi har ingen (eller liten) immunitet. Så nu är det bara sjukvården och samhället vi har att förlita oss på.
I värsta fall blir resultatet som nåt mellan spanskan och asiaten. I bästa fall som nåt mellan hongkong och svinis.
Själv vet jag att jag hör till riskgrupperna, vilket jag inte visste för ett halvår sen. Jag jibbar hemifrån, men tanten är sjuksköterska inom asih, och se har inga riktlinjer att följa.
Jag hoppas de får fram ett vaccin
OT: ouch när jag tänker tillbaka januari 2018. Börjar med att man får influensa 6 dagar av 7 på Grand Canaria över nyår. Är i Chengdu vecka 2, får ordentlig influensa vecka 3 när jag är hemma igen. Åker till San Francisco mitten av februari...och åker på en 3:e influensa... Det gick åt mycket ipren under dom veckorna.Ö öringen skrev:
Hur som helst så är läget vad det är just nu och det enda vi kan göra är att följa vad myndigheter säger och har resurser till. Vi behöver intala oss att förr eller senare åker man på det här viruset.
Oro är vår värsta fiende i det här fallet som skapar ifrågasättande vilket i sig ytterligare skapar oro. Om man istället lyssnar till myndigheten och minimerar sin egen "åsikt" när man tar in information så blir oron mindre.
Att det finns brist på material etc. är ju nått som varit på oro-generatorn idag i alla media. Undra hur det gått för Apollo 13 om de inte lät "experterna" ta hand om problemen?