Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mats-S
F Finndjävel skrev:
Detta är inte årsinfluensan. Spara dina kunskaper till höhö-klubben på den lokala pubben. Dom blir säkert imponerade.
Jag är mest imponerad av alla dina inlägg ... tyder på total okunskap.

F Finndjävel skrev:
Detta är inte årsinfluensan. Spara dina kunskaper till höhö-klubben på den lokala pubben. Dom blir säkert imponerade.
Jag skrev inte att covid-19 var årsinfluensa. Det var för övrigt inte mina kunskaper, jag skrev bara vad jag nyss läste vilket jag tyckte var en smula intressant då jag inte visste att så många dog av vanliga flunsan. Själv kan jag inte ett smack om sjukdomar eller virus och ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna.

• Gilla
NiklasN123 och 1 till
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Inte alls. Det handlar om att bromsa spridningen och dämpa kurvan smittade så att alla inte blir smittade samtidigt och sjukvården hinner med. Det verkar vara många som ännu inte fattat varför olika stater tar till såna åtgärder. Ifall en halv miljon blir sjuka samtidigt betyder det 50-100K personer som behöver akut sjukvård på en och samma gång. Den privatiserade "välfärden" klarar inte av att hantera såna mängder sjukdomsfall. Det är inte bara coronasmittade som kommer att lida och dö, utan också andra kroniskt sjuka kommer att bli utan vård och dö när man inte har resurser att vårda alla.

Danmark agerar med pondus och tänker på sin egen befolknings bästa medan Finlands och Sveriges regeringar står och petar sig i naveln. Här är det viktigaste att minimera de ekonomiska förlusterna. So what om några hundratusen av gräsrötterna stryker med, man kan importera mera. Huvudsaken tycks vara att kapitalisterna inte blir utan vinst och aktiemarknaden stabiliseras. Samhället får inte stanna upp en sekund helst, pengaflödet måste fortgå.
Fast du tror att kapitalisterna är de som drabbas värst? Det är ju knegarna som kommer få problem om man blir tvingad att sluta jobba x antal veckor. X antal tusentals familjer kan och går i krasch. De vill ju undvika det i största mån.
Om de stänger skolorna i lågriskområden så lamslår du massor med företag, vissa som inte har en stor kassa kommer få slå igen och arbetslösheten kommer bli massiv.
Högriskområden bör såklart dra strängare restriktioner som sthlm bör ju vara väldigt försiktigare. Men i landsbygd och glesbygd anser jag inte att de ska stänga ner helt pga just kraschen.
Nu är det stängt på alla äldreboende och sjukhus här. Man får inte ta med sig sällskap vid viktiga besök till sjukhuset utan du får klara dig själv om du kan gå.
På jobbet skickades all personal som kan jobba hemma hem. Vi som är kvar har stängt alla dörrar och portar, vid leveranser så får de ringa till oss då de inte kommer in mer.
Men folk som blivit hysteriska anser att vi ska stänga igen och gå hem och bli arbetslösa och företaget gå i konkurs när vi bor i lågriskområde just nu.
Och ja, folk tar det på allvar. Men de är oroliga för vem fan betalar oss när vi tvingas hem, inte kommer staten göra det.

optimum
P Putte 9497 skrev:
Nej, har du att ingen klarar sig?
Vad är det och fundera på
Alla kommer dö.
Detta är 100% säkert
En del av Corona men de flesta naturligt sätt någon gång.

Fakta, ja vi har inte sett någon som är 150 år.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
optimum
Senaste uppdatering för Sverige.

Nej jag vågar inte ta till ordet peak men jag vore en av de gladare om det väl vore så.
Dagens antal lägre än gårdagen och även förrgår.
Hoppas att morgondagens är ännu lägre.
Kanske de åtgärder som genomförs har effekt.
Men men, vågar knappt hoppas det är så.
Se den gula linjen.

Graf som visar antalet smittade, symptomfria och dödsfall över tid med nedåtgående gult linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum optimum skrev:
Senaste uppdatering för Sverige.

Nej jag vågar inte ta till ordet peak men jag vore en av de gladare om det väl vore så.
Dagens antal lägre än gårdagen och även förrgår.
Hoppas att morgondagens är ännu lägre.
Kanske de åtgärder som genomförs har effekt.
Men men, vågar knappt hoppas det är så.
Se den gula linjen.

[bild]
Man har ju slutat testa utöver allvarligt sjuka . Klart som faan kurvan planar ut då.

• Gilla
  • Älska
David L och 7 till
  • Laddar…
Tur man inga barn på dagis har men kommer bli jobbigt att ensam jobba ihop skattedeg för att försörja alla som sitter hemma och trycker

L Lars48 skrev:
Danmark stänger gränserna ! Varför då ?! Viruset är ju redan där. Såna åtgärder är alldeles för sent.
Skulle gissa på att de förbereder en större karantän. Kanske inte rikstäckande men omfattande.

Ö öringen skrev:
Som lite jämförelse läste jag precis att vinter 2018 rapporterades drygt 20 000 människor insjuknade i vanliga årsinfluensan i sverige. 1012 människor dog.
5% dödlighet av vanlig influensa låter helt fel, vart läser du detta?

MultiMan
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tjusningen med virus är att det mycket sällan ger följdsjukdomar eller skador. Det är väldigt binärt 1 eller 0, man klarar sig eller inte.
Polio är ett virus där massor av människor fick men för livet. Det finns många andra exempel på virus som orsaker cancer efter många år eller missbildade foster, men som ändå överlever med svåra skador.

Jag är personligen inte särskilt förtjust över vilka skador virus kan ställa till med, även livslånga.

N Noseone skrev:
Man har ju slutat testa utöver allvarligt sjuka . Klart som faan kurvan planar ut då.
Ja, percis
Jag har en familjemedlem som kommer från risk område. ringde 1177 och skulle blivit uppringt av en infektionsläkare inom ett par dygn, fick vi sms om. Ingen ringde då ringer jag 1177 idag och får besked att det är ändrade regler. De kommer inte att ta några prover. Om personen i fråga förvärras då åker man akut in. Skulle de tagit tester då skulle siffrorna stuckit iväg över tusen nu. Det är ingen ide att ta tester längre. Att kartlägga och spåra de smittade ger ingen nytta. Viruset har spridit sig ordentligt nu.
Nu gäller att satsa resurserna på de som har symptom och sjuka ingenting annat.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Läste det här [länk]
Rätt eller fel, jag har ingen aning
Ok beror på att inte alla sjuka registreras, så stort mörkertal. Dödligheten på vanlig influensa ligger runt 0,2%

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
För er som funderar på om man ska stänga skolor. De röda och gula länderna har stängt skolor helt eller delvis

Karta över Europa som visar skolstängningar på grund av coronaviruset, röda och gula länder har åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
För er som funderar på om man ska stänga skolor. De röda och gula länderna har stängt skolor helt eller delvis

[bild]
Jag känner många som inte tänker låta sina barn gå till skolan. Jag tror hälften av barnen stannar hemma ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.