Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jämför då med Kina där man måste ha en speciell app i telefonen som innehålla ett "pass" som ger dig rätt att röra dig i samhället. Har du inte appen (som garanterar att du är frisk) så kan du inte ta dig till jobbet eller liknande.

Kina ligger uppenbarligen långt före Sverige. Det går knappt använda vanliga pengar och kreditkort i Kina längre, man måste ha deras lokala appar för att betala för mat, kaffe mm
Ah just det. De ligger långt framför oss. Det är därför vi påverkas negativt av dem just nu. Och de som vågar påpeka styrets vanstyre blir straffade. Bra att många företag faktiskt funderat på att ta hem produktionen från det landet då efter denna smällen.
Vi bor nu i norden och inte i ett kontrollsamhälle som styr dig med järnhand. Men deras diktatur är utanför ämnet.
Här har alla yngre inte smartphone eller mail i telefonen och vi får styra det precis hur vi vill. Och det är då uselt av förskolan att inte ha satt upp info för alla.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tjusningen med virus är att det mycket sällan ger följdsjukdomar eller skador. Det är väldigt binärt 1 eller 0, man klarar sig eller inte.
Inte enligt de första rapporterna från Kina, där antyds att många har skador på lungorna efteråt. När man jämför med SARS så är man rädd för att en del kommer att utveckla livslång lungsjukdom som dödar dem till slut.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Italienarna tycker att barn är en riskgrupp när det gäller smittspridning, särskilt de små:
https://www.itv.com/news/2020-03-11/...-milan-health/

Skall man tolka detta som att förskolorna bör stängas? Jag lutar nästan åt det...
...eller åtminstone att man inför en minimiålder på tre år eller så på förskolan, dvs man stänger småbarnsavdelningarna.

pacman42 pacman42 skrev:
Italienarna tycker att barn är en riskgrupp när det gäller smittspridning, särskilt de små:
[länk]

Skall man tolka detta som att förskolorna bör stängas? Jag lutar nästan åt det...
...eller åtminstone att man inför en minimiålder på tre år eller så på förskolan, dvs man stänger småbarnsavdelningarna.
Vem ska ta hand om ungarna då, ställer du upp eller?

pacman42 pacman42 skrev:
Inte enligt de första rapporterna från Kina, där antyds att många har skador på lungorna efteråt. När man jämför med SARS så är man rädd för att en del kommer att utveckla livslång lungsjukdom som dödar dem till slut.
Och de första rapporterna tycker du är mer trovärdiga än alla tidigare studier om virus, smart.

Vem ska ta hand om ungarna då, ställer du upp eller?
Jag har inget svar, jag bara konstaterar att vi måste platta ut smittkurvan och att FHM uppenbarligen inte tar till alla medel som finns. Sedan blir det naturligtvis konsekvenser, frågan är vad som är värst? Jag vet inte...

Och de första rapporterna tycker du är mer trovärdiga än alla tidigare studier om virus, smart.
De rapporterna stämmer väl överens med erfarenheten av det närmast besläktade viruset (SARS-CoV) som oraskade SARS. Utifrån detta så är jag orolig för att de första rapporterna från Kina har rätt, ja. Jag litar mer på de i Kina som forskar på detta.

Jag skall se om jag kan hitta länken till det jag läste om lungskadorna.

Edit: Här är ett inlägg om rapporten där även rapporten är länkad:
- https://www.reddit.com/r/China_Flu/...19_causes_irreversible_lung_fibrosis_earlier/

Nu när jag läser rapporten igen så inser jag att här finns kanske svaret till att Korea behandlar sina patienter proaktivt och därmed får ned dödstalen, de skriver i denna rapport att tidig behandling är viktig för att undvika denna typ av skador.

Gammelnörden
pacman42 pacman42 skrev:
Det är mer troligt att det beror på sekundärinfektion i form av någon typ av lunginflammation.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det är mer troligt att det beror på sekundärinfektion i form av någon typ av lunginflammation.
Nu orsakar Covid-19 virus-lunginflammation i sig för de med allvarlig sjukdom. Sedan kan man få bakteriell lunginflammation som en följd av den första lunginflammationen (väl beskrivet i en av John Campbell's filmer på Youtube, den filmen är nog en månad gammal nu tror jag). Här finns en av de proaktiva åtgärder som man genomfört bland annat i USA och i Kina också, man ger penicillin till patienterna redan innan de fått en bakteriell lunginflammation för att förebygga den.

Som lite jämförelse läste jag precis att vinter 2018 rapporterades drygt 20 000 människor insjuknade i vanliga årsinfluensan i sverige. 1012 människor dog.

L Lars48 skrev:
Danmark stänger gränserna ! Varför då ?! Viruset är ju redan där. Såna åtgärder är alldeles för sent.
Inte alls. Det handlar om att bromsa spridningen och dämpa kurvan smittade så att alla inte blir smittade samtidigt och sjukvården hinner med. Det verkar vara många som ännu inte fattat varför olika stater tar till såna åtgärder. Ifall en halv miljon blir sjuka samtidigt betyder det 50-100K personer som behöver akut sjukvård på en och samma gång. Den privatiserade "välfärden" klarar inte av att hantera såna mängder sjukdomsfall. Det är inte bara coronasmittade som kommer att lida och dö, utan också andra kroniskt sjuka kommer att bli utan vård och dö när man inte har resurser att vårda alla.

Danmark agerar med pondus och tänker på sin egen befolknings bästa medan Finlands och Sveriges regeringar står och petar sig i naveln. Här är det viktigaste att minimera de ekonomiska förlusterna. So what om några hundratusen av gräsrötterna stryker med, man kan importera mera. Huvudsaken tycks vara att kapitalisterna inte blir utan vinst och aktiemarknaden stabiliseras. Samhället får inte stanna upp en sekund helst, pengaflödet måste fortgå.

Mats-S
P Putte 9497 skrev:
Va faan, då kan man inte åka till Puttgarden och köpa Corona (öl)
Messade grannen på mitt sommarställe utanför Karlstad att genast dra iväg och fixa vårens "Tysköl", han hinner om han drar pronto :)

Ö öringen skrev:
Som lite jämförelse läste jag precis att vinter 2018 rapporterades drygt 20 000 människor insjuknade i vanliga årsinfluensan i sverige. 1012 människor dog.
20000 var de som testades, man testade bara de allvarligt sjuka (precis som man nu gör i Sthlm, VG mm med Covid-19). Jag såg att hittills i vinter har 70 personer dött av årets "vanliga" influensa (svininfluensan är den vanligaste i år).

Ö öringen skrev:
Detta är inte årsinfluensan. Spara dina kunskaper till höhö-klubben på den lokala pubben. Dom blir säkert imponerade.

• Gilla
NiklasN123
  • Laddar…
Mats-S
F Finndjävel skrev:
Danmark agerar med pondus och tänker på sin egen befolknings bästa medan Finlands och Sveriges regeringar står och petar sig i naveln. Här är det viktigaste att minimera de ekonomiska förlusterna. So what om några hundratusen av gräsrötterna stryker med, man kan importera mera. Huvudsaken tycks vara att kapitalisterna inte blir utan vinst och aktiemarknaden stabiliseras. Samhället får inte stanna upp en sekund helst, pengaflödet måste fortgå.
Det är sådant här kvalificerat bullshit som gör att folk oroar sig alldeles för mycket. :mad:
Danmark, liksom typ hela europa har redan smittan innanför sina gränser, finns inte en susning att någon fjantig gränsstängning kan minska spridningen. En enig expertis instämmer i det här, lägg krafterna på att hålla folk borta från offentligheten och satsa resurserna på riskgrupperna.

Vi andra får snällt ta en veckas influensa i hemmamiljö med Netflix och popcorn :)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.