Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte helt lätt när det inte finns etablerade testresurser.
De tillgängliga användes inte. Regionens eget smittskydd ville köra själva, trodde att de hade resurser själv och när de sedan inte hade det var det för sent.

(hm, det här var en kommentar på kapacitet för smittspårning, men nu ser jag att du skriver om testkapacitet)

BirgitS
T TAR12 skrev:
Men varför kunde Norge, Danmark, Tyskland mfl bygga upp sin test och smittspårningskapacitet? Man kan se att de länder som testar och smittspårar också är de länder som har låga dödstal per capita.

Vad vann vi med vårt val av att ganska tidigt sluta smittspåra?
Sverige har också byggt upp sin testkapacitet och numera görs det smittspårning i 14 av de 21 regionerna enligt ett uttalande för några dagar sen.

Eller är det så att de europeiska länderna som du räknar upp har kunnat göra det för att de hade få smittade från början?
Inte så lätt alla gånger att veta säkert vad sambanden är.
Det var ju så att Sverige smittspårade i början tills det blev så många sjuka att testkapaciteten inte räckte till och personalen behövdes till annat viktigare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
T TAR12 skrev:
Men varför kunde Norge, Danmark, Tyskland mfl bygga upp sin test och smittspårningskapacitet? Man kan se att de länder som testar och smittspårar också är de länder som har låga dödstal per capita.

Vad vann vi med vårt val av att ganska tidigt sluta smittspåra?
Det vet kanske de bättre, man kan ju anta att de hade en bättre startposition i det avseendet?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Samtidigt måste man kunna diskutera val av strategi under pågående kris, efteråt är det försent. Då kommer bara argumenten om att det är lätt att vara efterklok.
Men då ska man ju diskutera vad strategin ska vara nu och framöver. I den här tråden tycker jag det allt för ofta diskuteras vad som skulle ha gjorts i mars i stället.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Men då ska man ju diskutera vad strategin ska vara nu och framöver. I den här tråden tycker jag det allt för ofta diskuteras vad som skulle ha gjorts i mars i stället.
Vad som skulle ha gjorts exempelvis i region Skåne som 2006-07 gav tummen upp till Socialstyrelsen men sen aldrig fullföljde planen, tänker jag. Misstagen som ligger bakom dålig kapacitet och beredskap är många och många gånger gamla.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
Så du tror det tar 15 år att ta fram ett vaccin?
Spelar kanske inte så stor roll vad jag tror. Det är nog viktigare att inte gambla med ett helt lands befolkning och sätta allt på ett enda kort - att hoppas på ett vaccin.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Du har vissa poänger, men samtidigt finns det nog en del skillnader mellan att driva ett företag med några hundra anställda och att driva ett helt land. Att göra en riskanalys för ett begränsat projekt är (relativt) lätt. Att göra det för alla möjliga risker och därefter förbereda och planera är snäppet svårare.
Nja. men de har betydligt mer resurser och ibland behövs det inte så många för att få till en rimligt stor planering inför kriser.

Jag har fått länk till ett dokument jag ska läsa. Kan vara intressant.
Gissar att flera här redan sitter och lusläser det.

optimum
J Jocke Best skrev:
Så är det faktiskt. Medan vi hade överdödlighet fanns vissa som t.o.m dog flera gånger. En bekant har varit hemma sjuk i Corona två gånger med en månads mellanrum. Dock inte dött någon av dom. Hade det hunnit komma en annan ny sjukdom där man slapp karens hade han troligen drabbats av den också.
Tror du såg ironin.:D

Självklart i förhållande till så många som normalt dör.
Men jag tycket lite kul kan man få ha.

optimum
tusenett skrev:
Så FHM är nog som sagt inte den enda ensamma aktören som man ska peka finger åt för de brister som framkommit.
Nej vi ska nog inte peka finger. De borde få en fot där bak om de inte skött sitt jobb.

Precis som jag beskrev om våra riskanalyser vilket blir åtgärdsplaner.
Om vi inte genomför dessa kommer det bli jäkligt tråkigt.
Sker det en olycka vi förutsett och inte agerat mot i tid blir det rättslig påföljd då vi har arbetsmiljöansvar som chefer.
Förutom att det kan vara en kollega som skadas vilket är fruktansvärt.

Att jag är så kritisk är för jag ser mycket allvarligt på sådant här och sköter jag mitt jobb har jag samma förväntning på att andra ska göra det också.

Ska läsa den intressanta skriften.

E erkka skrev:
Du verkar inte ha följt med, men vad sägs om: Island, Sydkorea, Taiwan?
I mina ögon tre exemplariska länder. Sen tycker jag att Finland och Norge har visat framfötterna.

Ingen kan göra alla rätt, men få gör så många fel som Sverige.
Jag tror du missade de viktiga orden "i efterhand". Man kan tro och tycka att t.ex. Norge och Sydkorea och Taiwan gjort rätt _hittills_, men det återstår några år för att veta säkert. Kommer det en andra våg? Kommer det ett vaccin? Räcker det för Norge att man tredubblat sin arbetslöshet, eller blir den ännu högre?

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det så att många är efterkloka. Jag tycker att jag har varit tydlig med mina åsikter om vad man bör göra framöver:
Testa, smittspåra (gärna automatiskt) och isolera de smittade. Regelbundet testa stora grupper för att se var vi befinner oss. Är det som du skriver ovan att man börjat med detta så är det jättebra.

Jag tycker att det finns en brist på ödmjukhet så vi borde bli mer ödmjuka istället för att säga "alla andra har fel" och ta möjlighet att lära oss av andra. https://omni.se/tar-den-svenska-strategin-i-forsvar-alla-andra-gor-fel/a/zGJ885

T
B b8q skrev:
Jag tror du missade de viktiga orden "i efterhand". Man kan tro och tycka att t.ex. Norge och Sydkorea och Taiwan gjort rätt _hittills_, men det återstår några år för att veta säkert. Kommer det en andra våg? Kommer det ett vaccin? Räcker det för Norge att man tredubblat sin arbetslöshet, eller blir den ännu högre?
Varför skulle Sverige klara sig mycket bättre om det kommer en andra våg? Många av de länder som nämns i inlägget du citerar har alla byggt upp och har en fungerande smittspårningsorganisation till skillnad från oss.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Testa, smittspåra (gärna automatiskt) och isolera de smittade. Regelbundet testa stora grupper för att se var vi befinner oss. Är det som du skriver ovan att man börjat med detta så är det jättebra.
Än så länge är det ju för många som insjuknar i Stockholm och en del andra regioner för att det ska fungera att smittspåra alla där men där det går så görs det och testningen av dem med lindriga symtom utökas ju allt mer t.ex. i Stockholm. Har fått intrycket att smittspårning har förekommit i en del lindrigt drabbade regioner under större delen av tiden.

När 2 % av befolkningen i en region är sjuka samtidigt så blir det rätt omöjligt att smittspåra på ett vettigt sätt.

Under hela epidemin har det utförts tester på vårdcentraler på samma sätt som det görs varje vinterhalvår för att se hur det ligger till med influensan, s.k. sentinelövervakning. Hälsorapporten har ju också använts av FHM för att få mer kunskap om trender. Det är sånt som framgår av deras veckorapporter. Allt fler antikroppsundersökningar görs ju också.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Tror du såg ironin.:D

Självklart i förhållande till så många som normalt dör.
Men jag tycket lite kul kan man få ha.
Trodde du såg min med. Håller med :D

• Gilla
optimum
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Nej vi ska nog inte peka finger. De borde få en fot där bak om de inte skött sitt jobb.

Precis som jag beskrev om våra riskanalyser vilket blir åtgärdsplaner.
Om vi inte genomför dessa kommer det bli jäkligt tråkigt.
Sker det en olycka vi förutsett och inte agerat mot i tid blir det rättslig påföljd då vi har arbetsmiljöansvar som chefer.
Förutom att det kan vara en kollega som skadas vilket är fruktansvärt.

Att jag är så kritisk är för jag ser mycket allvarligt på sådant här och sköter jag mitt jobb har jag samma förväntning på att andra ska göra det också.

Ska läsa den intressanta skriften.
Peka finger, ge en fot, avgå, rösta bort. Oavsett hur och hur mycket det ska ”tillrättavisas” så anser jag fortfarande att FHM inte ensam ska skuldbeläggas för allt som gått snett. De har sitt ansvar, många andra har sitt ansvar.

Jag tror nog att FHM gärna hade smittspårat mer men de resurserna som behövdes kanske tillhandahålls av andra som inte hade gjort sitt jobb.

FHM verkar ha någon form av ansvaret för att sköta beredskapslagren, men om det inte finns några beredskapslager finns inget att sköta om. Regeringen verkar ha ignorerat påtryckningar om detta i många år.

När Tegnell säger ”det var olyckligt att vi inte lyckades skydda de äldre” hör jag han egentligen säga ”jävla idioter i regioner och äldreboenden som inte skyddade de äldre”. Med ”vi” menar han nog lite diplomatiskt ”Sverige”.

Jag tror inte alls att FHM är helt skuldfria eller perfekta.

Jag tycker mycket av problemen verkar vara systemiska, dvs myndigheters oklara ansvarsförhållanden, grejer tillåts falla mellan stolarna, överlappande organisationer som kan skylla på varandra, dåliga uppföljningar, bristande kontroll och ansvarsutkrävande m.m.

Felet är därför i grund och botten politikernas som byggt upp dessa strukturer med myndigheter med oklara ansvarsområden och de andra felen.

• Gilla
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.