2 152 443 läst · 32 467 svar
2152k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför tror du det då? Mina tanke var att FB är mer ett allmänt forum för alla åldrar och sorters människor.useless skrev:
Det är ju BH också i princip, men yngre personer, kanske tonåringar exempelvis, är väl inte de som bygger.
Många hyresrättsägare, som representerar en stor andel av svenska folket, är heller kanske inte lika frekvent här som husägare och bostadsrättsägare.
Jag tror ju ändå att byggahus.se fångar upp fler hus- och bostadsrättsägare och i först och främst i frågor som rör byggande. Medan FB är ju mer allmänt om allting och, jag tror, därför fångar en bredare och mer diversifierad grupp.
Jag tror snarare tvärtom, det är pga att samhällsspridningen hade pågått så länge som Frankrike, Italien och Belgien drabbades så hårt.harry73 skrev:
Det verkar ju som om den här sjukdomen till stor del sprids via superspridarevents (barer, gym och annat) och i familjekluster, samt av superspridare (personer). Detta gör att smitta kan självdö många gånger innan den hittar rätt och får stor spridning.harry73 skrev:Såklart har Lock down en stor effekt. Den minimerar möjligheten för smittspridningen väldigt mycket. sedan består en Lock down av ett stort antal åtgärdar, där vissa har stor effekt, vissa låg eller ingen effekt, och det kan även finnas åtgärdar med motsatt effekt.
Sedan kan det vara så att smittan självdör utan att lock down gör så mycket till eller från. Det finns extremt tidiga covid-fall i Frankrike, som inte verkar ha orsakat smittspridning, den kom senare.
Detta gör att lock-down troligen får en större effekt än att bara begränsa folks rörlighet (i motsvarande grad).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Nytt idag:
Nu har vi intagit #7 med flest döda per invånare, i världen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Nu har vi intagit #7 med flest döda per invånare, i världen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
I själva sakfrågan tycker vi nog olika, men inte är din åsikt mindre värd av den anledning.tompax2 skrev:Jo, jag håller med dig helt och hållet. Det är inte konstruktivt att tjafsa. Och det gör jag gärna inte heller, men jag tycker inte om att bli tillrättavisad för att jag har "fel åsikter" i frågan om FHM. Varför får jag inte tycka som jag vill? Jag har nu upptäckt att det finns en "Ignorera användare" knapp i varje inlägg, under de där tre prickarna längst ner till höger.
Om man nu har så ont av vad jag tycker, varför ignorerar man mig inte? Simple as that.
Men skit samma, du har rätt, bättre att inte skriva alls, synd bara att bara "för FHM gruppen" skall skriva här obehindrat. Blir ju så att säga liv skev bild då över vad folk tycker i frågan, men vill ni ha det så, så...
Själv gillade jag iden med att satsa på de åtgärdar med störst nytta och samtidigt försöka hålla igång samhället i stort.
Och egentligen tycker jag fortfarande att det är ett självklart val och alla som inte tycker så är dum i huvudet. Men det finns såklart ett stort MEN här, och det är väl den hela diskussionen handlar om. Vilka åtgärder har störst nytta och behöver vi därmed införa. Vissa tycker att det handlar om väldigt många åtgärdar som i princip innebär lock down, och vissa tycker att det är betydligt färre, sedan finns det många som tycker lite mittemellan.
Men det är just den frågan som är roligast att vända och vrida på. Ska man stänga skolorna eller inte, ska man stänga arbetsplatser/restauranger/frisörer. Ska man stänga av vissa regioner?
Och då också vilken effekt har åtgärder på R-talet. Vilka sammankomster orsakar mycket smittspridning och vilka mindre.
Jag ser såklart att våra grannar har mindre smittspridning och mindre döda. Då är det jätteintressant att förstå varför de lyckades bättre, se hur de öppnar upp igen och se om det kommer en andra våg som kanske (eller kanske inte) blir besvärligare där.
I vilka länder missbrukar ledarna pandemin för sina egna intressen? (Polen?, Ungern?, Ryssland?, USA?) och hur ska vi vara på vår vakt att det inte händer här?
Låt oss börja diskutera på riktigt!
OK jag tar tillbaka ordet trådarna, tråden ska det vara. Även solen har sina fläckartompax2 skrev:Du är typ den andra eller tredje som skriver detta till mig. Vadå gång på gång? Du får det att låta som att jag har blivit avstängd flera gånger. Varför skall du överdriva?
Och vadå i trådarna, det är plural! Vilka andra trådar har jag skapat dålig stämning i tycker du? Jag tycker inte jag har skapat dålig stämning i den här tråden, det är du som tycker, men det får stå för dig. Men vilka andra trådar menar du? Peka på en enda förutom denna!
Du får tycka vad du vill, har jag sagt något annat?
Och här kommer orättvisan in, som visar på att din åsikt är mer välkommen här, än min. Medan du får en smäll på fingrarna, och en varning som du skriver. Så blir jag avstängd utan förvarning och utan förklaring!
Aldrig tidigare har jag blivit avstängd på ett forum.
För den som inte tror mig, kan se exakt vad jag har skrivit som fick mig avstängd. Tycker ni det är skäligt att bli avstängd för detta? Hitta en enda grej som borde föranleda avstängning i dessa inlägg från mig (som nu är borta härifrån), och som är värre än ni andra, som ej har blivit avstängda, har skrivit.
Screenshot 1
Screenshot 2
Jag kan inte hitta något hemskt där.
Du verkar vara den särdeles mest drabbad av alla jag har hört talas om, inklusive de i snyftreportage i kvällspressen. Min partner och mina syskon är lärare i grundskolan och det du berättar matchar inte alls det de fångar upp i sina orter. Visst har både lärare och elever skickats hem vid nysning, vare sig den kom till genom retning av näshåren, allergi, vanlig förkylning, eller Corona, men de har inga barn med konstaterad Corona, förstått att det öht är väldigt ovanligt. Jag är också förbluffad att kvällspressen inte plockat upp detta, allas uppfattning är ju att spridning i princip inte skett genom skolan men det du beskriver är ju rena afterski-spridningen?pacman42 skrev:Nu råkar jag känna till åtminstone två lärare som smittats av skolelever, så helt ofarligt är det inte att vara lärare i skolan. Samt att min fru har smittat minst en elev. Det är därmed uppenbart att det hade varit färre smittade i Sverige om skolan hade varit stängd.
Däremot kan man diskutera om effekten hade motsvarat kostnaden om man stängt skolorna, men det är en helt annan fråga...
Jag kan ju passa på att nämna att de barn som varit hemma med Covid-19 på frugans skola inte har följt FHMs rekommendationer innan de varit tillbaka, de flesta har varit tillbaka på skolan inom några dagar (mindre än en vecka). Det verkar dock inte ha lett till ytterligare smitta (vad man sett på den skolan). De har inte sett några uppenbara fall av smitta mellan elever på skolan heller (låg- och mellanstadieskola). Men föräldrarna berättar inte heller allt.
Vad man däremot har haft stora problem med är extremt stor frånvaro av lärare pga symtom på och sjukdom i Covid-19. Detta har inneburit extremt hög belastning på de lärare som varit på plats, de har inte hunnit planera lektioner utan har fått vikariera och täcka upp för frånvaron hela tiden. De flesta lärare har pga detta inte hunnit med kursplanen under våren utan de räknar med att behöva jobba ikapp till hösten.
Det bevisar eventuellt att coronakrisen inte var så allvarligt som många trodde.tompax2 skrev:
Sedan får man inte glömma att t ex Holland som ligger på plats 10 troligtvis har fler covid döda än rapporterat om man jämför med överdödligheten och därmed kommer att hamna över Sverige. Och i USA finns det 8 stater med fler döda per invånare än Sverige.
Alla dessa frågor är så komplex att inte ens FHM kan svara på dem riktigt. Men jag kan samtidigt inte låta bli att jämföra oss med andra länder.harry73 skrev:Vilka åtgärder har störst nytta och behöver vi därmed införa. Vissa tycker att det handlar om väldigt många åtgärdar som i princip innebär lock down, och vissa tycker att det är betydligt färre, sedan finns det många som tycker lite mittemellan.
Men det är just den frågan som är roligast att vända och vrida på. Ska man stänga skolorna eller inte, ska man stänga arbetsplatser/restauranger/frisörer. Ska man stänga av vissa regioner?
Och då också vilken effekt har åtgärder på R-talet. Vilka sammankomster orsakar mycket smittspridning och vilka mindre.
Idag hoppade vi dessutom upp på plats #7 i döda per capita i världen, så det måste ju nästan finnas saker som andra länder gör bättre än oss. Vi ligger ju värst till bland våra grannländer som är jämförbara med oss.
Ja, jag är införstådd med att sänkt dödstal har sitt pris i form av hårdare lock-down, något som vi friska här kan glädjas åt slipper, men om man försöker se det från andra sidan, de som är drabbade? De tycker nog inte att den här friheten är så mycket värd när de har förlorat sina nära och kära, särskilt de som dessutom nu har dött, de får ju ingen nytta av den här friheten överhuvudtaget.
Vi kan först om några år se vilka länder som har skött detta bäst, för då kan man sammanställa all information och se vad totalskadan har landat på, både i antal skördare liv och ekonomiskt.
Ingen kan ju se in i framtiden, men jag antar att nämnda länder är på tårna och dels är än mer förberedda på en andra våg samt snabba på att vidta åtgärder om det bubblar upp nya fall.B b8q skrev:Jag tror du missade de viktiga orden "i efterhand". Man kan tro och tycka att t.ex. Norge och Sydkorea och Taiwan gjort rätt _hittills_, men det återstår några år för att veta säkert. Kommer det en andra våg? Kommer det ett vaccin? Räcker det för Norge att man tredubblat sin arbetslöshet, eller blir den ännu högre?
Hoppas så klart att Sverige också lärt sig något och har planer för hur man hanterar våg nummer 2 men just nu krigar vi ju mot våg nummer 1.
Nu är det ju så att Sverige har ju redan 4.500 döda som inte går att väcka till liv igen så om man får använda din terminologi så har Sverige gjort fel hittills.
Eftersom vi nu är inne på troende så tror jag att vår överdödlighet, trots att det är sorgligt att vi inte alltid kan skydda och rädda alla från allt, kommer vara förhållandevis låg gentemot den vi kommer få se under de kommande 10-20 åren i de länder som begränsat sina medborgare, ffa unga, hårt, och då talar vi om barn och unga som kommer duka under och konsekvenserna av detta.E erkka skrev:Ingen kan ju se in i framtiden, men jag antar att nämnda länder är på tårna och dels är än mer förberedda på en andra våg samt snabba på att vidta åtgärder om det bubblar upp nya fall.
Hoppas så klart att Sverige också lärt sig något och har planer för hur man hanterar våg nummer 2 men just nu krigar vi ju mot våg nummer 1.
Nu är det ju så att Sverige har ju redan 4.500 döda som inte går att väcka till liv igen så om man får använda din terminologi så har Sverige gjort fel hittills.
AfterSki-spridning när det är två lärare och en elev? Det är en skola med tre parallella klasser upp till sjätte klass. Men som jag skrivit så har det i staden varit rätt stor spridning pga bland annat ett idrottslag som jag känner till väl (och som jag skrivit tidigare om). Småsyskon till en del av dessa barn går i denna skolan.D djac skrev:Du verkar vara den särdeles mest drabbad av alla jag har hört talas om, inklusive de i snyftreportage i kvällspressen. Min partner och mina syskon är lärare i grundskolan och det du berättar matchar inte alls det de fångar upp i sina orter. Visst har både lärare och elever skickats hem vid nysning, vare sig den kom till genom retning av näshåren, allergi, vanlig förkylning, eller Corona, men de har inga barn med konstaterad Corona, förstått att det öht är väldigt ovanligt. Jag är också förbluffad att kvällspressen inte plockat upp detta, allas uppfattning är ju att spridning i princip inte skett genom skolan men det du beskriver är ju rena afterski-spridningen?
Det är väl fullt logiskt att den smittspridning som finns runt om där jag bor söker sig in i skolan också?
De flesta vuxna som smittats på denna skolan har dock smittats av andra vuxna, exempelvis så smittades en fritidspedagog av sin syster som arbetar på akuten på sjukhuset. En lärare smittades av sin man som smittades av sin syster som jobbar på ett annat sjukhus. Min fru smittades av mig och jag smittades troligen på en affär (enda alternativet om inte högstadieeleven min smittat mig utan att han haft symtom, vi vet om ett par veckor om han har haft sjukdomen dock). Osv osv.
På andra barnets gymnasieskola hade de ett prov på plats i lokalerna förra veckan, dagen efter insjuknade två elever med misstänkt Covid-19, de var naturligtvis smittade och smittsamma när de var på provet. Gissa om barnen passade på att umgås när de fick träffas för första gången på över två månader? Vad jag hört har ingen annan insjuknat ännu dock.
Som sagt var, runt Göteborg är det mycket smitta, men det verkar bara vara i vissa stadsdelar/förorter/förstäder och bland vissa grupper av människor. Min familj råkar tyvärr väva in i ett par av grupperingarna dock.
Sverige har många fler döda som inte kan väckas till liv igen, ca 90 000 per år, så det blir några miljoner över tid. Och egentligen är det bra att de inte kan väckas till liv igen.E erkka skrev:
Det finns många döda där staten har en större skuld till dödsfallet än vid dessa 4500 covid-döda