2 153 197 läst · 32 467 svar
2153k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är gd som har yttersta ansvaret för de beslut som tas på FHM. Statsepidemiologen har en expertroll.E erkka skrev:
Vilket var något som FHM borde ha sett till att skaka fram (via politikerna) redan när smittan började spridas i Kina, men då sade ju Tegnell att risken för att bli smittad var lägre än risken för att träffas av blixten...D Daniel 109 skrev:
OK, jag trodde du hänvisade till någon rapport eller vetenskaplig studie, men det var alltså en gissning.pacman42 skrev:
Jag föredrar att politiker tar de stora viktiga besluten. Som input bör FHMs rekommendationer vara en av flera parametrar.BirgitS skrev:
Exempel på andra parametrar är: Vad gör våra grannländer? Vad gör andra länder i Europa?
Om inte politiker tar beslut i stora frågor, då kan vi lika gärna börja välja tjänstemän vart fjärde år till respektive myndighet.
Ja, det var brist på reagenser i mars, men man hade kunnat försäkra sig om att få dessa ändå, andra länder lyckades.BirgitS skrev:Kommer du inte ihåg att det var stor brist på testreagenser i hela världen i mars?
Kunskapen fanns väl hos FHM men det är ju inte de som har varit ansvariga för att bygga upp testkapaciteten etc. Det var ju först i slutet av mars som de fick det uppdraget av regeringen.
Nu var det ju så länge sen det diskuterades i tråden men jag har för mig att det togs upp att forskning visar att sånt inte påverkar smittspridningen särskilt mycket utan att det bara åstadkommer en fördröjning på några dagar. Och i mars hade inte en fördröjning på några dagar gjort någon större skillnad eftersom det inte hade lett till att äldreboenden hade lärt sig mer basal hygien i ett tidigare skede. Det var ju redan när krisen där var ett faktum som man gjorde något åt det.
Ja, det är lätt att vara efterklok.
Man ska ju inte heller glömma att de hårda restriktioner som infördes i våra grannländer gjordes fast att deras motsvarigheter till FHM var emot dem, det var alltså politiska beslut.
Nu låter det på dig som att du tror att Tegnell är någon sorts diktator på FHM och så är det förstås inte utan allt viktigt som kommer därifrån diskuteras internt, både uppåt och nedåt, och med regeringen.
FHM hade inte ansvaret för att bygga upp kapaciteten, men de ger rekommendationer till de som har ansvaret. Någonstans mellan dessa har det fallerat.
Försening på några dagar eller inte, det kan man diskutera. Det ger dock en stor skillnad på hur många platser i landet som smittan får fäste på.
Det är lätt att vara efterklok, men Tegnell verkar inte ha tagit till sig så mycket. Många av de andra experterna har ändrat sig och säger vad man borde ha gjort, Tegnell säger att man kanske skulle ha behövt lite hårdare regler, men att det är svårt att veta vilka de skulle ha varit.
Ja de hade en bättre beredskap än Sverige. Samtidigt så gick våra myndigheter ut i februari och sa att beredskapen är god samtidigt som det fanns brister. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osaker-beredskap-beskrevs-som-god-av-regeringenD djac skrev:
Som sagt det kanske är bättre att vara lite ödmjuk och inse att vårt val av strategi inte är den bästa och se de brister som finns så att vi kan dra lärdom av dem inför kommande kriser?
Nej det är ingen gissning, det är fakta att där jag bor så hade man fått en begränsad spridning om man satt dessa personer i karantän. Hur skulle dessa personer kunnat sprida sjukdomen om de suttit i karantän? Nu spreds smittan bland annat via skola och idrottsaktiviteter.F f91jsw skrev:
Regionen gjorde inte smittspårning, den fick personerna själva göra (och en del av dem gjorde det också och lyckades då fånga en del fall tidigt, hur många vet jag inte dock - jag känner till två familjer som på detta sätt lyckades fånga ytterligare fall). Regionen smittspårade inte ens de första fallen, de kallade ett av de första allvarliga fallen "samhällsspridning" när det i verkligheten var en far som smittats av sin 14-åriga dotter som varit utomlands med sin idrottsförening, nästan alla som var utomlands med föreningen blev sjuka.
Så vi skulle ha gjort tester vi inte kunde göra, och det skulle vara den vinnande strategin?T TAR12 skrev:Ja de hade en bättre beredskap än Sverige. Samtidigt så gick våra myndigheter ut i februari och sa att beredskapen är god samtidigt som det fanns brister. [länk]
Som sagt det kanske är bättre att vara lite ödmjuk och inse att vårt val av strategi inte är den bästa och se de brister som finns så att vi kan dra lärdom av dem inför kommande kriser?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Tror inte det var så många länder som kunde få fram testreagenser för 100 000 tester per vecka och per 10 miljoner innevånare i mars. I så fall hade man väl testat den mängden nere på kontinenten.pacman42 skrev:
Det är väl t.ex. forskning från Wuhan som visar det, man kan se ett hack på 3-4 dagar i smittspridningen i samband med lock-down där. Allmän smittspridning betyder ju just det att den finns överallt så om man tar just din stad så hade det inneburit att det kanske bara hade funnits en smittad person som hade smittat 3 andra som i sin tur hade smittat 9 andra på 10 dagar i stället för att det från början fanns 10 smittade, dvs. en fördröjning på 10 dagar. Men på de flesta andra orter hade det inte inneburit något alls.pacman42 skrev:
Vad experter säger är en sak men det är en annan vad forskningen verkligen visar har effekt.pacman42 skrev:
Som har varit uppe i tråden många gånger vid det här laget, en del länder har infört mycket hårda restriktioner men ändå fått mycket brantare kurvor än Sverige. Skåne har klarat sig bättre än Köpenhamn trots mildare restriktioner. Alltså är det inte självklart vilken roll som olika restriktioner har.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Det förutsätter jag kommer att ske men för tillfället är vi mitt i en kris och behöver få ordning på den först.T TAR12 skrev:
Jag kan tipsa om att Apoteket/Doktor24 tillåter antikroppstestning av barn från 12 år. Du registrerar dina barn under din egen profil (med BankID), vilket inte har gått att göra på de andra bolagen jag kollat på, de andra har dessutom haft 18-årsgräns.
Deras test hade dessutom lite bättre pricksäkerhet än exempelvis det som Werlabs använder sig av.
Deras test hade dessutom lite bättre pricksäkerhet än exempelvis det som Werlabs använder sig av.
Men varför kunde Norge, Danmark, Tyskland mfl bygga upp sin test och smittspårningskapacitet? Man kan se att de länder som testar och smittspårar också är de länder som har låga dödstal per capita.D djac skrev:
Vad vann vi med vårt val av att ganska tidigt sluta smittspåra?