P
J JBa skrev:
Det må så vara men med nuvarande utformning invaggar vaccinationspasset vaccinerade i en falsk trygghet och de återgår till sitt kramande, klungbildande och kindpussande som om inget hänt när de egentligen, statistiskt sett, löper större risk och driver smittan mer än de som har en genomgången infektion och än inte vaccinerat sig av olika anledningar.

Skönt iaf med lite fakta kring utfallet av infektion, vaccination och hybriden.
Det är ju inte heller bra att invagga ovaccinerade i en falsk trygghet om att de kommer att få ett bra skydd utan komplikationer om de får en infektion.

P
optimum optimum skrev:
Anders Tegnell tycker vi ska hålla igen. Kan det vara så att han tycker vi ska köpa lite färre julklappar eller är det att inte äta så mycket julmat?

Pandemin har vi redan fått nya KRAFTFULLA råd som gäller från idag som t.ex. munskydd som han inte själv tror på. De nya råden kommer inte påverka utvecklingen av smittspridningen alls.

Jajaja, han säger att vi ska vaccinera oss. Det har alla gjort som ens bryr sig om vad han säger. De som är emot vaccin bryr sig inte ett skit om vad myndigheterna säger angående pandemin.
Snacka om att tala för döva öron.
Jag anser de nya råden som införs idag är fullständigt kass. Ger ingen effekt.
Orsak, de som bryr sig lever redan så. De som inte bryr sig skiter fullständigt i några råd från FHM.
Jag bryr mig det vet ni.
[bild]

Bild från Expressen
Vad föreslår du? Helst något som är lagligt …

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Ha gränserna öppna bara för transporter och för de som jobbar i angränsande land.
Vilka gränser syftar du på? Det kan lika gärna bli ett utbrott i Blekinge som i Köpenhamn. För att skydda Skåne bör man väl i så fall ha beredskap för att stänga gränserna mot båda dessa områden?

• Älska
djac
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Hänger nog ihop med att folk skulle bli kränkta av regler snarare än råd. Trots att det är en pandemi och många drabbas samt fler har avlidit av/med covid än i trafiken så kan vi inte ha riktiga krav på hur folk ska bete sig.
Jag förundras över att det fortfarande finns folk här i tråden som verkar tro att det skulle gå att införa regler. Det finns inte lagstöd för det.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Glada nyheter. Då är det bara sätta fart och vaccinera alla med en tredje dos.
Jag har inte blivit erbjuden en tredje dos än. Nu får dom rappa på. Jag vill ha den innan jul.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Påverkar sjukhusbeläggningen.
Visst, även om den är förhöjd nu så är det väl ändå hanterbart?
Det är ju en liten del av befolkningen som står för en stor andel av beläggningen - de som inte vaccinerar sig och ändå är ute och är oförsiktiga… så lyckas man begränsa dem ytterligare är mycket vunnet.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Ett par av de största gnällspikarna här tyckte det var lustigt att jag påstod att Tyskland uppmärksammat att Sverige hanterat pandemin väldigt bra. Här kommer en länk till den infon, sträck på er och var glada att ni bor i Sverige och att myndigheterna gjort ett bra jobb!

Tyskland har fyra gånger så hög smittspridning som Sverige nu. Man inser ju lätt hur gnällmånsarna hade låtit om det var tvärtom, men nu är det ju inte det…

https://www.tv4.se/artikel/3Um2BYXD...hart-mot-tyskland-som-hyllar-sverige-strategi

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Kan garantera att det blir fest och firande den dagen pandemin är över.
Den är över för de vaccinerade, för dem är det som vilken influensa som helst. Så är du vaccinerad så kan du ge dig ut på stan och hjula nu. :)

• Älska
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Det ser ut att bli en spännande jul i år också.
Vi har lyckats genom gemensamma ansträngningar få fart på smittspridningen.
Jag måste erkänna att jag inte hjälp till den här gången heller.

Ja julhandeln blir nog intressant
Någon som vet om fjolårets trix som Stefan Löfven körde med i köpcentret,
alltså snabbt in och snabbt ut, är ok i år?

Birgit, du behöver inte svara mig för jag läser aldrig dina inlägg mera.

[bild]
Tänk vad du beklagat dig om du bott i Tyskland som har fyra ggr så hög smittspridning som Sverige nu…

• Haha
djac
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Vad föreslår du? Helst något som är lagligt …
Jag tycker det vore bra om vi hade de råden som var förra julen om att undvika köpcentra i rusningstid mm.
Jag själv höll mig borta från de flesta butiker då. Endast frugan som åkte och handlade mat på lämpliga tider. Julklappar handlade vi från nätet.

Och givetvis att folk vaccinerar sig. Dock tveksam om alla som är emot vaccin verkligen gör något åt det.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vad smittspridningen gör för skillnad numera…
Vi har fortfarande delta. Folk hamnar på sjukhus. En del avlider.

optimum
P pmd skrev:
Jag förundras över att det fortfarande finns folk här i tråden som verkar tro att det skulle gå att införa regler. Det finns inte lagstöd för det.
De presenterade i tisdags steg 2 som innehåller uppmaning till företagen om att de som kan ska jobba hemifrån.
Uppmaning om att undvika butiker i rusningstid.
Använd munskydd då det inte går att undvika trängsel, kan gälla fler platser än kollektivtrafiken. Vid besök på äldreboenden. mm
Vaccinpass på fler ställen och stryk 100.
Ge stöd nu åt restauranger mm
osv

Tycker du det är olagligt?

Kanske du kan komma med förslag istället för att gnälla.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Den är över för de vaccinerade, för dem är det som vilken influensa som helst. Så är du vaccinerad så kan du ge dig ut på stan och hjula nu. :)
Hahaha

Ja jag har tre doser.
Vad har du Nisse?

Glöm att haft covid för det räknas inte och jag har kollega som haft covid + 2 doser vaccin och fick covid igen.

Omicron verkar behöva 3 doser. Hur många i Sverige har det? 5%, 10% ????

optimum
Nissens Nissens skrev:
Tänk vad du beklagat dig om du bott i Tyskland som har fyra ggr så hög smittspridning som Sverige nu…
Skiten kommer hit också.

Larmrapporter från UK som brukar ligga 1-2 månader före oss.

Nyhetsartikel om oro för ny COVID-våg med bild på skylt "NEW COVID VARIANT HERE", sjukhuspersonal och virusillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
optimum optimum skrev:
Hahaha

Ja jag har tre doser.
Vad har du Nisse?

Glöm att haft covid för det räknas inte och jag har kollega som haft covid + 2 doser vaccin och fick covid igen.

Omicron verkar behöva 3 doser. Hur många i Sverige har det? 5%, 10% ????
Det förefaller som att genomgången infektion + vaccin visst ger skydd mot Omicron (https://edition.cnn.com/2021/12/07/...-pfizer-vaccine-south-africa-study/index.html).

Det har ju också visats att genomgången infektion och dubbla doser vaccin (jag har sett det börjat kallas superimmunitet och hybridimmunitet) är bättre än bara vaccin, framförallt över tid.
Graf som visar räntor av bekräftade infektioner per 100 000 riskdagar för återhämtade, vaccinerade och "hybrid immunitet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.04.21267114v1.full.pdf
Man kan misstänka att detsamma kan gälla för Omicron.

Du är väl är över 60 också (eftersom du fått den tredje dosen som väl bara hittills getts till 60+)?

Så Nissens är nog mer skyddad än du skulle jag gissa.

Redigerat:
  • Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.