D djac skrev:
Ett enkelt exempel är RS-virus, som pga nerstängningarna i år sparat många spädbarns liv, den kan du bara skydda samhället från genom nerstängningar. Med resonemanget som nu appliceras på Corona ska vi varje år isolera oss från september till april, jag gissar att det inte kommer bli så.
Tittar man i dödsorsaksregister och jämför kod J12 (där RS-virus ingår) för tex år 2018 och 2020 så dog 2 barn i åldern 0-4 år, både före pandemin och under covid-19 pandemin.

Lite lägre tidsperiod, 23 år med diagnos J12 där RS-virus ingår, 35 dödsfall. Dvs mindre än 2 fall per år.
https://www.internetmedicin.se/beha...orsakad-av-rs-virus-och-andra-virus-hos-barn/

Edit: Har du något bättre exempel?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är inte relevant i mina ögon om boten eller skyddet är vaccin eller något annat, vi hade ju nerstängt för Corona redan innan vaccinen fanns tillgängliga.
Det är väl inte rimligt att upphäva en nerstängning bara för att vaccin finns tillgängligt? Alla kan inte vaccinera sig samtidigt.
F.ö. så har vi knappast haft någon nerstängning. De mesta har gjorts på frivillig väg.
Ett enkelt exempel är RS-virus, som pga nerstängningarna i år sparat många spädbarns liv, den kan du bara skydda samhället från genom nerstängningar. Med resonemanget som nu appliceras på Corona ska vi varje år isolera oss från september till april, jag gissar att det inte kommer bli så.
Eftersom det inte finns något vaccin mot RS-virus så skevar jämförelsen lite. Nerstängning och massvaccinering har lite olika effekter på samhället.

D
blackarrow blackarrow skrev:
Tittar man i dödsorsaksregister och jämför kod J12 (där RS-virus ingår) för tex år 2018 och 2020 så dog 2 barn i åldern 0-4 år, både före pandemin och under covid-19 pandemin.

Lite lägre tidsperiod, 23 år med diagnos J12 där RS-virus ingår, 35 dödsfall. Dvs mindre än 2 fall per år.
[länk]

Edit: Har du något bättre exempel?
Jag har iofs för mig att RS ganska ofta är inblandat i det som kallas Plötslig Spädbarnsdöd och många vårdas på sjukhus med RS utan att dö, ungefär som med Covid. Nu är det ju barn och de har ju ingen röst så det är väl skillnaden.

Exemplen är såklart oändliga, alla sjukdomar som kan påverkas skulle kunna minskas med åtgärder men vi vidtar i princip aldrig det. Att vidhålla dessa nu för en så pass lindrig sjukdom kan inte vara befogat.

Att tex fortsätta köra runt med dieselbilar (och på annat sätt förorena) när luftföroreningar både indirekt och direkt står för så många dödsfall årligen, både inom Sverige och i EU som helhet, blir ju konstigt när man tar till så drastiska åtgärder i ett annat fall.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är väl inte rimligt att upphäva en nerstängning bara för att vaccin finns tillgängligt? Alla kan inte vaccinera sig samtidigt.
F.ö. så har vi knappast haft någon nerstängning. De mesta har gjorts på frivillig väg.

Eftersom det inte finns något vaccin mot RS-virus så skevar jämförelsen lite. Nerstängning och massvaccinering har lite olika effekter på samhället.
Nerstängningen är orimlig i förhållande till skadan, det avlider inte många och få vårdas, att det sen beror på flockimmunitet spelar ju ingen roll, problemen är små just nu.

Att du inte märker begränsningarna kan ju bero på hur man lever, de är trots det högst reela, både i Sverige och inom resten av EU.

P
D djac skrev:
Jag har iofs för mig att RS ganska ofta är inblandat i det som kallas Plötslig Spädbarnsdöd och många vårdas på sjukhus med RS utan att dö, ungefär som med Covid. Nu är det ju barn och de har ju ingen röst så det är väl skillnaden.
OK, om du har för dig det så är saken avgjord.
Exemplen är såklart oändliga, alla sjukdomar som kan påverkas skulle kunna minskas med åtgärder men vi vidtar i princip aldrig det. Att vidhålla dessa nu för en så pass lindrig sjukdom kan inte vara befogat.
Finns det några bra beräkningar att hänvisa till?

Det vore f.ö. mycket okokt att släppa SARS-CoV-2 löst nu. Vi vill gärna slippa fler mutationer som är ännu smittsammare och kanske mer motståndskraftiga mot de vaccin som finns.
Att tex fortsätta köra runt med dieselbilar (och på annat sätt förorena) när luftföroreningar både indirekt och direkt står för så många dödsfall årligen, både inom Sverige och i EU som helhet, blir ju konstigt när man tar till så drastiska åtgärder i ett annat fall.
Det är knappast klokt att sluta bekämpa en dålig företeelse bara för att ingen bekämpar en annan dålig företeelse.
Det är en slags whataboutism.

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nerstängningen är orimlig i förhållande till skadan, det avlider inte många och få vårdas, att det sen beror på flockimmunitet spelar ju ingen roll, problemen är små just nu.

Att du inte märker begränsningarna kan ju bero på hur man lever, de är trots det högst reela, både i Sverige och inom resten av EU.
Antalet covidinläggningar på IVA ökar. Det vore bra om det hölls sig på nuvarande nivå eller helst lägre.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Antalet covidinläggningar på IVA ökar. Det vore bra om det hölls sig på nuvarande nivå eller helst lägre.
Helst noll såklart, alla sjukdomar noll, alla lever för evigt, det skapar iofs andra problem men som målsättning är det ju helt ok!

D
P pmd skrev:
Det är knappast klokt att sluta bekämpa en dålig företeelse bara för att ingen bekämpar en annan dålig företeelse.
Det är en slags whataboutism.
Det skulle man kunna kalla det men som stat kallas det prioritering, alltid dåligt att prioritera små problem som kräver stora åtgärder före stora problem som kräver små.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Jag tror Sverige är väldigt bra på att räkna på samhällsnyttan vad gäller vaccinering och medicinsk behandling av sjukdomar.
I övrigt har vi de lokala dubbdäcksförbuden, så visst har vi andra ”restriktioner” som begränsar rörelsefriheten för hälsans skull. Trängselskatten är lite komplicerad men går bland annat ut på att betala för att smutsa ner luften.
Miljöarbete och förbjuda farliga ämnen är vi också bättre på än många andra länder.

Karoshi - plötslig vuxendöd - inträffar trots vuxna kan prata, fast du kan ha en poäng. Enligt dödsfallsregistret så var antalet fall plötslig spädbarnsdöd 2020 det lägsta någonsin och ett fall lägre än 2018 & 2019.

Jag är naturligtvis inte någon fanatiker som vill behålla restriktionerna i alla evighet eller hålla alla skolor stänga i höst, utan vi får väl se hur det går med öppna skolor och lättade restriktioner.
Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av lärarna som är fullvaccinerade till skolstarten?

Tegnell fick en fråga om det kommer att finnas några restriktioner kvar till Jul. Att han inte kan lova det kan ju låta som att han planerar att ha restriktionerna kvar. Alla vill nog att pandemin ska vara över, men när är den över för Sveriges del? Räcker det att inte så många dör längre?

Dessutom lever vi i en omvärld så vi får ta hänsyn till andra länder. Vaccinationsgraden varierar mellan 17% till 86% i EU (andel av de över 18 år).
Stockholm - röd region på covidkarta, https://www.europaportalen.se/2021/08/stockholm-rod-region-pa-covidkarta

Vi hade tillsynes flockimmunitet i mitten av Juli med R = 0,46, men beror det enbart på lyckat vaccinationsprogram eller är det som förra sommaren att det beror på väder, årstid och folks beteende? Vi är redan upp på R = 1,50 (4 aug).
Vad händer i september? Klarar företagen allt VABbande och sjukskrivningar?
När har alla erbjudits vaccination?

Låt oss säga att vi tar bort alla restriktioner idag och låter deltaviruset sprids obegränsat tills alla har antikroppar.
Hur många döda tycker du skulle vara acceptabelt, 20, 200 eller 2000?
Bara som en hypotetisk moralisk fråga. Vad är den personliga friheten värd räknat i liv?

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
D
Låt oss säga att vi tar bort alla restriktioner idag och låter deltaviruset sprids obegränsat tills alla har antikroppar.
Hur många döda tycker du skulle vara acceptabelt, 20, 200 eller 2000?
Bara som en hypotetisk moralisk fråga. Vad är den personliga friheten värd räknat i liv?
Jag håller nog med om det mesta, tror inte att vi hade haft några restriktioner kvar om vi inte hade haft den externa politiska pressen från länder som har drivit detta politiskt och nu inte kan backa, bara en gissning. Som sagt vore det ologiskt i jämförelse med hur man behandlar andra risker.

Personligen anser jag att det finns svar mellan allt och inget och alltid och vid behov, mao kan man ha restriktioner under kortare perioder, om det kan motiveras men inte slentrianmässigt eller för att någon i ett annat land tycker det.

Jag har, förutom resandet och en del evenemang, inte varit speciellt begränsad av Coronan, så rent egoistiskt kan de ju köra på bara. Om frågan däremot vänds på ett relevant sätt, hur mycket är demokratierna i Europa värda och vad är kostnaden för de förflyttningar vi ser, där en del av de tar Coronan som gisslan för att flytta gränserna, så är det väl den eviga frågan, -vad är vår frihet och demokrati värd egentligen?

Jag tror dock att om Coronan varit en fysisk fiende som vi kunde bekämpa med stridskrafter, som ville styra vårt sätt att leva på detta sätt, så hade svaret nog varit många multiplar av alla de alternativ du ger.

BirgitS
Enligt dödsfallsregistret så var antalet fall plötslig spädbarnsdöd 2020 det lägsta någonsin och ett fall lägre än 2018 & 2019.
Hur många fall rör det sig om?
Det låter som en minskning med ett inte är statistiskt säkerställd.

Sambandet med plötslig spädbarnsdöd låter lite tveksam i och med att antalet fall av RS-virus var mycket lågt under senaste vinterhalvåret jämfört med de två föregående vinterhalvåren (10 % resp. 3 % av dem) och detta trots att mycket fler prover än vanligt testades. Däremot kan man notera att när folk under våren i år började bry sig allt mindre om covidrestriktionerna steg antalet RS-fall så toppen nåddes i april/maj i stället för i februari. Antalet fall 2019-20 var mindre än 1/3 av fallen vintern innan.

För att knyta an till covid kan man ju jämföra med antalet totalt inskrivna pga. RSV på IVA, vilket var totalt 78 säsongen 2018-19 resp. 40 under 2019-20. För närvarande ser det ut som att 2 läggs in med covid i snitt per dag så med en månad med nuvarande smittspridning har man kommit upp i avsevärt fler än med RSV under hela säsongen 2019-20.

Källa: RSV-säsongen 2020–2021 https://www.folkhalsomyndigheten.se.../rsv-sasongen-2020-2021-uppdaterad-210617.pdf

D
BirgitS BirgitS skrev:

Sambandet med plötslig spädbarnsdöd låter lite tveksam i och med att antalet fall av RS-virus var mycket lågt under senaste vinterhalvåret jämfört med de två föregående vinterhalvåren (10 % resp. 3 % av dem) och detta trots att mycket fler prover än vanligt testades. Däremot kan man notera att när folk under våren i år började bry sig allt mindre om covidrestriktionerna steg antalet RS-fall så toppen nåddes i april/maj i stället för i februari. Antalet fall 2019-20 var mindre än 1/3 av fallen vintern innan.

För att knyta an till covid kan man ju jämföra med antalet totalt inskrivna pga. RSV på IVA, vilket var totalt 78 säsongen 2018-19 resp. 40 under 2019-20. För närvarande ser det ut som att 2 läggs in med covid i snitt per dag så med en månad med nuvarande smittspridning har man kommit upp i avsevärt fler än med RSV under hela säsongen 2019-20.

Källa: RSV-säsongen 2020–2021 [länk]
Nu har du diskussionen förskjutits lite till oväsentliga detaljer, det som var kärnan var ju att 8.000 årliga dödsfall av luftföroreningar (varje år), 27.000 förebyggbara dödsfall i de stora sjukdomarna, inte är något som kan prioriteras, men några strödödsfall per vecka i Corona är helt otänkbart och inga kostnader i pengar eller andra offrade liv kan vara för stora, om man kan påverka denna siffra om än bara marginellt.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Nu har du diskussionen förskjutits lite till oväsentliga detaljer, det som var kärnan var ju att 8.000 årliga dödsfall av luftföroreningar (varje år), 27.000 förebyggbara dödsfall i de stora sjukdomarna, inte är något som kan prioriteras, men några strödödsfall per vecka i Corona är helt otänkbart och inga kostnader i pengar eller andra offrade liv kan vara för stora, om man kan påverka denna siffra om än bara marginellt.
Så jag får inte ställa en fråga till blackarrow för att få ett förtydligande?

Det du tar upp handlar om politik och att de som styr måste få med sig folket på åtgärderna för att kunna bli omvalda. Men det införs allt fler åtgärder för att begränsa luftföroreningarna från t.ex. biltrafiken. Frånsett det så blir vården allt bättre på att ta hand om cancer och hjärtlungsjukdomar inkl. att förebygga dem vilket ju handlar om att det just har prioriterats så där tycker jag att du har fel.

När det gäller covid just nu och åtgärder av olika slag handlar det för mig om sjukvården, om personalen där och att vården ska få en chans att beta av vårdskulden. Det är inte väldigt kostsamt för samhället om folk låter bli att träffa en massa andra personer hur som helst i några månader till.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Källa: RSV-säsongen 2020–2021 [länk]
Det var 12 fall 2020 och alltså 13 fall 2018, 2019.
1997 var ett toppår med 34, 2007: 13 och 2015: 25 fall, så det varierar.

Hela listan
[bild]

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Så jag får inte ställa en fråga till blackarrow för att få ett förtydligande?

Det du tar upp handlar om politik och att de som styr måste få med sig folket på åtgärderna för att kunna bli omvalda. Men det införs allt fler åtgärder för att begränsa luftföroreningarna från t.ex. biltrafiken. Frånsett det så blir vården allt bättre på att ta hand om cancer och hjärtlungsjukdomar inkl. att förebygga dem vilket ju handlar om att det just har prioriterats så där tycker jag att du har fel.

När det gäller covid just nu och åtgärder av olika slag handlar det för mig om sjukvården, om personalen där och att vården ska få en chans att beta av vårdskulden. Det är inte väldigt kostsamt för samhället om folk låter bli att träffa en massa andra personer hur som helst i några månader till.
Självklart, jag tycker det skulle vara ännu lite friare än här!

Jag är bara förbluffad hur villiga vi förväntas vara att offra så många liv och så mycket resurser över hela världen, i generationer framöver, för vad jag tycker är ett förhållandevis litet problem.

Sen finns såklart alltid risken att detta, och många andra alltid närvarande, virus, muterar till något värre men det är liksom en vardag som vi innan Coronan inte låg vakna och tänkte på, inget nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.