Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det skrev jag ju i den del av inlägget du inte citerade. Men att åka taxi vid den tidpunkten som du gjorde det var ju definitivt mycket mer riskfyllt än något som jag har gjort sen mars förra året.

Du har ju själv skrivit att du och din fru har hämtat take-away-mat och ni båda har ju jobbat på plats medan jag och sambon har jobbat hemifrån till 100 % hela tiden.

Ska man eliminera risken att bli smittad så kan man inte leva som du har gjort utan då måste man följa förra vårens rekommendationer för 70+, dvs. isolera sig, träffa inga, gå inte in i affärer, restauranger etc.
Dessutom har han sin personal sittande för nära varandra på jobbet med ursäkten att deras munskydd ersätter avstånd… vilket är helt galet.

@optimum lyfter gärna fram att han har en så bra uppfostran, men den verkar inte ha bitit…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Problematiskt för dom. AZ kommer inte klara att hålla R under 1 i landet så det är egentligen lite väntat.
Menar du att du inte tror på de brittiska myndigheternas uppgifter om att det är i huvudsak ovaccinerade som blir smittade nu?
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm har ett ansvar för att komma med råd och rekommendationer till allmänheten, verksamheter etc., att informera om vad som gäller, att diskutera med regeringen, andra myndigheter, motsv. till Fohm i andra länder, ECDC, WHO m.fl.

Varför ska Fohm komma med ett avstånd som är säkert?
De har ett ansvar för att komma med råd och rekommendationer som gör att Sverige fortfarande kan fungera och folk inte dör av svält i stället. För du inser väl att om de hade sagt att ingen får gå utanför dörren så hade det varit väldigt smittsäkert men då hade folk dött av annat än covid i stället?
De ska alltså inte komma med råd och rekommendationer som förhindrar att någon blir smittad utan komma med en kompromiss som håller nere risken att bli sjuk på en rimlig nivå.

Jag följde de råd och rekommendationer som fanns i början av oktober. Men att jag blev smittad handlade ju bara om otur, att just den dagen vid just det tillfället där jag råkade befinna mig så råkade en smittad person också befinna sig. Du har haft tur men kunde ha haft otur och blivit smittad när du åkte taxi, hämtade take-away osv. Du inser väl att även om de på ditt jobb som måste jobba nära varandra har munskydd så kan de smitta varandra för munskydd är inget 100 % skydd.
Vill bara påpeka att @optimum mycket väl kan ha haft Covid infektionen. Han tror att han inte haft den, men han vet inte..
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
då var det dags för 1 juli och dödslistan för Europas länder redovisas. Som vanligt från Finacial Times. Noterbart är att nu har forna Östeuropa gått om oss och flera östländer har en fortsatt ökning exvis Ryssland.
Linjediagram som jämför antalet dödsfall per 100 000 i olika europeiska regioner över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
då var det dags för 1 juli och dödslistan för Europas länder redovisas. Som vanligt från Finacial Times. Noterbart är att nu har forna Östeuropa gått om oss och flera östländer har en fortsatt ökning exvis Ryssland.
[bild]
Visst är det så att denna fortfarande baseras på känt felaktiga siffror, dvs bara på de dödsfall i Covid som länderna själva rapporterat?
 
Staffans2000
Det här fick jag tillsänt mig. Ännu en som talar om spikproteinet och att viruset inte kan vara annat än tillverkat.

Gissningsvis, efter googling, kommer han att sågas jäms med fotknölarna för att vara inkompetent och säkert också nazist:D av de rättrogna.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här fick jag tillsänt mig. Ännu en som talar om spikproteinet och att viruset inte kan vara annat än tillverkat.

Gissningsvis, efter googling, kommer han att sågas jäms med fotknölarna för att vara inkompetent och säkert också nazist:D av de rättrogna.

Staffans
Nädå, om du fick det ”tillsänt dig” så är det ju belagt! :crysmile:
Och den misstanken bland andra är ju inte ny direkt. Den är väl lika gammal som pandemin…

Om den stämmer kan man väl hoppas att de viruslabb som finns i världen skärper till sig!

I dag fick jag mitt Covid certifikat, på måndag är det två veckor sedan 2:a vaccineringen och skyddet är maxat. :cool:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nädå, om du fick det ”tillsänt dig” så är det ju belagt! :crysmile:
Och den misstanken bland andra är ju inte ny direkt. Den är väl lika gammal som pandemin…

Om den stämmer kan man väl hoppas att de viruslabb som finns i världen skärper till sig!

I dag fick jag mitt Covid certifikat, på måndag är det två veckor sedan 2:a vaccineringen och skyddet är maxat. :cool:
Precis en sådan reaktion, man kan förvänta sig av dig. Ingen nyfikenhet och intresse. Bara ett ständigt upprepande hur bra det är att vara vaccinerad.
Inte mycket till nyhet den här gången heller. Bara samma gamla självpeppning.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis en sådan reaktion, man kan förvänta sig av dig. Ingen nyfikenhet och intresse. Bara ett ständigt upprepande hur bra det är att vara vaccinerad.
Inte mycket till nyhet den här gången heller. Bara samma gamla självpeppning.

Staffans
Det jag säger är att det inte är något nytt att en del pekar på att det kommer från ett labb. Vi har redan diskuterat det i denna tråden, så det är ju mycket begärt att man skall vara nyfiken på en gammal tes.

Och det är ju bra om viruslabben skärper till sig så att det inte händer igen i så fall.

Självpeppning ägnar jag mig absolut inte åt. Är mest nöjd med att ha certifikatet. Det visar att man tagit sin del av ansvaret, och som bonus öppnar det ”dörrar” här och där framöver. :)

De som inte vaccinerar sig borde vara glada att så många vaccinerar sig, det kan hjälpa även er från infektion och ev. livslånga besvär. Om ni har tur. För Covid-19 lär finnas lång tid framöver.
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D djac skrev:
Visst är det så att denna fortfarande baseras på känt felaktiga siffror, dvs bara på de dödsfall i Covid som länderna själva rapporterat?
Jo det är officiella siffror, som kan vara manipulerade.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Jo det är officiella siffror, som kan vara manipulerade.
Jag tänker inte så mycket på manipulerade, som kanske förekommer, men att det är ett faktum att de tas fram på olika sätt och därför inte kan användas för att jämföra mot varandra, bara med sig själv så att säga.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här fick jag tillsänt mig. Ännu en som talar om spikproteinet och att viruset inte kan vara annat än tillverkat.

Gissningsvis, efter googling, kommer han att sågas jäms med fotknölarna för att vara inkompetent och säkert också nazist:D av de rättrogna.

Staffans
Jag fattar inte ens vad du vill ha sagt. Att viruset har "spikar" har världen vetat om sen i januari förra året för annars hade det ju inte varit ett coronavirus. Eftersom det finns flera coronavirus i omlopp sen mycket lång tid tillbaka (långt innan det fanns några labb som möjligen kan tillverka virus) så betyder inte att det har "spikar" att det är tillverkat.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
så betyder inte att det har "spikar" att det är tillverkat.
Har jag påstått det?
Om du lyssnat istället, hade du förstått.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fattar inte ens vad du vill ha sagt. Att viruset har "spikar" har världen vetat om sen i januari förra året för annars hade det ju inte varit ett coronavirus. Eftersom det finns flera coronavirus i omlopp sen mycket lång tid tillbaka (långt innan det fanns några labb som möjligen kan tillverka virus) så betyder inte att det har "spikar" att det är tillverkat.
Birgit, nu kommer du och fördärvar med fakta igen. :crysmile:
Betänk att han fick detta tillsänt sig, då är det omöjligt att ifrågasätta det, än mer att krossa det med fakta. :)
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Har jag påstått det?
Om du lyssnat istället, hade du förstått.

Staffans
Som sagt:
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fattar inte ens vad du vill ha sagt.
Så förklara vad du menar i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.