BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
AT oförmåga att agera och att agera tillräckligt snabbt är det som lett fram till katastrofen. Trots att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden och kunde gått ut pandemin med en underdödlighet.
Så du menar att Tegnell hade bra förmåga att agera och agera tillräckligt snabbt i Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten under 2020 men inte i övriga landet?
För åtminstone de regionerna hade ingen överdödlighet under 2020. Se Fohm:s rapporter om överdödlighet.

Eller kan det vara något annat som gjorde det?

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att Tegnell hade bra förmåga att agera och agera tillräckligt snabbt i Skåne, Blekinge, Västerbotten och Norrbotten under 2020 men inte i övriga landet?
För åtminstone de regionerna hade ingen överdödlighet under 2020. Se Fohm:s rapporter om överdödlighet.

Eller kan det vara något annat som gjorde det?
Kom nu inte med en massa fakta, det biter inte… :rofl:

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Av allt det du räknar upp, är det väldigt lite som stämmer överens med Belgien, iallafall. Så varför knorrar det inte om den undanflykter?

Staffans
Enkelt, för att jag inte kommer med ett påstående om att våra förutsättningar varit lika. Om jag hade kommit med ett sådant påstående så hade jag backat upp det med något, inte bara slängt ur mig att så är det. Om jag inte backat upp det med något så hade jag tyckt att det var fullständigt rimligt att någon efterfrågat varifrån jag fått min information.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Varför tar du upp Belgien så ofta? Tror att det nästan bara är du som nämner det landet.
Jag och Tegnell :D.
Därför att det var en av de sämsta undanflykter jag hört på länge. Sverige är mer likt Belgien, än Norge. Dessutom kommer Norges dödstal att komma ikapp våra. Inte mycket rätt hos den gubben.
Det tragikomiska är att klanen inte nämner hans klavertramp, med inte ens ett knyst. Nordkoreavibbarna är starka.

Staffans

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Nån gång sent våren 2020 bestämde jag mig för att inte ha otur. Jag slutade handla i butiker och kunde lyckligtvis fortsätta att arbeta hemma (där var det många som hade otur). Fram till vaccineringen träffade jag ingen människa förutom min familj, förutom ett fåtal tillfällen då jag hämtade paket på utlämningsställen. Dessa ärenden gjorde jag vid tillfällen då det var glest med andra människor som gjorde samma sak och höll ordentligt avstånd till dessa. Det fungerade.
Då är det rätt lite som har skiljt mellan hur du och jag har levt. Jag vet inte säkert hur jag blev smittad utan kan bara gissa och det kan ha varit på mycket långt håll, mer än 5 m, eller av ett enda andetag när någon kom nära mig bakifrån utan att jag märkte det. Min sambo har ju levt på samma sätt som jag utan att ha blivit smittad. Han är ju inte skickligare, har mer erfarenhet eller har bettet sig säkrare utan bara har haft mer tur.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag och Tegnell :D.
Därför att det var en av de sämsta undanflykter jag hört på länge. Sverige är mer likt Belgien, än Norge. Dessutom kommer Norges dödstal att komma ikapp våra. Inte mycket rätt hos den gubben.
Det tragikomiska är att klanen inte nämner hans klavertramp, med inte ens ett knyst. Nordkoreavibbarna är starka.

Staffans
Bättre att fokusera på resultatet, och det är riktigt bra internationellt sett. Lätt att mäta dessutom.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Bättre att fokusera på resultatet, och det är riktigt bra internationellt sett. Lätt att mäta dessutom.
Jaså. Varför det?

Staffans

P
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det rätt lite som har skiljt mellan hur du och jag har levt.
Du hamnade helt enkelt i fel hög.

Hans Werthén (mest känd som Electroluxchef, tror jag) lär en gång ha förklarat att han delade upp anställningsansökningar i två högar och kastade den ena i papperskorgen. "Det var de som hade otur. Vi vill inte ha anställda som har otur".

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Trams, det har ju inte du heller med tanke på de riskfyllda beteenden du har ägnat dig åt.
Vaddå?

Det mest riskabla jag gjort är att åkt taxi en gång.
Ja förutom att jag snickrat en del nu i sommar själv.

Så kläm fram nu med vad det är du hittar på som du vill få till en sanning?

optimum
Gårdagens antal sjuka med covid ökade återigen för UK. Igår med över 26.000 nya fall.
Med 7-dagars medelvärde så ser man lutningen på kurvan bättre, andra bilden.
Troligen kommer vi se återinförande av restriktioner där rätt så snart.

Linjediagram som visar dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien med en ökande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar dagliga nya fall av covid i Storbritannien med 7-dagars glidande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
optimum optimum skrev:
Vaddå?

Det mest riskabla jag gjort är att åkt taxi en gång.
Ja förutom att jag snickrat en del nu i sommar själv.

Så kläm fram nu med vad det är du hittar på som du vill få till en sanning?
Det skrev jag ju i den del av inlägget du inte citerade. Men att åka taxi vid den tidpunkten som du gjorde det var ju definitivt mycket mer riskfyllt än något som jag har gjort sen mars förra året.

Du har ju själv skrivit att du och din fru har hämtat take-away-mat och ni båda har ju jobbat på plats medan jag och sambon har jobbat hemifrån till 100 % hela tiden.

Ska man eliminera risken att bli smittad så kan man inte leva som du har gjort utan då måste man följa förra vårens rekommendationer för 70+, dvs. isolera sig, träffa inga, gå inte in i affärer, restauranger etc.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Gårdagens antal sjuka med covid ökade återigen för UK. Igår med över 26.000 nya fall.
Med 7-dagars medelvärde så ser man lutningen på kurvan bättre, andra bilden.
Troligen kommer vi se återinförande av restriktioner där rätt så snart.

[bild]
[bild]

Problematiskt för dom. AZ kommer inte klara att hålla R under 1 i landet så det är egentligen lite väntat.

(Källa UT för någon månad sedan)

D
T tergo skrev:
jag tycker oxså att det är underligt att det kan skilja så mycket i förhållande till de andra nordiska länderna
Ja men den frågan tycker jag att man såklart ska ställa sig, likadant varför länder rmed hårdare restriktioner också drabbats hårdare, varför munskydd verkar öka smittan, osv.

Jag är helt säker på att allt detta studeras rätt intensivt av de med tillgång till relevant data och kompetens.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
De levererar bara massa råd som få följer.
Jag gör det men långt ifrån alla.

Nå Birgit, vilket ansvar har de?
Och vilket avstånd är det som är säkert enligt FoHM?

Inte ens du följer råden uppenbarligen för du har fått smittan och varit sjuk vilket inte jag varit.
Detta är en absolut nyhet, den allmänna uppfattningen annars är att svenskarna följt rekommendationerna bättre än andra befolkningar följt sina regler, men du har upptäckt motsatsen?

Om duktighet ska mätas i om man fick Covid eller ej så är de flesta bättre än du, vi har levt friare och bidragit mer till samhället men samtidigt hållit oss friska. Great success, som Borat säger!

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.