Nissens Nissens skrev:
Nägonting säger mig att sannolikheten att du har mycket av gener från det ursprunget är mycket stor, så du har ett utmärkt skydd. :)
Upp till DNA 3,5% Neanderthal har vi i Europa. Och i Afrika är det då naturligt nog 0%. Så rena homosapiens hittar vi bara där!

Nu har man även börjat kunnat spåra inblandning från Denisov i Europa så själv är jaj en korsning mellan 3 iaf mäniskoarter. :)

Hur har du det själv?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur länderna ligger till med vaccineringen går ju inte att säga eftersom du inte har aktuellt antal för t.ex. Sverige.

Är det viktiga att det vaccineras eller att det rapporteras i realtid?
Det senare är danskarna väldigt bra på medan det i Sverige är en eftersläpning i rapporteringen (i Stockholm 1-2 veckor).

Ser du inte diagrammet?

Det hjälper tyvärr inte att "dra fram" Sveriges kurva en eller två veckor.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår. Du hade inga data på att de flesta länder har större dödlighet än Sverige. Men om man väljer ut en grupp specifika länder kan det ju alltid stämma. Men då måste man berätta att man gjort det. Annars är det hittepå som du då nyligen publicerade.

Jag jämför inte Sverige med andra länder än norden, Jag gjorde dock ett undantag för att belysa att kom med ett falskt inlägg.
Om det där är hittepå, så måste det vara så att din lista stämmer, där Sverige ligger på 26:e plats och Norge på 117:e, annars faller din logik helt samman, vilket iofs inte vore första gången.
Du som brukar skryta med hur rätt du förutspår. Hur väl lyckades du med din tro om att det inte skulle bli några leveransproblem annat än möjligen på marginalen?

Idag publicerades följande på svt.se:
"Vaccinsamordnaren: Fem miljoner färdigvaccinerade till halvårsskiftet

Det kommer dröja lite längre än planerat att nå vaccinmålet säger Richard Bergström, vaccinsamordnare.

– Det kommer ta lite längre tid innan alla blivit fullvaccinerade men kanske fem miljoner personer är fullvaccinerade till halvårsskiftet, 30 juni, säger Richard Bergström i Helgstudion.

Beskedet baserar han på de doser som enligt plan ska anlända till Sverige de kommande månaderna.

– Då räknar jag utifrån de säkra leveranserna. Vi ser att vi får i april lika mycket som vi fått fram till nu, ännu mer i maj och i juni får vi nästan fyra miljoner doser.

I december sa Richard Bergström till Expressen att fem miljoner vuxna svenskar skulle vara färdigvaccinerade innan sommaren. Anledningen till förseningen av det målet är de problem med vaccinleveranser som främst Astra Zeneca har och har haft.

– Det är bra att vi inte lagt alla ägg i samma korg. Hade vi bara haft kontrakt med Astra Zeneca hade det tagit hela året, säger vaccinsamordnaren till SVT."

Tror du fortfarande att Sverige kommer vara färdigvaccinerade till sommaren (till är inte samma sak som under eller i slutet på)?

Jag förväntar mig inga svar på frågorna, utan som vanligt en motfråga istället eller något annat. Ett svar skulle överraska ordentligt.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det där är hittepå, så måste det vara så att din lista stämmer, där Sverige ligger på 26:e plats och Norge på 117:e, annars faller din logik helt samman, vilket iofs inte vore första gången.
Du som brukar skryta med hur rätt du förutspår. Hur väl lyckades du med din tro om att det inte skulle bli några leveransproblem annat än möjligen på marginalen?

Idag publicerades följande på svt.se:
"Vaccinsamordnaren: Fem miljoner färdigvaccinerade till halvårsskiftet

Det kommer dröja lite längre än planerat att nå vaccinmålet säger Richard Bergström, vaccinsamordnare.

– Det kommer ta lite längre tid innan alla blivit fullvaccinerade men kanske fem miljoner personer är fullvaccinerade till halvårsskiftet, 30 juni, säger Richard Bergström i Helgstudion.

Beskedet baserar han på de doser som enligt plan ska anlända till Sverige de kommande månaderna.

– Då räknar jag utifrån de säkra leveranserna. Vi ser att vi får i april lika mycket som vi fått fram till nu, ännu mer i maj och i juni får vi nästan fyra miljoner doser.

I december sa Richard Bergström till Expressen att fem miljoner vuxna svenskar skulle vara färdigvaccinerade innan sommaren. Anledningen till förseningen av det målet är de problem med vaccinleveranser som främst Astra Zeneca har och har haft.

– Det är bra att vi inte lagt alla ägg i samma korg. Hade vi bara haft kontrakt med Astra Zeneca hade det tagit hela året, säger vaccinsamordnaren till SVT."

Tror du fortfarande att Sverige kommer vara färdigvaccinerade till sommaren (till är inte samma sak som under eller i slutet på)?

Jag förväntar mig inga svar på frågorna, utan som vanligt en motfråga istället eller något annat. Ett svar skulle överraska ordentligt.

Ska vi försöka hålla oss till ämnet? Jag förslår att du tar upp andra frågor separat så svara jag på dem om de är korrekta och är ställda på ett rimligt artigt sätt.

Stämmer påståendet att "De flesta länder har högre dödlighet än Svergie" ?

Nej det gör visst inte det.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ser du inte diagrammet?
Det Birgit säger (som nästan alla begriper) är att det är stora eftersläpningar på inrapportering av hur många som har vaccinerats. Det i sin tur betyder att siffrorna som diagramet skapas från inte är korrekta.

De flesta (uppenbart inte alla) inser att om indata inte stämmer så kommer inte utdata heller göra det. Ett litet fåtal tror att dock att man kan dra slutsatser från felaktig indata. Då kan man lätt landa i slutsatser som att Sverige är 26:e sämst i världen och andra tokigheter.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Stämmer påståendet att "De flesta länder har högre dödlighet än Svergie" ?
Troligen. Men vi har inte data för ”de flesta länder”, så det är lika omöjligt att uttala sig säkert om det, som det är säga att ”användningen av munskydd minskar smittspridning”.

Däremot kan man rätt säkert säga att ”De flesta jämförbara länder (dvs likartade med avseende på befolkningsstruktur, sjukvård etc) som vi har säker data för, uppvisar en högre överdödlighet än Sverige. Precis som man rätt säkert kan säga att ”Rätt använt är munskydd ett bra komplement för att minska smittspridning”.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det Birgit säger (som nästan alla begriper) är att det är stora eftersläpningar på inrapportering av hur många som har vaccinerats. Det i sin tur betyder att siffrorna som diagramet skapas från inte är korrekta.

De flesta (uppenbart inte alla) inser att om indata inte stämmer så kommer inte utdata heller göra det. Ett litet fåtal tror att dock att man kan dra slutsatser från felaktig indata. Då kan man lätt landa i slutsatser som att Sverige är 26:e sämst i världen och andra tokigheter.
Du extrapolerar Sveriges kurva en eller två veckor framåt bara så ser du att Sverige fortsatt ligger efter! Enkelt om man vill se sanningen, svårt kanske annars.

B b8q skrev:
Troligen. Men vi har inte data för ”de flesta länder”, så det är lika omöjligt att uttala sig säkert om det, som det är säga att ”användningen av munskydd minskar smittspridning”.

Däremot kan man rätt säkert säga att ”De flesta jämförbara länder (dvs likartade med avseende på befolkningsstruktur, sjukvård etc) som vi har säker data för, uppvisar en högre överdödlighet än Sverige. Precis som man rätt säkert kan säga att ”Rätt använt är munskydd ett bra komplement för att minska smittspridning”.

Det har ju diskuterats ofta med Nordens länder är betydligt bättre att jämföra med. Ett viktigt skäl bland många är att vi fick extra tid i början av pandemin innan smittan nådde oss. I södra Europa drabbades man mycket snabbare.

Den tiden kunde man använda till att lägga fast en bra strategi innan smittan fått fäste. Sverige gjorde på ett sätt, övriga gjorde gjorde lite annorlunda.

Ulltand Ulltand skrev:
Du extrapolerar Sveriges kurva en eller två veckor framåt bara så ser du att Sverige fortsatt ligger efter! Enkelt om man vill se sanningen, svårt kanske annars.
Ännu enklare är att BACKA Sveriges kurva tio dagar eller så - så hamnar vi i paritet med Island.
Extrapolera är dumt, eftersom leveranserna varierar.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Ännu enklare är att BACKA Sveriges kurva tio dagar eller så - så hamnar vi i paritet med Island.
Extrapolera är dumt, eftersom leveranserna varierar.
Nu gör du fel..
Syftet är att måla upp Sverige som dåligt. Det uppfylls ju inte om vi är i paritet med Island. ;)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det har ju diskuterats ofta med Nordens länder är betydligt bättre att jämföra med. Ett viktigt skäl bland många är att vi fick extra tid i början av pandemin innan smittan nådde oss. I södra Europa drabbades man mycket snabbare.

Den tiden kunde man använda till att lägga fast en bra strategi innan smittan fått fäste. Sverige gjorde på ett sätt, övriga gjorde gjorde lite annorlunda.
Du verkar ha ett väldigt selektivt minne. Till och med Finska forskare säger att Sverige hade otur med hemvändande resenärer innan världen fått upp ögonen för vad det handlade om. Du kan säkert läsa om det på nätet. Typ överallt.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du ska se framåt i tiden så får du ju ta hänsyn till att Danmark och Norge fortfarande under några veckor inte kommer att använda något vaccin från Astra Zeneca vilket förstås kommer att avspeglas i vaccineringsantalet medan Sveriges stopp i ung. en vecka tas igen på ung. en vecka.

Jag vet inte hur du läser diagrammet men om jag jämför Sveriges nuvarande antal med hur det såg ut för andra länder för 10 dagar sen så är det väl samma antal som Island och bättre än Norge och Finland. Går man ytterligare 1-2 dagar bakåt i tiden så är det samma värde som Danmark, alltså fortfarande mindre än 2 veckor tillbaka.

Mycket säkrare att kolla hur det har varit än att försöka gissa framåt.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Kan du berätta hur sanningen ser ut några veckor tidigare i stället? Där ser du sanningen. Att extrapolera något visar ALDRIG någon sanning, det är ett antagande bara... jösses...

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ser du inte diagrammet?

Det hjälper tyvärr inte att "dra fram" Sveriges kurva en eller två veckor.
Kan du förklara för oss mindre vetande hur dels delvis felaktigt indata, dels delvis extrapolerad utdata kan ge något annat än en missvisande(felaktig) bild?
Skulle vara intressant om du svarar på det...

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Upp till DNA 3,5% Neanderthal har vi i Europa. Och i Afrika är det då naturligt nog 0%. Så rena homosapiens hittar vi bara där!

Nu har man även börjat kunnat spåra inblandning från Denisov i Europa så själv är jaj en korsning mellan 3 iaf mäniskoarter. :)

Hur har du det själv?
Jag har en känsla av att den lokala variationen är rätt stor. :)
Eftersom jag inte hade svårt att få Covid så är väl % låg hos mig, enligt dina inlägg.

Och det finns inget sådant som ”ren homosapiens” alla människor delar typ 98% DNA med chimpanserna.
Det gäller dig och mig också. :).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.