Nissens Nissens skrev:
Nägonting säger mig att sannolikheten att du har mycket av gener från det ursprunget är mycket stor, så du har ett utmärkt skydd. :)
Ta och lägg ner!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skulle det visa sig stämma, att läkarna kameriala belastning inte ökade när sekreterarna bortrationaliserades tack vare väl fungerande datorprogram, är allt Hanky dory.
Men, jag har ännu inte träffat en enda läkare som jobbade med sekreterare, som håller med om det.

Staffan
Jag har inte påstått något alls om läkarnas belastning så jag förstår inte alls varför du skriver så till mig.

Vet du hur det är med läkarsekreterare i de andra länderna som var med i jämförelsen?
För utan att veta det så går det ju inte att veta alls om det har med bortrationalisering av läkarsekreterare att göra.

Däremot har jag läst en artikel där det framgick att danskarna var väldigt stolta över sin infrastruktur inkl. datorsystem för covid-vaccineringen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, det kan man fråga sig :D! I större delen av mitt liv, har det betytt "pappersarbete". Men jag fick Googla och upptäckte att skaran av kameriala uppdrag var skralt. Tre träffar, varav en var min.:p
Du är den förste någonsin som opponerar sig över mitt hittepåord. Så vill du imponera kamerialt, är du välkommen att låna mitt framtida modeord.

Staffan
Du hade fått fler träffar om du googlat på den korrekta stavningen; ”kameralt”
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du hade fått fler träffar om du googlat på den korrekta stavningen; ”kameralt”
Alltså.. Jag googlade på "kamerialt", "kameralt", "kamrerialt" och "kamreralt" och fick inte fram någon betydelse som stämde överens med något en läkare gör, så jag kände att jag behövde en förklaring från den som myntade ordet..
 
Vi som är skyddade mot Covid! :)

""This G allele at the sQTL rs10774671 reflects the T allele at pQTL rs4767027, which itself is associated with higher measured OAS1 levels and reduced odds of COVID-19 severity and susceptibility. These separate lines of evidence suggest that OAS1 levels, as measured by the SomaScan platform, predominantly identify the p46 isoform, which might protect against COVID-19 outcomes.Undertaking MR studies of OAS1 splicing, we found that increased expression of the p46 isoform (as defined by normalized read counts of the intron cluster defined by LeafCutter29,30) was associated with reduced odds of COVID-19 outcomes (OR = 0.29, 95% CI 0.17–0.49, P = 4.1 × 10−6 for susceptibility, OR = 0.09, 95% CI 0.04–0.21, P = 2.0 × 10−8 for hospitalization and OR = 0.05, 95% CI 0.02–0.13, P = 3.1 × 10−9 for very severe COVID-19) (Fig. 2b).""
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Ta och lägg ner!
Håller med om att det är fånigt.
Begriper inte att Neanderthalar DNA ens kommer upp. Hur knasigt som helst.
 
Ja du @Staffan2000 , lite OT men kan inte låta bli...
När jag först googlade ordet så stod du för 67% av användningen i Sverige (under .se).

Ordet kameralvetenskap behöver kanske nyintroduceras i samhället som en motpol till nationalekonomi och ekonomisk expansion. (Undviker det förbjudna p-ordet).

SAOB.se
KAMERAL
...
-VETENSKAP~002 l. ~200. (numera föga br., med ålderdomlig anstrykning) vetenskap som har till föremål statens inkomster o. sättet att åstadkomma, förvalta o. använda dessa, allmän statshushållningslära.

Antar tex att minusräntan inte förekom i kamerslvetenskapen på 1700-talet. :rolleyes:
 
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
A Neanderthal OAS1 isoform protects individuals of European ancestry against COVID-19 susceptibility and severity, NatureMedicine :rolleyes:
Abstract

To identify circulating proteins influencing Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) susceptibility and severity, we undertook a two-sample Mendelian randomization (MR) study, rapidly scanning hundreds of circulating proteins while reducing bias due to reverse causation and confounding. In up to 14,134 cases and 1.2 million controls, we found that an s.d. increase in OAS1 levels was associated with reduced COVID-19 death or ventilation (odds ratio (OR) = 0.54, P = 7 × 10−8), hospitalization (OR = 0.61, P = 8 × 10−8) and susceptibility (OR = 0.78, P = 8 × 10−6).

Ulltand Ulltand skrev:
Vi som är skyddade mot Covid! :)
""This G allele at the sQTL rs10774671 reflects the T allele at pQTL rs4767027, which itself is associated with higher measured OAS1 levels and reduced odds of COVID-19 severity and susceptibility. These separate lines of evidence suggest that OAS1 levels, as measured by the SomaScan platform, predominantly identify the p46 isoform, which might protect against COVID-19 outcomes.Undertaking MR studies of OAS1 splicing, we found that increased expression of the p46 isoform (as defined by normalized read counts of the intron cluster defined by LeafCutter29,30) was associated with reduced odds of COVID-19 outcomes (OR = 0.29, 95% CI 0.17–0.49, P = 4.1 × 10−6 for susceptibility, OR = 0.09, 95% CI 0.04–0.21, P = 2.0 × 10−8 for hospitalization and OR = 0.05, 95% CI 0.02–0.13, P = 3.1 × 10−9 for very severe COVID-19) (Fig. 2b).""
Edit: Ullis kameralassistent :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Håller med om att det är fånigt.
Begriper inte att Neanderthalar DNA ens kommer upp. Hur knasigt som helst.
Så inget är knasigare, än att genom din inblandning, bli ännu knasigare?
blackarrow blackarrow skrev:
Ja du @Staffan2000 , lite OT men kan inte låta bli...
När jag först googlade ordet så stod du för 67% av användningen i Sverige (under .se).

Ordet kameralvetenskap behöver kanske nyintroduceras i samhället som en motpol till nationalekonomi och ekonomisk expansion. (Undviker det förbjudna p-ordet).

SAOB.se
KAMERAL
...
-VETENSKAP~002 l. ~200. (numera föga br., med ålderdomlig anstrykning) vetenskap som har till föremål statens inkomster o. sättet att åstadkomma, förvalta o. använda dessa, allmän statshushållningslära.

Antar tex att minusräntan inte förekom i kamerslvetenskapen på 1700-talet. :rolleyes:
Vänta bara!
Snart skall du se att varenda förortsunge strör kameriala kommentarer omkring sig. Jag är en framtida trendsetter.:D
Genialt kamerialt, helt enkelt.

Visionären
 
Nissens Nissens skrev:
Håller med om att det är fånigt.
Begriper inte att Neanderthalar DNA ens kommer upp. Hur knasigt som helst.
Å ena sidan är det väl mer relevant än när Aftonbladet skriver att blodgrupp X är bäste skyddet mot Covid-19 då det ger 10% minskad risk om man har just X. Å andra sidan kan man ändå inte byta DNA...:oops:
 
blackarrow blackarrow skrev:
A Neanderthal OAS1 isoform protects individuals of European ancestry against COVID-19 susceptibility and severity, NatureMedicine :rolleyes:
Abstract

To identify circulating proteins influencing Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) susceptibility and severity, we undertook a two-sample Mendelian randomization (MR) study, rapidly scanning hundreds of circulating proteins while reducing bias due to reverse causation and confounding. In up to 14,134 cases and 1.2 million controls, we found that an s.d. increase in OAS1 levels was associated with reduced COVID-19 death or ventilation (odds ratio (OR) = 0.54, P = 7 × 10−8), hospitalization (OR = 0.61, P = 8 × 10−8) and susceptibility (OR = 0.78, P = 8 × 10−6).


Edit: Ullis kameralassistent :D
Tack för tillägget som jag tappade bort i upphetsningen :)

I familjen har 3 av 4 personer G-allelet i RS1077467och tycks således vara skyddade mot svår Covid och ett rätt bra skydd att inte bli smittad övht.

Anekdotiskt så har vi visserligen använt munskydd i offentlig miljö sedan förra året och ingen har fått covid19.

Här finns ju en utmärkt möjlighet att screena personer för att fastställa genetisk skydd. De kanske kan arbeta som vanligt och behöver inget vaccin (om detta håller)
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tack för tillägget som jag tappade bort i upphetsningen :)

I familjen har 3 av 4 personer G-allelet i RS1077467och tycks således vara skyddade mot svår Covid och ett rätt bra skydd att inte bli smittad övht.

Anekdotiskt så har vi visserligen använt munskydd i offentlig miljö sedan förra året och ingen har fått covid19.

Här finns ju en utmärkt möjlighet att screena personer för att fastställa genetisk skydd. De kanske kan arbeta som vanligt och behöver inget vaccin (om detta håller)
Eh, 30% minskad risk för att insjukna och 50% minskad risk för att dö eller bli svårt sjuk stod det väl, fri översatt och avrundat.
Är man skyddad då?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Eh, 30% minskad risk för att insjukna och 50% minskad risk för att dö eller bli svårt sjuk stod det väl, fri översatt och avrundat.
Är man skyddad då?

Vi läser på olika ställen. Du läser att avsnitt som jag tolkar är generellt för OAS1 medan mitt citat är för ett specifikt RS i OAS1.

I alla fall som jag förstår det :)

This G allele at the sQTL rs10774671 reflects the T allele at pQTL rs4767027, which itself is associated with higher measured OAS1 levels and reduced odds of COVID-19 severity and susceptibility. These separate lines of evidence suggest that OAS1 levels, as measured by the SomaScan platform, predominantly identify the p46 isoform, which might protect against COVID-19 outcomes.Undertaking MR studies of OAS1 splicing, we found that increased expression of the p46 isoform (as defined by normalized read counts of the intron cluster defined by LeafCutter29,30) was associated with reduced odds of COVID-19 outcomes (OR = 0.29, 95% CI 0.17–0.49, P = 4.1 × 10−6 for susceptibility, OR = 0.09, 95% CI 0.04–0.21, P = 2.0 × 10−8 for hospitalization and OR = 0.05, 95% CI 0.02–0.13, P = 3.1 × 10−9 for very severe COVID-19

""The SNP rs10774671 determines differential expression of the OAS1 isoforms. In Daudi and HT1080 cells the p46 isoform is the most abundantly expressed isoform associated with the G allele""
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Eh, 30% minskad risk för att insjukna och 50% minskad risk för att dö eller bli svårt sjuk stod det väl, fri översatt och avrundat.
Är man skyddad då?
Mycket bättre resultat än att använda munskydd i alla fall! ;)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det har ju talats en del om att varianten B.1.1.7 (brittiska, Kent) skulle göra yngre sjukare men Region Stockholm, där varianten har varit den dominerande i några veckor, ser inget sånt i inläggningarna på sjukhusen och visar upp bilden.
9cf08abcc58d
Antalet yngre än 18 har inte ökat särskilt mycket de senaste veckorna och är lägre än vecka 46 som vecka 11 för övrigt liknar när det gäller åldersgrupperna 18-49 och 50-69. Däremot ser man ju nu betydligt färre i åldersgruppen 70+.
Hämtat från https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 15.20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.