BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Träffas man inte så smittar man inte.
Problemet är ju att folk träffas ändå, om inte annat så på äldreboendena, inom sjukvården, hos de som har hemtjänst, inom polisen, räddningstjänsten, matbutiker, apotek, transporter av mat, läkemedel samt barnomsorg och kollektivtrafik för dessa personer mm. Jag har för mig jag såg någon uppgift om att det gällde 2-3 miljoner människor i Sverige som räknades som samhällskritiska. Det är mycket stor del av den arbetande befolkningen (6 miljoner ?). Det är inte så många fler än de som jobbar utanför hemmet nu för tiden.

För du påstår väl inte att utegångsförbud i Spanien, Frankrike, Italien m.fl. länder har stoppat dem från att få många döda?
Sen har det ju aldrig varit utegångsförbud i dina omhuldade länder Norge och Finland.

B b8q skrev:
Konstigt då att det gått så dåligt i Stockholm, som brukar pekas ut som en av världens singelhushållstätaste städer. Och att det gått bra för t.ex. Thailand, där generationsöverskridande boende är mer regel än undantag, särskilt på landsbygden.

Edit: ser att antalet dödsfall i Thailand börjat öka rejält, vilket leder till hårdare restriktioner även där: [länk]
Inte konstigt alls vi har ju inte haft någon lock down

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är ju att folk träffas ändå,.
Ja men i mycket mindre omfattning.

Och då minskar smittspridningen. Det är närmast en naturlag.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag trodde att det hade samband med vilka åldersgrupper som smittas.
Vi vet numera att såväl smittspridningen i skolan som i äldrevården är en spegel av smittspridningen i samhället i stort.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Inte konstigt alls vi har ju inte haft någon lock down
Ungefär lika hårda som Thailand, men inte alls lika hårda som t.ex. Frankrike.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ungefär lika hårda som Thailand, men inte alls lika hårda som t.ex. Frankrike.
???

Jag skrev att en lock down ger större effekt om hushållen är små då smittspridningen i familjen relativt blir mindre.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Ja, och smittspridningen minskade kraftigt i t.ex. Stockholmsområdet när restriktionerna infördes i mitten av mars. Så i Stockholmsområdet var det alltså en lock-down i från mitten av mars och under april enligt dig?

Du skrev:
Ulltand Ulltand skrev:
Om en lock down inte fungerat i praktiken har det inte varit en lock down.
Men smittspridning i mindre omfattning är ju inte en lock-down som fungerar i praktiken. I så fall finns det inget land som någonsin har haft en lock-down för i samtliga länder arbetar en stor del av befolkningen i samhällskritiska jobb som inte går att ta bort och i alla länder har mycket riktigt smittspridningen fortsatt i viss utsträckning när de har infört sånt som de har kallat lock-down.

Det du skriver hänger liksom inte ihop, en gång så gäller det att man inte ska träffas alls för annars är det inte en lock-down, en annan gång räcker det med att man träffas mindre så att smittspridningen minskar.

Men detta är en nyhetstråd och jag kan inte se att du håller på och försöker diskutera någon nyhet. Eller?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet numera att såväl smittspridningen i skolan som i äldrevården är en spegel av smittspridningen i samhället i stort.
Så smittspridningen i samhället och i skolan minskade från 6 december och åtminstone fram till årsskiftet enligt dig?
För det gjorde den ju i äldreboendena, nästan en halvering var det där.
Låter ju utmärkt att det har varit så bra effekt på de restriktioner som infördes i november (enligt dig i alla fall).

Ulltand Ulltand skrev:
???

Jag skrev att en lock down ger större effekt om hushållen är små då smittspridningen i familjen relativt blir mindre.
Ja, och jag svarade att Sverige har haft ungefär lika hård lockdown som Thailand, men att Thailand har mycket större familjer - trots det har de bara drygt 11000 fall och bara ca 70 döda (officiellt).
Nej, det handlar nog minst lika mycket om formen på befolkningspyramiden. I ett land som Sverige är 16% av befolkningen över 70 år, medan samma siffra för Thailand är ca 7-8%.

Hittills har de flesta sjuka i Thailand kommit från importsmitta genom främst gästarbetare från Burma, men nu i den andra vågen har det alltså fått fäste även i den inhemska befolkningen, som nu står för den mesta smittspridningen och framförallt dödsfallen (gästarbetarna är sällan äldre).

Edit: läste fel antal dödstal i artikeln, har rättat det nu.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
När vi ändå diskuterar nyheter från Thailand; det är omöjligt att säga att de har lock-down eller ej sådär generaliserat; de har delat in landet i en massa olika områden utifrån hur hårt drabbade de är. I de värsta fallen har man stängt skolor (men inte köpcenter), men i stora delar av landet är det mildare restriktioner än i Sverige, man ber t.ex. folk att låta bli att arrangera folksamlande aktiviteter.

https://www.tatnews.org/2021/01/tat...vid-19-control-measures-as-of-6-january-2021/

Inte vad jag skulle kalla en ”lock-down” precis.

Däremot är man rätt hårda på att alla som reser in en provins måste genomgå en hälsokontroll, och att alla (utlänningar) som reser in i landet ska stanna två veckor i karantän på något avsett hotell.
Nåt sånt har vi inte varit i närheten av i Sverige, men så har vi inte personal eller hotellrum för det heller. Man måste som sagt använda de verktyg man har och inte önskedrömma.

• Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var därför som jag inte hänvisade till antalet positiva test utan till antal på sjukhus som borde vara oberoende av det och vara rätt nära korrelerat till smittspridningen även om just totalt antal har en eftersläpning som kanske är två veckor?
Anser du att antal på sjukhus inte har något bra samband med hur många smittade det fanns i samhället 2-4 veckor tidigare?

Antal dödsfall i slutet december säger mig inget alls om smittspridning under jul och nyår pga. dels att jag inte vet hur lång den genomsnittliga tiden från smitta till dödsfall är och hur mycket den varierar och dels för att det är sån lång efterrapportering så det som i Ulltands kurva står som årsskiftet är ju dödsfall som ägde rum i mitten av december eller så.
En av anledningarna till att det fanns färre patienter på sjukhus över jul kan vara att många försöker att ta hem sina nära när det går just pga att det är ledigt och jul,och att många vill hem om det går, det är en av mina erfarenheter av arbetet i vården, och jag har arbetat många jular tom blivit tvingad att arbeta dubbelpass(innan pandemin).
Och högt antal döda fortsätter det ju att rapporteras om hela tiden, så jag kan inte se någonstans att läget blivit bättre i Sverige.

Dessutom har jag genom privata kontakter i vården fått reda på att vissa inom vården som inte arbetar just med patienter med covid har erbjudits vaccin(gräddfil?) nu före vissa riskgrupper, det gör mig också förba...!
dessa personal borde inte ha större risk att bli smittade än ex lärare, busschaufförer,tandläkare,butikspersonal osv.

B brfbo skrev:
En av anledningarna till att det fanns färre patienter på sjukhus över jul kan vara att många försöker att ta hem sina nära när det går just pga att det är ledigt och jul,och att många vill hem om det går, det är en av mina erfarenheter av arbetet i vården, och jag har arbetat många jular tom blivit tvingad att arbeta dubbelpass(innan pandemin).
Och högt antal döda fortsätter det ju att rapporteras om hela tiden, så jag kan inte se någonstans att läget blivit bättre i Sverige.

Dessutom har jag genom privata kontakter i vården fått reda på att vissa inom vården som inte arbetar just med patienter med covid har erbjudits vaccin(gräddfil?) nu före vissa riskgrupper, det gör mig också förba...!
dessa personal borde inte ha större risk att bli smittade än ex lärare, busschaufförer,tandläkare,butikspersonal osv.
Som detta kanske. Från SVT Väst
(...)
Därför vill NU-sjukvården prioritera delar av ledningen
Delar av ledningen för NU-sjukvården får gå före i kön till coronavaccinet. Enligt sjukhusdirektör Björn Järbur handlar det om att kunna säkra upp i verksamheterna. Totalt handlar det om tusen vaccindoser, varav fem enligt sjukhusdirektören kommer att gå till ledningen.
– Vi måste ha personer som kan ta snabba beslut, säger han.
(...)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-vill-nu-sjukvarden-prioritera-delar-av-ledningen

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
- - - Dessutom har jag genom privata kontakter i vården fått reda på att vissa inom vården som inte arbetar just med patienter med covid har erbjudits vaccin(gräddfil?) nu före vissa riskgrupper, det gör mig också förba...!
Ja, det var ju vissa regioner som satte sig emot Fohms prioritering och ville att sjukvårdspersonal skulle upprioritetas, för att säkerställa vård. Så Tegnell gav med sig och sa att de fick de själva avgöra bäst, typ..,

https://lakartidningen.se/aktuellt/...otaland-vill-ge-vardpersonal-vaccin-snabbare/

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så Tegnell gav med sig och sa att de fick de själva avgöra bäst, typ..,
Fast det är kanske ett lite konstigt sätt att beskriva det. FHM har haft sin rekommendation och den kvarstår ju. Regionerna har rätt att göra som de vill oavsett vad FHM säger och det har man ju också gjort. Så har det ju varit redan innan detta började snurra runt i medier. Dvs ingen har gett med sig som du skriver och regionerna fick redan avgöra själva.

A
Ulltand Ulltand skrev:

Det kanske är just det som är grejen med att lockdowns inte fungerar. Folk träffas ändå, både legitimt alla med samhällsbärande tjänster och även de som bryter mot lockdownen.

Svetsar man igen folks ytterdörrar kanske det fungerar, annars kanske inte.

En lockdown som inte följs kallas fortfarade för lockdown antar jag även om folk inte följer den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.