1 197 659 läst · 5 418 svar
1198k läst
5,4k svar
Coola arkitektritade hus till salu
Mest avgörande är troligen läget... Huset ligger några meter ifrån en tungt trafikerad väg.R roli skrev:
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...Scout skrev:
Ja, vi är kanske lite väl "svenska" här, när det gäller att uppskatta/bedöma vissa designval.J JohanLun skrev:Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Personligen har jag inga problem med stengolv (vi har det i stor del av undervåningen) men det blir nog behagligare om man har golvvärme och kanske väljer mindre "kalla" typer/färger.
Tyvärr räcker det nog inte med den trafik som är...J JohanLun skrev:Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Ibland kan det finnas en gräsmatta med ett litet träd i mitten. Där vi bor däckar både infödda och invandrare över allt mer. Ser jättetrist ut i områden med små tomter.J JohanLun skrev:Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Putsad fasad och stenläggning överallt känns lite som moderniserat mexitegel.
Ah, Glömstavägen. Då vet jag ju exakt vilket hus det är. Bodde i Huddinge när jag pluggade och tog ibland en löprunda förbi det där bygget och undrade alltid hur det skulle bli i slutändan. Detta var kring 2005 och som byggår står det 2015 så det verkar ha tagit åtminstone 10 år att bygga dåJ JohanLun skrev:Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Och ett nytt mäklarcitat har de lyckats få med "ENDAST BOKADE VISNINGAR MOT UPPVISANDE AV LÅNELÖFTE"ricebridge skrev:
Det där huset låg ute på Exekutiv auktion för nåt år sen så det kan vara en av anledningarna till den långa byggtiden...S Stuff skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Mja, se det som ett behjärtansvärt ändamål. Tydligen en villa som förre ägaren testamenterat till Astma- och allergiförbundet m fl (se besiktningsprotokoll), så de kan väl vara värda att få tjäna sig en hacka.Scout skrev:
Liksom diverse hantverkare och byggvaruhus i området...