useless useless skrev:
Varför har man ett handfat i vardagsrummet?
Bra när man äter ostbågar!:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
TowaTei och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Någon som har lagt ner en halv förmögenhet på ett hus med för många vinklar och vrår. Och som sedan byggt en så dyr mur kring allt att det inte fanns några pengar kvar till den lilla trädgårdsyta som blev kvar, inte ens till lite gräsmatta :thumbdown:
Mest avgörande är troligen läget... Huset ligger några meter ifrån en tungt trafikerad väg.
 
Scout Scout skrev:
Mest avgörande är troligen läget... Huset ligger några meter ifrån en tungt trafikerad väg.
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
 
  • Gilla
surfarn och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Ja, vi är kanske lite väl "svenska" här, när det gäller att uppskatta/bedöma vissa designval.
Personligen har jag inga problem med stengolv (vi har det i stor del av undervåningen) men det blir nog behagligare om man har golvvärme och kanske väljer mindre "kalla" typer/färger.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Någon som är sugen på ett så kallat ”renoveringsobjekt med potential”?
[länk]
Puh... 19 miljoner för att spendera många miljoner :sweat:
Undrar hur trafikstört det ligger i relation till Essingeleden.
 
J JohanLun skrev:
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Tyvärr räcker det nog inte med den trafik som är...
J JohanLun skrev:
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Ibland kan det finnas en gräsmatta med ett litet träd i mitten. Där vi bor däckar både infödda och invandrare över allt mer. Ser jättetrist ut i områden med små tomter.

Putsad fasad och stenläggning överallt känns lite som moderniserat mexitegel.
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag slås när jag åker genom dessa söderförorter att väldigt många hus är som små palats med mycket sten, puts, murar. Ingen trädgård - allt stensatt eller möjligen trädäckat. Jag tror att det ofta är så att de är byggda av personer som har sin inspiration i andra sydligare länder. Jag ska inte säga att de är direkt smaklösa, men man kanske kan sträcka sig till att det inte passar vårt land och vårt klimat särdeles bra. Däremot tror jag att det finns väldigt många som vill ha hus just i denna stilen. Just efter glömstavägen är det ju som sagt lite trafikerat, så mur behövs nog...
Ah, Glömstavägen. Då vet jag ju exakt vilket hus det är. Bodde i Huddinge när jag pluggade och tog ibland en löprunda förbi det där bygget och undrade alltid hur det skulle bli i slutändan. Detta var kring 2005 och som byggår står det 2015 så det verkar ha tagit åtminstone 10 år att bygga då
 
Scout Scout skrev:
Puh... 19 miljoner för att spendera många miljoner :sweat:
Undrar hur trafikstört det ligger i relation till Essingeleden.
Essingeleden är knappast ett problem här med tanke på höjden och alla träd m.m.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Någon som är sugen på ett så kallat ”renoveringsobjekt med potential”?
"Kärleken segrar när den lider" ...
(Citat från gillestugan)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tänk vad kul en åttaåring kan ha med en vinkelhake på besök på mammas eller pappas arkitektkontor. Synd bara att de förväxlade ritningarna. Och hvem uti sjelfwaste vill sätta fötterna på ett iskallt marmorgolv när de stiger ur sängen en januarimorgon??
Och ett nytt mäklarcitat har de lyckats få med "ENDAST BOKADE VISNINGAR MOT UPPVISANDE AV LÅNELÖFTE"
 
  • Haha
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ah, Glömstavägen. Då vet jag ju exakt vilket hus det är. Bodde i Huddinge när jag pluggade och tog ibland en löprunda förbi det där bygget och undrade alltid hur det skulle bli i slutändan. Detta var kring 2005 och som byggår står det 2015 så det verkar ha tagit åtminstone 10 år att bygga då
Det där huset låg ute på Exekutiv auktion för nåt år sen så det kan vara en av anledningarna till den långa byggtiden...
 
timmelstad timmelstad skrev:
Någon som är sugen på ett så kallat ”renoveringsobjekt med potential”?
[länk]
Arn Magnusson ringde just och ville ha tillbaka sitt vardagsrum.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Puh... 19 miljoner för att spendera många miljoner :sweat:
Undrar hur trafikstört det ligger i relation till Essingeleden.
Mja, se det som ett behjärtansvärt ändamål. Tydligen en villa som förre ägaren testamenterat till Astma- och allergiförbundet m fl (se besiktningsprotokoll), så de kan väl vara värda att få tjäna sig en hacka.
Liksom diverse hantverkare och byggvaruhus i området...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
timmelstad timmelstad skrev:
Någon som är sugen på ett så kallat ”renoveringsobjekt med potential”?
[länk]
Vad märkligt att det är som medeltiden där nere och resten som typ 30-talet eller nåt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad märkligt att det är som medeltiden där nere och resten som typ 30-talet eller nåt.
Tidigare ägare kanske var stormästare i Frimurarna eller nåt...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.