Martin_B
Dalbotant Dalbotös skrev:
Mitt hus är byggt -34 men på 20-tals maner. All el är utanpåliggande, behöver göra om allt men kommer definitivt låta det vara kvar utanpå. Klart mycket charmigare. :)
Är det utanpåliggande från början är det ju inte mycket mening med att arbeta ihjäl sig för att fortsätta utöka med infällt.

Vårt var infällt från början, så därför fortsatte jag så. För det hade sett konstigt ut att fortsätta med utanpåliggande i vårt fall, även om det kan anses som tidsenligt.

Värre är det med multimediaanpassning, när man skall dra nätverk, högtalarkablar, audio-/videokablar, telefon genom internt nätverk, osv.
Det är så klart inte vackert att behöva dra all detta som utanpåliggande, även om övrig el är belagt utvändigt, synligt.
Inte minst när multimedia är sådant som man drar om, uppgraderar, utökar etc. med jämna mellanrum, så är det ju väldigt skönt att ha det i VP-rör för enkel omdragning, utökning med mera.
 
Kåken jag växte upp i (som tyvärr är såld) var byggd 24. Den hade infälld el I järnrör, men på vindsplanet var det kulo, samt ett ringledningssystem med små träknappar på tygsnöre, även detta system infällt, I alla sovrum och I nedervåningens takkronor. Vi tog tyvärr bort de flesta knappar till förmån för telefon, men några var kvar och jag skrämde liv i rumsbetjänten (sån där ett nummer trillar ned när man trycker på knappen) tyvärr kom aldrig nån jungfru när man tryckte på knappen... :)
 
Martin_B
J JohanLun skrev:
tyvärr kom aldrig nån jungfru när man tryckte på knappen... :)
Haha, nä det var ju dåligt! :D
 
Martin_B
Här kommer "motsatsen" till det där "svart-vita" objektet jag länkade till lite tidigare:
"Mer" än så här kan det väl knappt bli. "Rörigt" värre.. Här finns alla möjliga färger och former och det är bra om man ser husets struktur överhuvudtaget :D

Jag avundas inte den som får flyttpacka och flyttstäda detta objekt...

torggatan-2-riksvagen-21_T7ICkY.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_myMd6f.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_XmzzaI.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_asFDkL.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_3ZybqB.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_KD2SAC.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_FXJFAB.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_qsYSqp.jpg

torggatan-2-riksvagen-21_d4bmk2.jpg

Källa: https://www.lansfast.se/hitta/villa...vagen-21/cmvilla4mdjce67lt575sk4/?From=Hemnet
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Här kommer "motsatsen" till det där "svart-vita" objektet jag länkade till lite tidigare:
"Mer" än så här kan det väl knappt bli. "Rörigt" värre.. Här finns alla möjliga färger och former och det är bra om man ser husets struktur överhuvudtaget :D

Jag avundas inte den som får flyttpacka och flyttstäda detta objekt...

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
...fast huset i sig såg riktigt fint ut i grunden i det lilla man ser på bilderna, pardörrar, mycket fönster och stora rum... men var är länken till objektet?

Alla "gamla" sekelskifteshus är mer troligt arkitekt eller byggmästarritade hus, om man jämför med dagens "kataloghus" som väl förvisso troligen borde haft en arkitekt med i spelet nån gång... Men på trådrubriken känns mer som det vore moderna "coola" hus som skulle avhandlas (men jag gillar de gamla bättre så...:)
 
Martin_B
J JohanLun skrev:
...fast huset i sig såg riktigt fint ut i grunden i det lilla man ser på bilderna, pardörrar, mycket fönster och stora rum... men var är länken till objektet?
Oj, sorry! Glömde länken. Har bifogat den till originalinlägget nu. Men här kommer den också:
Källa: https://www.lansfast.se/hitta/villa...vagen-21/cmvilla4mdjce67lt575sk4/?From=Hemnet

Och ja, det är ett objekt som går att göra ganska så pampigt, mäktigt, eller vilket ord man nu vill använda. Högt i tak och allt.
 
Martin_B
J JohanLun skrev:
Alla "gamla" sekelskifteshus är mer troligt arkitekt eller byggmästarritade hus, om man jämför med dagens "kataloghus" som väl förvisso troligen borde haft en arkitekt med i spelet nån gång.
Och på tal om "arkitektritat". Är inte typ nästan alla hus arkitektritade? Kataloghus eller inte :D
De är väl inte ritade av slaktare herr Ohlsson i Skönberga :)

Ordet arkitektritat har ju i princip fått betydelsen att om ett hus har specialbeställts och där kunden har beställt något utöver det vanliga, så blir det plötsligt "arkitektritat". Medan alla andra "vanliga" kataloghus, de är ritade av ja... någon icke-arkitekt, någonstans :D

Sedan finns de husen som designades och ritades av de som byggde åt sig själva, utan att för den sakens skull vara arkitekter, men den typen av hus kan väl inte ha så stor andel?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Martin_B
Snacka om att ögat kan luras!
Kolla på denna bild:
Vilar det en enorm takhängd lampa mitt på parkettgolvet? :D

21785767.jpg

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kollar man lite mer noggrant så ser man att skuggan på golvet, som ser ut att kastas av den "enorma" taklampan, faktiskt är en skugga kastad av en matsalsgrupp:

.
.
.


21785765.jpg

Källa: https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1670765
 
Usch då. Tänk att vakna upp bredvid ett hästhuvud...
 
Kan det ursprungligen ha byggts som en kyrka?
 
Martin_B
useless useless skrev:
Usch då. Tänk att vakna upp bredvid ett hästhuvud...
Ja det är la inga problem, ...bara det sitter kvar på hästen... ....och hästen lever :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bara hobos väljer att bo i övergivna fraktcontainers

[länk]
Dr Brasa bygger väl sådana också... eller var det av gamla byggbodar?
Inte osannolikt att ett hästhuvud kan komma att ingå i köpet?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.