Nu har jag betydligt större och tyngre täljstensugn. Placerad centralt i huset.
Värmer 128 kvm enplan.

Inget behov av fläkt. Varmluft stiger upp mot taken, ned efter fönster och väggar. In över golven till ugnen o s v.

En Pax-fläkt på lågt varv uppe vid taket genom väggen och slang med till golvet hjälper till att fixa varmluft in i tvättstugan.

Eldade i morse... Troligen några timmar i kväll.

Tilluft direkt in under asklådan och rostret. Inget spjäll.
Spjället / draget på nedersta luckan på framsidan är stängd för alltid.
Så för oss är det viktigt att stänga spjället i rökkanalen mellan eldstad och skorsten, annars blir ugnen kall under natten. X/
Av säkerhetsskäl fixade jag en lite öppning i spjället, för att säkerställa att coloxid ventileras ut, från en kvarvarande glödbädd.

x/ Den som monterade efter original ritning ville inte fixa tilluft utifrån stenfoten.
Ringe tillverkaren Tulikivi i Finland och fix OK, till denna komplettering.
Samtal fördes med montören.

Allt detta innebär att ingen kall uteluft dras in i huset, via springor, läckor och glipor.
Funktionen hos FTX påverkas inte alls av eldningen.
Håller injusterade optimala luftflöden hela tiden.
På vintern då det är torrare luft överlag omsätter FTX mindre luft än på sommaren.
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
K Knight skrev:
Vi har en sådan med autofunktion. Stänger av sig när den blir kall. Dock måste man anpassa eldningen efter hastighet på fläkten så man inte sänker arbetstemperuren när man eldar

Vi är väldigt nöjda med vår. Den låter som en dammsugare på maxfart men kör man de i de lägre hastigheterna så är den helt okej ljudmässigt

Sprider värmen väldigt bra o snabbt

Det sitter en mekanisk bimetalltermostat som man skruvar fast i kaminen. Den bestämmer när fläkten ska starta/stanna. Dessa kan "hänga dig" alt gå sönder
Nu hakar jag på denna tråd drygt ett år senare 🤪 Vi har problem med auto-läget på vår inbyggda kaminfläkt, den går bara på de manuella hastigheterna. Har öppnat upp för att kunna se var kablarna går och då ser det ut som tempgivaren på bilden i denna tråd.

Kan det vara denna som felar och hur lurigt är det att byta?
 
Om det är en bimetalltermpstat så är det enkelt att testa om det är den som strular.
Om det tex är ett NTC-motstånd så kan det vara svårare att testa.

Jag har inte "öppnat" vår givare så jag vet inte vad det är för typ av givare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en bimetalltermpstat så är det enkelt att testa om det är den som strular.
Om det tex är ett NTC-motstånd så kan det vara svårare att testa.

Jag har inte "öppnat" vår givare så jag vet inte vad det är för typ av givare.
Den ser ut på detta sätt, är det en bimetalltermostat? Ska erkänna att detta inte är mitt specialområde men om det finns en enklare typ av fix borde jag klara av det
 
  • Metallfäste med bult och kopplingskabel, gråa industriella komponenter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte att säga vad det är för typ av termostat, man behöver skära upp krympslangen och plocka ut givaren från "fästet" (elkabelsko) och läsa vad det står på givaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Går inte att säga vad det är för typ av termostat, man behöver skära upp krympslangen och plocka ut givaren från "fästet" (elkabelsko) och läsa vad det står på givaren.
Jag förstår, kan se till att göra det. Men om det är en bimetalltermostat hur testar man då om den fungerar?
 
Enklast är att ringa contura. De kan säga vad de är för termostat och har du tur skickar de en ny
 
K Knight skrev:
Enklast är att ringa contura. De kan säga vad de är för termostat och har du tur skickar de en ny
Får göra det. Det är en Handöl men fläkten är kanske liknande ändå.

Tack för hjälpen
 
joheng87 joheng87 skrev:
Får göra det. Det är en Handöl men fläkten är kanske liknande ändå.

Tack för hjälpen
Dum fråga men är termostaten placerad på rätt plats enligt manualen?
 
F
K Knight skrev:
Dum fråga men är termostaten placerad på rätt plats enligt manualen?
På min så sitter den inte på benet utan på botten.
 
K Knight skrev:
Dum fråga men är termostaten placerad på rätt plats enligt manualen?
Jag gjorde en snabb test att blåsa på termostaten med hårtorken när kaminen var kall. Då fungerar auto-fläkten. Min slutsats är därför att termostaten aldrig blir tillräckligt varm vid eldning trots att den sitter där den ska enligt anvisningarna
 
  • Teknisk illustration och textinstruktion för montering av sensor på kamin med varningstext om säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är Intressant att givaren sitter på olika ställen
 
  • Tekniska illustrationsritningar av lastbilsdörrar, C500 och C600-modeller, före och efter 2019.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja verkligen. Har flyttat min nu till ett hål på undersidan, förhoppningsvis funkar det bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.