lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Och när det var samma bolag så kunde man åtminstone få se lagerhållningen på andra apotek innan man åkte dit. Men idag så är det ju hemligt, och det blir på vinst-och-förlust istället om det är något man behöver ha tag på på studs.
Det kan de faktiskt fortfarande om de är lite service minded! När de själva inte hade mitt receptbelagda preparat i lager kollade Kedja A lagerstatusen hos de andra apoteken på orten. De hänvisade mig till Kedja B några kilometer bort, eftersom de hade det i lager och var närmast för mig. Detta utan minsta tjafs från mig, utan som ren service eftersom de inte kunde erbjuda det jag skulle ha.

Jumos skrev:
Det kan de faktiskt fortfarande om de är lite service minded! När de själva inte hade mitt receptbelagda preparat i lager kollade Kedja A lagerstatusen hos de andra apoteken på orten. De hänvisade mig till Kedja B några kilometer bort, eftersom de hade det i lager och var närmast för mig. Detta utan minsta tjafs från mig, utan som ren service eftersom de inte kunde erbjuda det jag skulle ha.
I mitt exempel ovan där jag var tvungen att besöka fyra apotek innan jag fick det jag skulle, var det just detta system de använde. Kedja A såg att kedja B hade i lager, men när jag kom till kedja B så var det inte så, men de såg i sin tur att kedja A skulle ha. Goddag yxskaft. Det är bra i teorin, men mina erfarenheter är inte goda.

L
KnockOnWood skrev:
Här på bonnlandet är faktiskt många nätägare ganska små ekonomiska föreningar.
Dvs de skickar inga vinster till statliga vattenfall, tyska Eon eller finska Fortum (eller vad de heter nu).

För något år sedan jämförde jag mina elnätskostnader med näraliggande Vattenfall, Fortum och Eon
Vissa av storbolagens nät låg 40% högre i avgift än vårt lilla, ej vinstdrivande företag.
Så det är de privata storbolagens pengahunger som är problemet.

Jämför med debatten om privatskolor och dito -vårdcentraler!
Precis. Jag anser att elnät till kunden bör ägas av kommunala bolag som ej vinstdrivande företag. Något annat fungerar inte. Sedan kan de nationella näten samägas av kommunerna.

tommib
Robban_C skrev:
Och ny teknik för renovering av VA i form av relining etc är inget man inväntar. Det finns redan och används för fullt men det går av naturliga skäl bara att använda när förutsättningarna är dom rätta. Det går ex vis inte att relina när man har avstick till serviserna för villatomter var 20:e meter. Då måste man gräva.
Och att invänta på ytterligare nyare teknik som löser detta? När kommer sådan teknik? I morrn? Om ett år? Eller 60 år?
Vill bara påpeka att det går utmärkt. Detta gjordes på vår gata för avloppen (där serviserna ligger ungefär var 10:e meter) och det rinner fortfarande undan när jag spolar :)

Jag vet inte exakt vad de gjorde men jag tror att de skar upp ett hål efter att de relinade.

Sen grävde de massa gropar i alla fall eftersom de bytte vattenservisen också. Det var kul, de drog i de nya PEM-rören genom de gamla gjutjärnsrören med en stor hydraulapparat. Lite störigt bara när det låg 50m PEM160 på gatan medan de höll på. Framför vår uppfart.... Nåja, det var bara under en dag.

Inlägg #43 och framåt:

Vad har allt detta med elnätsavgifter att göra?

KnockOnWood skrev:
Håller med dig i stort, men varför skall vi inte få ha några privata
Vårdcentraler?
Friskolor?
Apotek?
Telebolag?

Dessa har ju förbättrat servicen för oss medborgare något enormt.

(Jag minns inte när jag var på en "kommunal" vårdcentral senast.
Men idag var jag på min privata, och fick en vaccinationsspruta.
Det tog knappt en minut :)
Om någon vill ha tips på vilken så får vederbörande PM:a. Det var i Halmstad)
Fast motsvarigheten här skulle ju vara ett privat landsting som du måste välja.

Olika elhandelsbolag kan man ju redan välja. Det fåniga är ju hur liten del av kostnaden som de står för. Nätägaren tar ju både en fast avgift och en överföringsavgift.

Den höga fasta avgiften är ju direkt miljöskadlig - var finns motivationen (den ekonomiska, den som i regel faktiskt funkar) att få ner elförbrukningen när skillnaden knappt blir märkbar på kostnaden?

Vet inte riktigt vad jag skall svara.
Hos mig (med låg elförbrukning i ett ganska nybyggt hus) är nätavgiften och elhandelsavgiften ungefär samma.
Elenergin är lite dyrare till och med mitt i sommaren.

Och även nätavgiften är ju beroende av förbrukningen (sliter elektronerna på kopparen? ).
Här är den rörliga elnätsavgiften 0,12 kr/kWh.

Mikael_L
bakterie skrev:
Jag gjorde en liten räkneövning kring vad som skulle krävas för att gå offgrid för mig. Att producera min årsförbrukning el med solceller är inga problem med dagens produkter. Problemet är så klart att fördela denna produktion över året.

Jag räknade på hur många Tesla powerpacks (inte powerwall) som skulle krävas. Jag behöver med dagens teknik ca 160 kvadratmeter med dessa batterier. Nog görbart, men lite skrymmande.

Priset skulle landa på runt 40 miljoner...

Men utvecklingen är intressant och jag kommer nog att göra om denna övning lite då och då.
Off-grid handlar nog idag mest realistiskt om ved eller pellets-eldning för värme (inkl varmvattentillverkning), gasol-spis och sen resten av energiförbrukningen som solceller + batteribank. Och så ett litet tystgående inverterelverk för tillfälligt extra-behov eller vid osedvanligt lång period av mulet.

KnockOnWood skrev:
Och även nätavgiften är ju beroende av förbrukningen (sliter elektronerna på kopparen? ).
Här är den rörliga elnätsavgiften 0,12 kr/kWh.
Njae, man har ju förluster i näten som behöver täckas. Så även om elektronerna inte sliter på kopparen, så tappar de "kraft". Sedan så behöver de bygga ut transformatorer osv. i takt med ökad förbrukning så en viss rörlig del som gör att det kostar är inte heller helt orimlig.

Men därmed inte sagt att den rörliga delen är rätt prissatt.

Kanske en sån här stirlinggenerator från Inresol? El och värme i en och samma portabla, pelletseldade apparat. Skulle definitivt kunna vara ett alternativ i en kallställd offgrid-stuga. Runt 80 papp verkar den kosta, installerad och klar. Jämfört med vad elnätanslutningen kostar så är det billigt. Frågan är bara om man når upp till en vettig komfortnivå? Kan man t.ex. ringa upp anläggningen och dra igång den så att stugan är varm när man kommer tid.

http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Off-grid handlar nog idag mest realistiskt om ved eller pellets-eldning för värme (inkl varmvattentillverkning), gasol-spis och sen resten av energiförbrukningen som solceller + batteribank. Och så ett litet tystgående inverterelverk för tillfälligt extra-behov eller vid osedvanligt lång period av mulet.
Jag glömde...
Har man fjärrvärme för värme+varmvatten så är ju den bitem löst, och det går att köra på min idé här i övrigt.

pelpet skrev:
Kanske en sån här stirlinggenerator från Inresol? El och värme i en och samma portabla, pelletseldade apparat. Skulle definitivt kunna vara ett alternativ i en kallställd offgrid-stuga. Runt 80 papp verkar den kosta, installerad och klar. Jämfört med vad elnätanslutningen kostar så är det billigt. Frågan är bara om man når upp till en vettig komfortnivå? Kan man t.ex. ringa upp anläggningen och dra igång den så att stugan är varm när man kommer tid.

[länk]
Det skulle vara intressant att veta vad det blir för driftskostnad där. Dvs hur mycket kostar varje kWh värme respektive el.

Om jag läser den tekniska specen rätt så har man ca 22-34% verkningsgrad på el och ca 95% på värme. Det borde betyda el för ca 2kr/kWh sommartid om man släpper värmen. Vintertid borde man kunna nyttja det mesta av energin i pelletsen eftersom man behöver både el och värme. Då pratar vi om kanske 60 öre/kWh i löpande kostnader för el och värme.

http://www.inresol.se/pdf/GENIOUS_datasheeet_stirling_engine.pdf

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
tommib
pelpet skrev:
Om jag läser den tekniska specen rätt så har man ca 22-34% verkningsgrad på el och ca 95% på värme. Det borde betyda el för ca 2kr/kWh sommartid om man släpper värmen. Vintertid borde man kunna nyttja det mesta av energin i pelletsen eftersom man behöver både el och värme. Då pratar vi om kanske 60 öre/kWh i löpande kostnader för el och värme.

[länk]
Vi pratar sannolikt också väldigt mycket mer föroreningar jämfört med ett riktigt kraftvärmeverk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.