5 965 läst · 62 svar
6k läst
62 svar
Chockhöjningar av elnätsavgifterna - och fler att vänta
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Här på bonnlandet är faktiskt många nätägare ganska små ekonomiska föreningar.
Dvs de skickar inga vinster till statliga vattenfall, tyska Eon eller finska Fortum (eller vad de heter nu).
För något år sedan jämförde jag mina elnätskostnader med näraliggande Vattenfall, Fortum och Eon
Vissa av storbolagens nät låg 40% högre i avgift än vårt lilla, ej vinstdrivande företag.
Så det är de privata storbolagens pengahunger som är problemet.
Jämför med debatten om privatskolor och dito -vårdcentraler!
Dvs de skickar inga vinster till statliga vattenfall, tyska Eon eller finska Fortum (eller vad de heter nu).
För något år sedan jämförde jag mina elnätskostnader med näraliggande Vattenfall, Fortum och Eon
Vissa av storbolagens nät låg 40% högre i avgift än vårt lilla, ej vinstdrivande företag.
Jämför med debatten om privatskolor och dito -vårdcentraler!
Förnyelsetakten är 1/5 av slitagetakten på landets kommunala VA-nät. Näten är dessutom generellt i ganska dåligt skick.fusion skrev:
Det här innebär alltså att näten slits fem gånger fortare än dom renoveras, och renoveringsbehovet är generellt sett stort.
Det här är en ekonomisk tickande bomb!
Överallt görs det nödreparationer på senvintern när tjälskjutningar orsakar läckage. Då lagar man läckan och återfyller när det som egentligen borde ha gjorts (i ett mycket tidigare skede) vore att byta hela stammen.
Varför? Jo, därför att de flesta VA-bolagen är kommunalt ägda och vinsten används för att täcka förluster och kostnader på andra håll inom kommunen istället för att investeras i underhåll av det befintliga systemet.
Då sliter tjänstemän respektive "folket på marken" inom dessa kommunala företag sitt hår i vanmakt över att veta vad som behöver göras men inte få klartecken eller medel att göra dessa åtgärder.
Det är så det slutar när politiker ska leka företagsledare.
Eller så är det så att i realiteten så håller nedgrävda vattenledningar mycket längre än den teoretiska tekniska livslängden. Plus att ett läckage inte gör så mycket. Om det läcker lite färskvatten så ökar man vattenverkets kapacitet, och om det läcker lite avloppsvatten så växer det bara bättre.Robban_C skrev:
Hade jag förvaltat ett VA-nät hade jag siktat på att göra panikreparationer tills kostnaden för detta blir för stor, bygga ny VA i samband med andra grävåtgärder och invänta ny teknik för VA-reparationer (robotisering och relining).
Det är väl så det bör bara. Är man extra smart samordnar man V/A, el och fiber i samma icke vinstdrivande förening. När man väl gräver upp, så gräver man ner allt på en gång plus lite extra rör för framtida behov.KnockOnWood skrev:Här på bonnlandet är faktiskt många nätägare ganska små ekonomiska föreningar.
Kollar vi på grannlandet Finland har de dubbla leveransavgiften mot oss redan nu, så det är bara bita ihop
Jag försökte nyligen säga upp min el till en fastighet, men det gick inte... så 2.000-2.500kr/år blir man lurad på utan att använda en endaste watt...
Som jag fattat det så är man tvungen som fastighetsägare att ha fastigheten kopplat mot elnätet och iomd. att du är kopplad till elnätet är du då tvungen till en elleverantör.Mikael_L skrev:Jag tror vi kommer börja se alltfler som går offgrid nu, helt enkelt klipper kabeln och avslutar abonnemanget.
Vilket antagligen ökar priset ännu mer för de som är kvar, vilket sen får ännu fler att gå offgrid, vilket sen ...
Snart så är det bara elnät kvar i storstadskärnorna, där folk inte kan elda med ved.
Jag försökte nyligen säga upp min el till en fastighet, men det gick inte... så 2.000-2.500kr/år blir man lurad på utan att använda en endaste watt...
Medlem
· Västra Götaland
· 26 inlägg
Nu är det väl kanske lite svårt att skapa konkurrens när det gäller eldistribution. Vill du ha dubbla eller tredubbla ledningar till huset för att kunna välja leverantör? Problemet är väl snarare avregleringen där man skapade en sken-marknad och därmed orsakade dubbla overhead-kostnader (befintliga elbolag delade upp i elnätsbolag + elproduktionsbolag), vilket självklart kunde får betala.thomasx skrev:
Andra områden som "avreglerats", d.v.s. där monopol inom "infrastruktur" brutits upp har havererat på liknande sätt; sjukvård, skola, apotek, järnväg, telekom, pensionsförsäkringar - listan kan göras lång.
Innan ni börjar anklaga mig för att förespråka Sovjetkommunism och femårsplaner vill jag göra klart att jag inte tror på sådana system. Däremot tror jag bestämt att viktig och samhällsnyttig infrastruktur (och liknande funktioner) bör drivas kooperativt med syfte att erbjuda garanterad funktion i första hand snarare än som vinstdrivande företag.
Tänk er som jämförelse att vi i framtiden tvingas välja dricksvattenleverantör. Någon som tycker det låter lockande?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Håller med dig i stort, men varför skall vi inte få ha några privatakalleninen skrev:
Vårdcentraler?
Friskolor?
Apotek?
Telebolag?
Dessa har ju förbättrat servicen för oss medborgare något enormt.
(Jag minns inte när jag var på en "kommunal" vårdcentral senast.
Men idag var jag på min privata, och fick en vaccinationsspruta.
Det tog knappt en minut
Om någon vill ha tips på vilken så får vederbörande PM:a. Det var i Halmstad)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 009 inlägg
Jag gjorde en liten räkneövning kring vad som skulle krävas för att gå offgrid för mig. Att producera min årsförbrukning el med solceller är inga problem med dagens produkter. Problemet är så klart att fördela denna produktion över året.Kenneth Lind skrev:
Jag räknade på hur många Tesla powerpacks (inte powerwall) som skulle krävas. Jag behöver med dagens teknik ca 160 kvadratmeter med dessa batterier. Nog görbart, men lite skrymmande.
Priset skulle landa på runt 40 miljoner...
Men utvecklingen är intressant och jag kommer nog att göra om denna övning lite då och då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 009 inlägg
Nej, studier visar att det inte lett till någon förbättring. Tvärtom så har det lett till försämring. Man lagerhåller inte längre mediciner eftersom det kostar för mycket. (Det stämmer också med min egen erfarenhet. Förut så kunde jag gå en gång till apoteket, idag är det alltid två. En gång för att beställa, och en gång för att hämta.)KnockOnWood skrev:
Nu är det också en konstig bransch att privatisera eftersom priserna är hårt reglerade och kunden är staten. Så ett stort (tom det största) området som kan påverkas av konkurrens är borta.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 343 inlägg
Det man ska göra är att skrota monopolreglerna och tillåta konkurrerande nät. Som hos min kompis där det andra nätet finns på andra sidan en smal å men inte får man dra nya kablar.
Själv skulle jag vilja dela elabonnemang med grannen i sommarstugan, vi gör av med ca 100kWh om året. Grannen är ett åretrunt hus.
Men det får väl bli att skaffa batteri och solceller.
Det hade varit perfekt att skapa nya elföreningar nu när man ändå gräver för fiber.
Själv skulle jag vilja dela elabonnemang med grannen i sommarstugan, vi gör av med ca 100kWh om året. Grannen är ett åretrunt hus.
Men det får väl bli att skaffa batteri och solceller.
Det hade varit perfekt att skapa nya elföreningar nu när man ändå gräver för fiber.
Jag håller med lars_stefan_axelsson på apotekspunkten. Jag har pratat med en apoteksanställd släkting om detta, och problemet är just att det totala läkemedelsbehovet är relativt oförändrat, men efter apoteksreformen har lagerhållningen för det spridits ut till fler apotek, vilket gör att ska man ha en handfull receptbelagda läkemedel kan man få fara runt till lika många apotek. Få apotek har längre råd att ha en ordentlig lagerhållning. För receptfritt är marknaden större, så där fungerar det nog.KnockOnWood skrev:
Mitt rekord är att besöka fyra olika apotek för att få tag på antibiotikan till hunden. De bara hänvisade till varandra, men ingen visade sig ha när det kom till kritan, utom det sista.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 009 inlägg
Precis. Och när det var samma bolag så kunde man åtminstone få se lagerhållningen på andra apotek innan man åkte dit. Men idag så är det ju hemligt, och det blir på vinst-och-förlust istället om det är något man behöver ha tag på på studs.bakterie skrev:
En helt meningslös reform. Om det bara var att man ville att bensinstationerna skulle få sälja Alvedon så kunde man lättat på bara det.
Nej. Det här handlar inte om den teoretiska livslängden. Det här handlar om att befintliga system börjar bli slutkörda och att man märker detta på ständiga läckage och andra problem. Jag jobbar inom mark- och anläggning så jag har haft tillfälle att både se med egna ögon och läsa om vad som händer inom branschen.pelpet skrev:
Det här handlar inte om att det "läcker lite färskvatten". Det här handlar om att det läcker mycket färskvatten.pelpet skrev:
Och redan ett litet läckage är ett problem eftersom de flesta läckage blir större och större.
Lägger man till det risken för kontaminering av färskvatten så inser man snart att det här är allvarligt. Vatten är livsmedel!
Och sen har vi risken för skadestånd pga sättningar i samband med läckor. Där det läcker, där spolas material undan successivt. Till slut har man sättningar i byggnader, vägar eller annan infrastruktur.
VA-bolagen har till och med folk som jobbar med just läcksökning (och givetvis övriga jobb inom VA), bland annat genom att lyssna på vattenledningar.
Och läck på avlopp är ju heller inte bra. Det medför inte alls att det växer bra eftersom ganska lite växtlighet förutom enstaka träd har sina rötter så djupt. Men det är samma problem i övrigt med att läckage blir större och större samt att man riskerar sättningar.
Dessutom är avlopp en miljöfråga. Det som läcker där rinner ner till grundvattnet utan rening.
Och apropå avlopp och sättningar:
http://www.svd.se/slukhal-som-skrammer#sida-4
Fullt så allvarligt blir det ju inte hos oss, främst eftersom vi inte har samma markförhållanden och väder men det visar ju ändock hur ett läckage påverkar.
Röret som läckte här var dessutom ganska stort, tror det var två m i diameter om jag minns rätt.
Det är ju så dom gör idag. Dom gör mestadels bara panikreparationer eftersom det är det enda dom har råd med.pelpet skrev:
Och bygga nytt VA i samband med andra "grävåtgärder"? Vad skulle det vara? Det finns ingen annan infrastruktur som förläggs lika djupt eftersom VA är det enda som behöver ner på frostfritt djup.
Och ny teknik för renovering av VA i form av relining etc är inget man inväntar. Det finns redan och används för fullt men det går av naturliga skäl bara att använda när förutsättningarna är dom rätta. Det går ex vis inte att relina när man har avstick till serviserna för villatomter var 20:e meter. Då måste man gräva.
Och att invänta på ytterligare nyare teknik som löser detta? När kommer sådan teknik? I morrn? Om ett år? Eller 60 år?