pelpet skrev:
Nej, det är givetvis inte bra. Men vad ska man göra när man skapar en situation som låter bolagen ta ut stora övervinster år efter år? Det här kanske kan vara ett sätt att få tillbaks lite av pengarna och samtidigt skicka signalen till monopolister att man inte får utnyttja situationen.
Ja, men det tråkiga är att det är aldrig konsumenterna som får tillbaka pengarna som elbolaget har snott med sina övervinster.
Utan staten tar rubbet, och slänger ut pengarna på några andra onyttigheter.
Kanske en ny Jämlikhetsmyndighet eller något liknande :confused:

Om man sätter ett tufft kostnadstak på elöverförings- och månadsavgifterna och dyra skadestånd vid driftuppehåll så gynnas konsumenterna.

Jodå, för inte förekommer det något gnäll på de monopolsituationer som finns inom andra områden. :) Ta tex VA, där är de inte många som tycker det är för billigt.

Visst, vi kanske skulle köpa ut alla privata bolag och elföreningar, men det kommer såklart att kosta en slant. Och blir det bättre?

Kan vi inte köpa ut alla privata fiber föreningar också, och låta de gå upp i Trafikverket. :)

Men seriöst, min VA är privat, min väg är privat, mit fiber är privat och så vidare. Nog fasiken skall väl allt detta förstatliga också i så fall.

Och till skillnad mot Stefan, anser jag att jvgens avreglering av trafiken (dock ej nätet) var bra.

VA-bolagen är ju ofta kommunala och har andra incitament än privata bolag. Så de brukar inte höja taxorna på samma systematiska sätt som elnätsägarna gör.

Incitamenten eller antalet prishöjningar spelar ingen roll för kosumenten, bara priset.

Att betala ett högt pris från början, är inte bättre än att få många höjningar upp till samma pris.

Har Vattenfall som nätägare, varesig nedgrävda ledningar eller röjda ledningsgator betyder återkommande strömavbrott så fort det blåser eller snöar.
Personligen blir jag vansinnigt provocerad när jag gjort av med el för 160 spänn, får en faktura på 1600 med alla avgifter hit och dit och så skickar de med en j*****vla broschyr om hur jag skall minska min elförbrukning....

Med jämna mellanrum skickar de ut info om att de minsann behöver höja de fasta avgifterna pga diverse. Just det enda jag inte kan påverka själv. Kräk är vad de är.

• Gilla
Mohandas och 4 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Med jämna mellanrum skickar de ut info om att de minsann behöver höja de fasta avgifterna pga diverse. Just det enda jag inte kan påverka själv. Kräk är vad de är.
Tror du det skulle bli annorlunda om det förstatligades (ännu mer)?

Att köra bil på svenska vägar med allt underhåll som dessa kräver kostar för de flesta mellan 1000-3000 kr/ år, men att få el överförd på en bråkdel av sträckan för alla svenska vägar kostar nästan det dubbla för en normal villaägare.

Vad kostar underhållet/investeringar i vägnätet kontra de investeringar som görs i elnäten ? Säkert många gånger mer, fanimej ett skämt. Hos oss har Fortum, numera Ellevio käbblat i mer än 10 år om investeringar som skall innebära förbättringar, men inte blir det just nåt bättre.

Fortfarande många elavbrott och tycker mig se en tendens att nu är det i större utsträckning problem i transformatorstationer, eller "okänt" fel.

Snart kommer nästa prischock när vatten/avloppsledningarna börjar rasa. :(

fusion skrev:
Att köra bil på svenska vägar med allt underhåll som dessa kräver kostar för de flesta mellan 1000-3000 kr/ år
Vad får du den siffran ifrån? Det kostar mig 1500:- /år att köra de 300m upp till den kommunala vägen. Kommunen lägger ca 60 mSEK på gata och park med ca 37 K invånare blir ytterligare 1600:-/år inn<n jag kommer ut på det statliga vägnätet som kostar ca 25 miljarder ( 2500:-/ invånare).

Eller tänker du på det här?
http://www.folkbladet.nu/92821/chockhojning-av-fordonsskatten

Tänkte på fordonsskatten, men den kanske inte går till underhåll och investeringar?

Få av våra skatter går till något specifikt, utan allt blandas i den stora pengapåsen.

För mig redan idag är avgifterna större än själva elkostnaden (men inte så illa som vissa andra här).

Vore riktigt illa med elpriser över 1000kr i avgifter. Går mer åt regeringen har kollapsat, har på flera fronter svikit sin egen befolkning.

Snart är det dags att ha egna solceller och egen elproduktion med hjälp av bränsleceller eller diselgeneratorer.
En kombinerad värmepump och generator med stora ackumulatortankar är en "våt dröm" snart.
Körd på miljödisel kanske det blir rent också.
Har någon hört talas om sådan kombination?

Dalbotös skrev:
Har Vattenfall som nätägare, varesig nedgrävda ledningar eller röjda ledningsgator betyder återkommande strömavbrott så fort det blåser eller snöar.
Personligen blir jag vansinnigt provocerad när jag gjort av med el för 160 spänn, får en faktura på 1600 med alla avgifter hit och dit och så skickar de med en j*****vla broschyr om hur jag skall minska min elförbrukning....

Samma här. Man blir så förbannad att man har lust att gå ut och klippa kabeln i rent vredesmod. Hade jag kunnat byta nät hade jag gjort det för länge sedan, men det är ju naturligtvis det som är grejen - eftersom man inte har något val så betalar man och knyter näven i fickan... Det kanske skulle fungera med några lass gödsel på trappen till nätägarna och berörd myndighet, i sann fransk anda?

hsd
-MH- skrev:
Få av våra skatter går till något specifikt, utan allt blandas i den stora pengapåsen.
Det är bara för att fifflet inte ska synas :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.