Dan1891 Dan1891 skrev:
Man kan ju ha fast pris, antar att detta avser rörligt?
Ja eller som mitt el-bolag har och säkert flera har.Har ett rörligt trögt avtal som heter smartval så jag har redan fått min faktura för december månad och det baseras på tidigare förbrukning.

• Fakturaöversikt med status "Obetald", fakturadatum 2024-12-06, förfallodatum 2024-12-30 och belopp 2 118 kr, fakturanr 170812093.
Redigerat:
Jag har också fått en faktura, den baseras också på tidigare förbrukning, nämligen förra månades förbrukning.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har också fått en faktura, den baseras också på tidigare förbrukning, nämligen förra månades förbrukning.
Men att du förskottsbetalar gör ju inte att du kommer undan billigare? Du måste till slut betala för ditt faktiska förbruk.

Om du är skyddad mot de timmar elpriset spikar så ingår det ett försäkringsmoment som gör att din abonnemangstyp blir dyrare över tiden.

Fairlane
Z Zodde skrev:
Men att du förskottsbetalar gör ju inte att du kommer undan billigare? Du måste till slut betala för ditt faktiska förbruk.

Om du är skyddad mot de timmar elpriset spikar så ingår det ett försäkringsmoment som gör att din abonnemangstyp blir dyrare över tiden.
Jag tolkar Daniels inlägg som tvärtom, han förskottsbetalning inte, utan betalar på faktiskt utfall.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar Daniels inlägg som tvärtom, han förskottsbetalning inte, utan betalar på faktiskt utfall.
Ok ser han körde en ful.

Ordet ”baseras på” lurade mig

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skrev ju att jag betalar baserat på förra månads förbrukning. Dvs jag har nu i december fått räkningen för novembers förbrukning.

Fairlane Fairlane skrev:
Klart det gör en stor skillnad för många. Jag har själv bekanta i situationen. De är inte särskilt oroade av att elen kostade över 10 kr/kWh någon timme häromdagen. Det påverkade inte deras fastpris alls.
Finns bara fruktansvärda fastprisavtal att teckna, som blir mycket dyrare i längden. Och nej, spikar några timmar spela ingen som helst roll, men om medelpriset går upp som för ett par år sedan...

Många inlägg blir det, men inget vet vad rörligt pris blir för december och sedan beroende av leverantör/avtal. Just nu spotpris på 1,68 som ser ut att sjunka till 25 ör framåt natten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skrev ju att jag betalar baserat på förra månads förbrukning. Dvs jag har nu i december fått räkningen för novembers förbrukning.
Kan du se vad du får betala längre fram än december månad?Tänkte på om ditt el-bolag har någon prognos?Kollade faktiskt tidigare att det kan skilja i pris mot framtida prognos men hittade som mest skillnad mot den prognos som jag fått hitils är 97,50 öre på fakturan.Priserna exkl moms

• Prognos över elpriser de kommande sex månaderna, visande priser i öre/kWh från november till maj, med lägst pris i maj.
S SueCia skrev:
Nä, jag beskrev tidigare hur jag tycker det borde vara.
Mellanskillnaden mellan zon 1 och zon 4 borde läggas på priset på zon 1 men i form av skatt, så att de betala exakt lika mycket men i skatt som ska användas till att öka överföringskapacitet inom Sverige :)

🧙‍♂️
Ska då zon 4 få betala en extra skatt när temperaturen i zon 1 passerar -30 och temperaturen i zon 4 inte har passerat 0? Så det blir lite rättvist tänkte jag....... 🤔

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
C
Den självklara lösningen är att skapa ett nytt elområde för alla exportkablar. Problem solved! 🤓

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
returen returen skrev:
japp det ser vi ju på Norge och Storbritannien
USA , Kina, Ungern, Ukraina mfl
https://www.theguardian.com/comment...bour-voters-eu-trade-regulations-keir-starmer

Brexit har kostat den brittiska ekonomin nio miljarder pund (124 miljarder kronor) om året, netto. Så nog ser vi på Storbritannien varför Swexit vore en ytterst usel idé.

Norge råkar ha en liten fördel som kallas olja, vilket gör den jämförelsen ovanligt skev.

Ungern är med i EU.

Ukraina vill gå med.

USA har världens rikaste hemmamarknad, och Kina har världens största sådana. För ländernas respektive bytesbalanser får vi nog konstatera att iPhones och datorer har bra mycket större framgångar än Volvobilar, så dessa exempel är också högst irrelevanta.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
Så Danmark bestämmer över Sveriges elnät via EU.
Som vanligt böjer sig då Sverige och därför är vi i dagens situation.

Rent konkret, vad hade hänt om Sverige sagt nej vi tänker inte ändra något ?
Som när Tyskland säger nej till elområden🤔

Tyskland stoppar inte export eller import.

Fast import/export var ju inte frågan utan elområden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.