31 766 läst · 726 svar
32k läst
726 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Är väl ingen nackdel egentligen om man vet vad ska räkna på för att få ihop slutsumman.Viktor.J skrev:
Skulle ju funka bra med bensinpriset exempelvis, samma upplägg.
Låt oss säga att (spot)bensinpriset på skylten är 7,92 kronor/liter, låter ju inte så farligt väl, är ju billigare än vad 1 kWh kostar imorgon kl 17 😉
MEN, Vad blir slutpriset?
- Moms på bensinen*: 1,98 kronor
- Energiskatt: 2,57 kronor/liter
- Koldioxidskatt: 3,14 kronor/liter
- Moms på skatten*: 1,43 kronor
- Pris vid pump: 17,04 kronor/liter
- Varav skatt: 9,12 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 53,5 procent
Redigerat:
Jag tycker nog ändå det kan upplevas som något av en nackdel att behöva ha med sig laptopen och arbeta i Excelark för att kalkylera slutpriset när jag är på ICA och handlar gurka. Möjligtvis kan det funkar vid tankning då man i lugn och ro kan sitta med Exceletarket i bilen och kalkylera.D Dilato skrev:Är väl ingen nackdel egentligen om man vet vad ska räkna på för att få ihop slutsumman.
Skulle ju funka bra med bensinpriset exempelvis, samma upplägg.
Låt oss säga att (spot)bensinpriset på skylten är 7,92 kronor/liter, låter ju inte så farligt väl, är ju billigare än vad 1 kWh kostar imorgon kl 17 😉
MEN, Vad blir slutpriset?
EDIT: så funkar det ju i USA i vanliga butiken, priser på prislappen är "plus tax" som tilllkommer i kassan.
- Moms på bensinen*: 1,98 kronor
- Energiskatt: 2,57 kronor/liter
- Koldioxidskatt: 3,14 kronor/liter
- Moms på skatten*: 1,43 kronor
- Pris vid pump: 17,04 kronor/liter
- Varav skatt: 9,12 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 53,5 procent
Om det kostar några ören att producera en kilowatt som kan säljas för 5 kronor, vem tar vinsten?
Staten är en vinnare via momsen , bara på 5 kronor läggs 1,25 kr och då har jag inte räknat momsen på energiskatten.
Staten är en vinnare via momsen , bara på 5 kronor läggs 1,25 kr och då har jag inte räknat momsen på energiskatten.
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
Observera gott folk att detta är all time high i SE3. I morgon betalar vi alltså över 10 kr och det slår med bred marginal tidigare rekord 8 kr från december 2022. Men nu talar ingen om elprisstöd.
Det här kan inte fortsätta, så fort det inte blåser kuling exploderar elpriserna. Staten borde införa et pristak för konsumenter upp till en viss förbrukning så man kan värma huset till en rimlig temperatur.
Men det stora problemet stavas Tyskland. Landet är så misskött att det borde ställas under tvångsförvaltning.
Det här kan inte fortsätta, så fort det inte blåser kuling exploderar elpriserna. Staten borde införa et pristak för konsumenter upp till en viss förbrukning så man kan värma huset till en rimlig temperatur.
Men det stora problemet stavas Tyskland. Landet är så misskött att det borde ställas under tvångsförvaltning.
Det kommer snart att gå ner igen. Att lägga pristak på elen riskerar att medföra allvarliga konsekvenser. Det var en del av orsaken till problematiken i Kalifornien.
Medlem
· Blekinge
· 10 564 inlägg
Missförstår du med mening?Viktor.J skrev:
Spelar väl ingen roll. Det är fler momsande privatpersoner som köper el än som handlar el som yrke. Och jag tror verkligen inte det är många "eltermintraders" som får sin info på byggahus.se. Eller aftonbladet..
Bensinpriset är ju samma sak. Varför är det inte oskattade priser som visas? Är ju jättemånga raffenaderier som handlar utan moms.
Medlem
· Blekinge
· 10 564 inlägg
De som handlar el avser ju självklart inte privatpersoner. Likaväl som någon som handlar med diesel inte avser någon som står och tankar. Någon som handlar avser ju någon som köper och säljer stora volymer. Men jag inser att jag talar för döva öron då ni inte är i branschen.O [old rusty] skrev:Missförstår du med mening?
Spelar väl ingen roll. Det är fler momsande privatpersoner som köper el än som handlar el som yrke. Och jag tror verkligen inte det är många "eltermintraders" som får sin info på byggahus.se. Eller aftonbladet..
Bensinpriset är ju samma sak. Varför är det inte oskattade priser som visas? Är ju jättemånga raffenaderier som handlar utan moms.
Ni är skitsura för att skatten inte nämns i en artikel om höga elpriser. Jag hade fokuserat mera på informationen som artikeln avsåg att förmedla - de höga prisnivåerna, och de fattar man oavsett om det är med eller utan skatt.
Ser fram emot er input till forumet om en artikel som handlar om skatten 😂👍🏻
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
Nej jag sa att privatpersoner skulle få en viss mängd med pristak. Det skulle fungera så att produktion eller överföring av el får en kraftigt progressiv marginalskatt som subventionerar privatpersoner upp till ett tak, säg 15000 kWh per år för en villa. Det skulle alltså fortfarande vara lönsamt att producera el. Jag kan även tänka mig ett prisgolv på el upp till en viss mängd.D Daniel 109 skrev:
Som det är nu tjänar Uniper grovt på situationen och suger alltså ut råvarukolonien Sverige på samma sätt som man en gång sög ut Kongo. Detta borde skattas bort.
Min fråga är, vart hamnar pengarna? Om elen kostar 10 kr till konsument så kostar den inte mer att producera än elen som säljs för 20 öre. Någon gör profit och jag vill veta vem.