15 824 läst · 281 svar
16k läst
281 svar
Cementas tillfälliga undantag stoppas av lagrådet
Det är inga problem för tillverkare i andra länder att leverera kalk enligt beställarens specifikationer. Exakt vilka krav är det som gör att ingen annan kalk går att använda i Sverige?Maskintok skrev:om du läser lite lite till så skulle du märka att kalken ifrån andra leverantörer inte når upp till den standarden som svensk byggstandard kräver.. Men det gör kalken ifrån Gotland.
Så att importera kalk från Frankrike för att tillverka cement för att gjuta konstruktioner är inte aktuellt..
Däremot att sälja cementas cement i webers säckar med deras logga på går utmärkt..
Och vice versa i Frankrike...
Det var det jag svarade på igen...
Sedan tycker jag att vi kan lämna Frankrike och andra aktörer utanför.. Då det inte är ett aktuellt alternativ att importera sämre kvalitet...
så kortis kan du nu försöka förstå att import med all analyseringsdata som krävs av kalk för att hitta rätt kvalitet ligger minst 6 månader bort... Sedan skall det förhandlas fram transportvägar mm..
Så räkna minst 3 år innan allt är färdigt för att bara fungera... minst...
lägg då till att även i Europa så är det kalk och cementbrist... Det är inte bara i Sverige Som det är brist... Detta gör ju att råvarorna är ännu mer svårfångade genom upphandling... Den som betalar bäst får det.
Men till vilker pris, och vad vill marknaden hemma betala?
Så räkna minst 3 år innan allt är färdigt för att bara fungera... minst...
lägg då till att även i Europa så är det kalk och cementbrist... Det är inte bara i Sverige Som det är brist... Detta gör ju att råvarorna är ännu mer svårfångade genom upphandling... Den som betalar bäst får det.
Men till vilker pris, och vad vill marknaden hemma betala?
Hur ska du frångå analyserna och den tid det tar att bygga upp importnätverket som krävs?useless skrev:
Sedan vad det gäller kvaliten tycker jag det är bäst att man börjar med att läsa vad SGU skriver sedan all den informationen som Krille-72 lagt hit... Och letar lite mer själv.. För innan det så blir det bara repetition som men kortis...
Om regeringen lyckas rädda Cementa så tror jag inte att det det här schabblet kommer att påverka sossarnas röstsiffror så värst mycket. S-väljarna ser ju att regeringen räddar jobben.Maskintok skrev:
MP får det däremot svårare, tror jag.
Givetvis går det att använda importerad kalk i Sverige, men det tar lite tid för kineserna att ställa om till produktion som är Sverigeanpassad.useless skrev:
Sant.. Men de finns ju de som sett detta och varit med från början som säkert inte är nöjda med utvecklingen...P pmd skrev:
Och det finns det säkert även i väljarleden ute bland vanliga befolkningen med...
MP har en väljarbas på drygt 3% som tycker att en nedläggning i Slite är bra, de tror även att det går att stoppa den ekonomiska utvecklingen och fortfarande ha det bra, de är emot kärnkraft då vindkraft löser alla problem, de tror att jultomten köper julklapparna och de tror även på Robert Lind i Kramfors....Maskintok skrev:
Det är svårt att övertyga de som inte förstår hur samhällsutveckling fungerar.
Allt fungerar med gröna ängar och lite starkcigg. Det är vi andra 97% som inte lyckas komma in i rätt tänk bara…pacman42 skrev:MP har en väljarbas på drygt 3% som tycker att en nedläggning i Slite är bra, de tror även att det går att stoppa den ekonomiska utvecklingen och fortfarande ha det bra, de är emot kärnkraft då vindkraft löser alla problem, de tror att jultomten köper julklapparna och de tror även på Robert Lind i Kramfors....
Det är svårt att övertyga de som inte förstår hur samhällsutveckling fungerar.
Jag?K kortis skrev:
Kan ju undra samma sak om dig..
du skriver om monopol..
Det enda monopol som fortfarande finns kvar är statens och den vill inte ha konkurrens...
monopol inom privata aktörers branscher brukar leda till böter eller åtal..
cementa har inget monopol.. däremot så sitter de på Sveriges viktigaste fyndighet av kvalitets kalk...