P
mexitegel mexitegel skrev:
Vad det verkar kommer ju de flesta partierna (utom gissningsvis MP) att rösta för förslaget så det är ju inte bara sossarna.
Det bli med all säkerhet stor majoritet för lagförslaget i riksdagen, ja, men jag tror mer på att det blir V som röstar emot.

Det blir rätt svettigt för MP att få större delen av sina riksdagsmän att rösta för men om inte det sker så är det nog tveksamt om partiledningen kan sitta kvar.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror ni missuppfattat lite. Råvaran Cement är en sak. Olika betongprodukter en annan. Olika företag köper alltså in ”Närproducerad” Cement för att själva blanda ihop sina egna produkter och förpacka dom under eget namn. När du köper Webers Grovbetong i Sverige så är sannolikheten stor att Cementen kommer från Sverige. Köper du samma produkt i Frankrike så kommer sannolikt Cementen från annat ställe.
Nej, jag har inte missuppfattat något. Men maskintok hävdade i inlägg #213 att Saint Gobains fabriker i Frankrike använder cement från Gotland.

A
useless useless skrev:
Nej, jag har inte missuppfattat något. Men maskintok hävdade i inlägg #213 att Saint Gobains fabriker i Frankrike använder cement från Gotland.
näpp har jag inte gjort..
Och det är isåfall om någon missförstått inte jag som blandat in Frankrike i detta..
Jag tycker det räcker med Sverige..

Så igen då med läsförståelse..
kortis får svara för om han blandar in Frankrike som nation i en debatt som rör Sverige.. annars så äger Saint Gobain weber.. Och weber säljer cement i Sverige..
väldigt svårt detta med läsförståelse tydligen... När till och med en jävel från landet klarar av det.... :thinking:

A
ska ni ger er på mig så gör det med sanningen och med rätt information.
Jag har aldrig skrivit att Cementa säljer cement från svensk mark i Frankrike..

Den som påstått detta får svara vad del detta har med tråden att göra och varför jag skulle ha med det att göra..

att Cementa skulle sälja cement i Frankrike betvivlar jag inte alls.. Men det borde till och med en blind jävel kunna räkna ut att det inte är svensk cement isåfall...

P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag gillade hur Bolund fick följa sina skrivna paragrafer med fingret för att hålla tungan rätt i mun, och fötterna vandrade omkring lite överallt under pressträffen. Måste ha svidit i ett MP-hjärta.
Det är inte över än. MP kan fortfarande stoppa, eller åtminstone fördröja, Cementas fortsatta produktion.
När regeringen har gett tillstånd till Cement att producera cement i åtta månader bör det tillståndet kunna överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Den processen kan ta ett bra tag att avgöra.

A
P pmd skrev:
Det är inte över än. MP kan fortfarande stoppa, eller åtminstone fördröja, Cementas fortsatta produktion.
När regeringen har gett tillstånd till Cement att producera cement i åtta månader bör det tillståndet kunna överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Den processen kan ta ett bra tag att avgöra.
Tror du att mp skulle våga utföra denna manöver, det skulle ju ställa dem i väldigt dålig dager.. Och kanske förlora väljarstöd..

Men det är klart, man vet aldrig med mp...

Maskintok skrev:
Du har nog helt enkelt bara missuppfattat något.
Att Cementa har 75% betyder inte att någon annan har resterande 25% själv..
utan det är många mindre aktörer tillsammans..
Sedan att Cementa säljer cement till andra som vill ha sin del av marknaden, vad är det med det? deras cement är ju redan godkänd för marknaden i Sverige så då blir det ju samma för weber, när de levererar cementa cement... Det trodde jag du fattade..
Vad de sedan säljer till andra länder kan ha annan blandning som inte skulle leva upp till det svenska marknas kravet...
Nu svarar du ju inte på mitt inlägg utan på jag vet inte vad. Men jag får visst inte skriva det för ett sådant inlägg tas bort, märkligt.

A
K kortis skrev:
Nu svarar du ju inte på mitt inlägg utan på jag vet inte vad. Men jag får visst inte skriva det för ett sådant inlägg tas bort, märkligt.
om du läser lite lite till så skulle du märka att kalken ifrån andra leverantörer inte når upp till den standarden som svensk byggstandard kräver.. Men det gör kalken ifrån Gotland.
Så att importera kalk från Frankrike för att tillverka cement för att gjuta konstruktioner är inte aktuellt..
Däremot att sälja cementas cement i webers säckar med deras logga på går utmärkt..
Och vice versa i Frankrike...

Det var det jag svarade på igen...
Sedan tycker jag att vi kan lämna Frankrike och andra aktörer utanför.. Då det inte är ett aktuellt alternativ att importera sämre kvalitet...

P
Maskintok skrev:
Tror du att mp skulle våga utföra denna manöver, det skulle ju ställa dem i väldigt dålig dager.. Och kanske förlora väljarstöd..

Men det är klart, man vet aldrig med mp...
En lokal miljöpartist på Gotland, eller kanske bara en sympatisör, skulle kunna överklaga …

Väljarstöd tror jag att MP ändå tappar i riksdagsvalet nästa år om Cementaaffären fortfarande är aktuell då.
Om det hela slutar med att Cementa måste lägga ner i Slite vore det förstås en annan sak.

Maskintok skrev:
om du läser lite lite till så skulle du märka att kalken ifrån andra leverantörer inte når upp till den standarden som svensk byggstandard kräver.. Men det gör kalken ifrån Gotland.
Så att importera kalk från Frankrike för att tillverka cement för att gjuta konstruktioner är inte aktuellt..
Däremot att sälja cementas cement i webers säckar med deras logga på går utmärkt..
Och vice versa i Frankrike...

Det var det jag svarade på igen...
Sedan tycker jag att vi kan lämna Frankrike och andra aktörer utanför.. Då det inte är ett aktuellt alternativ att importera sämre kvalitet...
Ja man kan ju undra hur resten av världen gör då, hum

• Haha
1
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Ja man kan ju undra hur resten av världen gör då, hum
precis som jag skrev..
anpassar cementen efter vilka regler som gäller i de länderna..

Det är inte så svårt detta...
alla aktörer har ett visst samarbete mellan varandra.. Och byter säkert både pengar och cement med varandra..

A
P pmd skrev:
En lokal miljöpartist på Gotland, eller kanske bara en sympatisör, skulle kunna överklaga …

Väljarstöd tror jag att MP ändå tappar i riksdagsvalet nästa år om Cementaaffären fortfarande är aktuell då.
Om det hela slutar med att Cementa måste lägga ner i Slite vore det förstås en annan sak.
lägga ner tror jag inte på..
Det är för viktig kalk för byggindustrin för det.. ända tänkbara isåfall är att staten går in och köper bolaget...För att sedan göra en manöver som i Kiruna...
betalar mer på frivillig basis för andra saker för att kunna fortsätta bryta..

Men att mp och även S kommer förlora mark på detta ser jag som en självklarhet...
Då det är deras agerande som startat denna härva...

Maskintok skrev:
precis som jag skrev..
anpassar cementen efter vilka regler som gäller i de länderna..

Det är inte så svårt detta...
alla aktörer har ett visst samarbete mellan varandra.. Och byter säkert både pengar och cement med varandra..
Ja där ser man då vore det ju inte så svårt att få tag på cement till byggena då

• Haha
1
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Ja där ser man då vore det ju inte så svårt att få tag på cement till byggena då
Jo för den kalken som är godkänd i Sverige finns bara på Gotland och i Slite..
Har du inte läst informationen folk lägger in i tråden och hängt med i media..?

Då blir det svårt att föra en diskussion med dig...

A
Det var ju det här SGU försökte tala om från början och som sedan regeringen tydligen ville dölja..

Alternativ till kalkproduktion i Slite
https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2021/september/alternativ-till-kalkproduktion-i-slite/

Alternativ till kalkproduktion i Slite
De övriga svenska kalkfyndigheter som finns har fel förutsättningar för att ersätta kalken i Slite – och på kort sikt är import av ersättningsmaterial inte möjligt. Det framgår av SGUs genomgång av förutsättningar för ersättningsmaterial vid ett driftstopp för Cementas kalkproduktion i Slite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.