2 282 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Byta strömbrytare till dimmer. Grå ledare?
Ok. Dom svarta ska alltså inte kopplas i en extern kopplingsplint (wago) då?
Får du dem båda att sitta säkert i samma plint behövs ingen extra kopplingsklämma. Och omvänt. Är det svårt att få dem i samma plint kan det vara enklare att använda en Wago. Det viktiga är att båda trådarna elektriskt har kontakt med samma anslutning L.H henrik_r83 skrev:
Ska man nu ge ’råd’ här för arbete som bara en elektriker får utföra? 🤔
Den frågan besvaras väldigt ofta med ja här. Om det är mer avancerade kopplingar med större risker inblandade brukar det ibland kompletteras med en avrådan från att göra det själv. Om någon skall koppla själv är det bättre att den vet hur man gör.H Hanshammae skrev:
Sedan skall det väl till en ganska extrem tolkning för att få det till att kopplingen det är fråga om här inte är något man får göra själv.
Är det någon som ser på mina lite gyttriga bilder om det är en dubbeltrapp brytare jag behöver ha för att byta min översta brytare?
Utifrån bilderna är det troligt att den ena vippan är eller har varit del av en trappkoppling. Annars skulle det inte behövas fyra olika trådar anslutna till brytaren. Om den fortfarande skall vara det så behöver du en dubbeltrapp. Men du måste väl veta själv om det är en trappkoppling i rummet som brytaren är del av?H henrik_r83 skrev:
Ja så som knapparna fungerar idag så tänder den ena knappen tre olika taklampor som jag även kan tända/släcka på en annan brytare. Den andra knappen tänder/ släcker enbart en lampa.
Nu framgår det ju inte vilken dimmer det är som är tänkt. Men det finns gott om dimmers idag som skall fungera med LED, och som inte kräver nolla. Och just den här dimmern verkar inte ens ha anslutning för nolla (men det återstår att se om den fungerar med LED).G G.L. skrev:
Redigerat:
Vilken led dimmer hade ni rekommenderat? Plejd eller Schneider vriddimmer?
Klicka här för att svara