S
Demmpa Demmpa skrev:
@Tommy66 ser ut som att du inte har några skydd över skruvskallarna utan det är skruvarna direkt som man ser, prova att försöka skruva ur skruvarna direkt.
Aha.
Då är frågan vilken typ av skruvmejsel som krävs för det. Svårt att ta vettigt foto så nära med telefonen men om jag zoomar in på den högra så visar den någon typ av (4 st) hål, som då månne säger vilken typ av verktyg det skall vara. (Aldrig sett ngt sådant.) Men det är minimala hål, kraftigt inzoomat som sagt.
Å är det fallet så undrar jag om jag (oavsiktligt) sabbat den vänstra skruven, när jag sluntit med tången.
Inzoomad bild på en skruv med fyra små hål för en speciell skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Tommy66 skrev:
Håhåjaja...
Skall ta bort ett c2002-lås.
Fastnar i sista stegen. Att få bort låshuset. Vad jag förstår är det två av de mörkgråa runda metallgrejerna som skall bort. Å att detta skall ske genom vrid av nyckeln till kl 10 resp till kl 2.
För det första är det så trångt att jag undrar hur jag skall få in en tång och greppa (vilket ju inte är det lättaste att göra runt en liten RUND metallpulver oavsett utrymme) runt dessa. Å jag upplever inte att de rör sig ett enda dugg oavsett var jag riktar nyckeln.

Vet inte om jag uppfattar ett tidigare inlägg rätt, att man istället för tång kan sätta en mejsel på sniskan och banka till med hammare, när man har nyckeln 10/2?
Du måste borra bort förseglingen men det ser ut att vara blandade skruvar med en troligtvis blyförsegling.
Insexskruven borrar du med en ca 3mm borr du borrar endast skruvförseglingen.

[bild][bild]
Du har en Alfa/GEGE låscylinder.
Normalt borrar man skruvförseglingen men då sitter det med insexskruv.
De ser ut som assa HHS (höghållfasthetsskruv) skruv vilka är PZ2 och då borrar du med en 2mm borr i centrum sedan petar du bort förseglingen med en mindre flat skruvmejsel, det borde även gå att peta bort förseglingen utan att borra på de skruvarna.
Det ser ut som om det sitter en blyförsegling, bly är mjukt men kan stelna med tiden.
 
Redigerat:
S
1 123abc skrev:
Du har en Alfa/GEGE låscylinder.
Normalt borrar man skruvförseglingen men då sitter det med insexskruv.
De ser ut som assa HHS (höghållfasthetsskruv) skruv vilka är PZ2 och då borrar du med en 2mm borr i centrum sedan petar du bort förseglingen med en mindre flat skruvmejsel, det borde även gå att peta bort förseglingen utan att borra på de skruvarna.
Det ser ut som om det sitter en blyförsegling, bly är mjukt men kan stelna med tiden.
Aha... tack. Skall testas imorgon!
Börjar med ”huggmejsel”-försök utan borr, annars får ett 2mm letas fram.
 
Demmpa Demmpa skrev:
ASSA har montageanvisningar,
Vi ska byta lås hemma men vi får inte bort vredet? Hittar bara hur man montering av assa evo 2002
 
Joanna Facuse Facuse Joanna Facuse Facuse skrev:
Vi ska byta lås hemma men vi får inte bort vredet? Hittar bara hur man montering av assa evo 2002
Vad har du för vred och vad är det du inte lyckas demontera?
Kan du ta en bild?
 
1 123abc skrev:
Vad har du för vred och vad är det du inte lyckas demontera?
Kan du ta en bild?
Hej
Jag har fixat det nu. Men nu har jag ett annat problem. Jag har verisure kopplat till Yale doorman och jag kommer in i menyn, vet du hur jag kommer in i menyn
 
Jag har ett liknande problem. Jag kan inte få ut de sista två skruvarna i cylindern. Är det någon som känner igen dessa ”spärrar” och hur man skall få bort dem?
 
  • Närbild på en dörrcylinder med två fastsatta skruvar och två som ser ut att ha säkerhetsspärrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F frohike skrev:
Ta en hammare och en skruvmejsel (Spår) Sätt den nära mitten där vingarna går ur, Slå till med hammaren på mejseln å vips, du slår av vingarna på pluggen. De röda linjerna visar var du skall sätta mejseln. Du behöver inte mycke kraft heller när du slår. Så slipper du betala uppåt 1000 kr för en låssmed.

När du sedan är klar så kan du läsa på baksidan av cylindern vad det är för OFG-nummer. Har du bara det så kan du sen låta en låsfirma fräsa en ny nyckel till cylindern och vips så har du fått en extra cylinder värd dryga 1000 kr :D
Hej,

Jag hittar inget OFG-nr på min cylinder :/ är det någon som vet vart det kan stå?
 
IP IP IP IP skrev:
Hej,

Jag hittar inget OFG-nr på min cylinder :/ är det någon som vet vart det kan stå?
OFG är endast en nyckelkod för assa 700-serie i profil HH och fyller ingen annan funktion än att den kan användas för att beställa nycklar eller låscylindrar enligt lika låsning som det befintliga.
 
1 123abc skrev:
OFG är endast en nyckelkod för assa 700-serie i profil HH och fyller ingen annan funktion än att den kan användas för att beställa nycklar eller låscylindrar enligt lika låsning som det befintliga.
Ja jag behöver beställa nycklar, hur hittar jag nyckelkoden?
 
Om du tar med dig en nyckel till en fysisk låssmed (ej nyckelbar som bara kopierar nycklar) så kan låssmeden läsa av tandningen på nyckeln och på så sätt få fram nyckelkoden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tar med dig en nyckel till en fysisk låssmed (ej nyckelbar som bara kopierar nycklar) så kan låssmeden läsa av tandningen på nyckeln och på så sätt få fram nyckelkoden.
Jag har inga nycklar. Därav att jag frågar.
 
IP IP IP IP skrev:
Jag har inga nycklar. Därav att jag frågar.
Har du fler låscylindrar?
Det kan vara stämplat på någon av de andra.
Annars får du ta med låscylindern till en låssmed som kan avgöra om han kan göra nya nycklar eller om du får köpa ny låscylinder.
En annan fråga är var nycklarna blivit av, kanske är det bättre att köpa nytt om du har nycklar på drift.
 
1 123abc skrev:
Har du fler låscylindrar?
Det kan vara stämplat på någon av de andra.
Annars får du ta med låscylindern till en låssmed som kan avgöra om han kan göra nya nycklar eller om du får köpa ny låscylinder.
En annan fråga är var nycklarna blivit av, kanske är det bättre att köpa nytt om du har nycklar på drift.
Köpte denna dörr begagnad igår ovetandes att man behövde nyckel för att ta bort cylindern, så jag frågade aldrig de ägarna om nycklar. Jag har skickat ett sms och ring men de säger att de inte har nycklarna, lite märkligt kan tyckas. Jag är inte i behov av cylindern då jag ska ha Yale låshandtag på den, men betalade dyrt för dörren så tänkte jag sälja låskista samt cylindrar för att på så sätt få tillbaka en slant. Jag kollar med min låssmed om han är intresserad av de, annars lägger jag upp de här så kanske någon som behöver det här av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.