83 461 läst · 47 svar
83k läst
47 svar
Byta låscylinder Assa Evo 2002
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Ska gå och testa direkt, återkommer strax
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
wohoooo! you are now my best friend! funkade tack så mkt!
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
en fråga till; brickan sitter på insidan (in mot huset). Nu när jag skruvar ut ska jag då få loss allt eller behöver jag ta loss och göra samma procedur från utsidan? Har nämligen inte fått loss så jag kan se hur det ser ut därifrån.
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
kan inte se om mina sista kommentarer och frågor kom med, men tack så mkt! Nu undrar jag om det ser ut på samma sätt utifrån, om man även där måste få loss denna typ av vingar för att skruva loss skruvar?
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Nu löste det sig, det var bara en skruv som hade fastnat lite.
Jättebra instruktioner jag löste problemet jag med !
ASSA har montageanvisningar,
Hej! Jag skulle ta ur mina tre lås och byta "tryckesfallfjäder", dvs problemet att det inte går att stänga dörren utan att låsa den. Men, jag höll på i över en timme för att få ut "musöronen", följde tipsen från denna och andra trådar om att sätta nyckeln på kl 10 respektive kl 14. Till slut lossande den högra. Det visade sig då att nyckeln stod på kl 12:02. Den vänstra fick jag loss genom att ställa nyckeln på kl 09:20 ca. Detta gällde för alla våra tre lås. Mycket märkligt. Kan vara bra att veta att det inte alltid är kl 10 eller 2 som gäller...S Sotvispen skrev:
Assa twin har så som du beskriver, du kanske hade assa max låscylindrar.F Fjordling17 skrev:Hej! Jag skulle ta ur mina tre lås och byta "tryckesfallfjäder", dvs problemet att det inte går att stänga dörren utan att låsa den. Men, jag höll på i över en timme för att få ut "musöronen", följde tipsen från denna och andra trådar om att sätta nyckeln på kl 10 respektive kl 14. Till slut lossande den högra. Det visade sig då att nyckeln stod på kl 12:02. Den vänstra fick jag loss genom att ställa nyckeln på kl 09:20 ca. Detta gällde för alla våra tre lås. Mycket märkligt. Kan vara bra att veta att det inte alltid är kl 10 eller 2 som gäller...
Om man är osäker så är det möjligt att hålla tryck på "musöronen" och sedan vrida nyckeln så känner man när den är rätt då nyckeln fastnar lite.
Håhåjaja...
Skall ta bort ett c2002-lås.
Fastnar i sista stegen. Att få bort låshuset. Vad jag förstår är det två av de mörkgråa runda metallgrejerna som skall bort. Å att detta skall ske genom vrid av nyckeln till kl 10 resp till kl 2.
För det första är det så trångt att jag undrar hur jag skall få in en tång och greppa (vilket ju inte är det lättaste att göra runt en liten RUND metallpulver oavsett utrymme) runt dessa. Å jag upplever inte att de rör sig ett enda dugg oavsett var jag riktar nyckeln.
Vet inte om jag uppfattar ett tidigare inlägg rätt, att man istället för tång kan sätta en mejsel på sniskan och banka till med hammare, när man har nyckeln 10/2?
Skall ta bort ett c2002-lås.
Fastnar i sista stegen. Att få bort låshuset. Vad jag förstår är det två av de mörkgråa runda metallgrejerna som skall bort. Å att detta skall ske genom vrid av nyckeln till kl 10 resp till kl 2.
För det första är det så trångt att jag undrar hur jag skall få in en tång och greppa (vilket ju inte är det lättaste att göra runt en liten RUND metallpulver oavsett utrymme) runt dessa. Å jag upplever inte att de rör sig ett enda dugg oavsett var jag riktar nyckeln.
Vet inte om jag uppfattar ett tidigare inlägg rätt, att man istället för tång kan sätta en mejsel på sniskan och banka till med hammare, när man har nyckeln 10/2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder