Hej,

Köpte en ytterdörr häromveckan till ett bra pris eftersom det hade varit ett utställningsex. Säljarna hade dock ingen nyckel och jag beslutade då att det inte skulle vara problem att byta ut låscylindern innan man byter ut själva dörren. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort på en Assa Evo 2002.
Jag har lyckats frigöra själva låscylindern och jag ser att där sitter två stycken täckbitar i själva cylindern som ska hindra en från att komma åt skruvarna som håller själva cylindern på plats. Jag har provat att lirka lite med än näbbtång. Man känner att de är lösa men att något på insidan håller de fast. Jag kan också nämna att själva dörren går att öppna, men jag saknar nyckel.
Hur pillar man ut dessa två täckbitar? Måste man ha nyckel till det?
Väldigt tacksam för tips o tricks.
(Se bifogad bild)

mvh
Händige Manny

• IMG_0378.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag minns rätt ställer man nyckeln i ett visst läge för at få ur dom är svarta prylarna. Hur man gör utan nyckel vettifan.

Det finns ju några dyrkgubbar här på forumet så du får nog riktig hjälp snart.

• Gilla
Betongjesus och 1 till
  • Laddar…
för att ta bort den högra av dem så ska man sätta i nyckeln och vrida låset till kl 10 och på samma sätt fast kl 2 för den vänstra, så man behöver en nyckel för det, alt kunna dyrka lite :D

Jaha...det var nästan det jag misstänkte. Dyrka lås är inte min grej, så det får bli låssmeden på måndag.
Tack för info!

Ta en hammare och en skruvmejsel (Spår) Sätt den nära mitten där vingarna går ur, Slå till med hammaren på mejseln å vips, du slår av vingarna på pluggen. De röda linjerna visar var du skall sätta mejseln. Du behöver inte mycke kraft heller när du slår. Så slipper du betala uppåt 1000 kr för en låssmed.

När du sedan är klar så kan du läsa på baksidan av cylindern vad det är för OFG-nummer. Har du bara det så kan du sen låta en låsfirma fräsa en ny nyckel till cylindern och vips så har du fått en extra cylinder värd dryga 1000 kr :D

• exempel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Martiniuss och 3 till
  • Laddar…
Det där låter helt genomförbart!
Ska testa detta och återkommer med resultat.
Tack för tipset!

Funkade klockrent!
Tack för hjälpen.
Varit på semester därav det sena svaret :)

• Gilla
xely
  • Laddar…
frohike skrev:
Ta en hammare och en skruvmejsel (Spår) Sätt den nära mitten där vingarna går ur, Slå till med hammaren på mejseln å vips, du slår av vingarna på pluggen. De röda linjerna visar var du skall sätta mejseln. Du behöver inte mycke kraft heller när du slår. Så slipper du betala uppåt 1000 kr för en låssmed.

När du sedan är klar så kan du läsa på baksidan av cylindern vad det är för OFG-nummer. Har du bara det så kan du sen låta en låsfirma fräsa en ny nyckel till cylindern och vips så har du fått en extra cylinder värd dryga 1000 kr :D
Det är alltså så tjuvarna gör när de ska öppna en dörr inifrån för att bära ut plasmateven! Alltså bekräftas min farhåga om cylinderlåsens sårbarhet.
Eller finns det någon jag inte har tänkt på? Jag vet att det sitter en täckring runt cylindern, men den är väl bara att skruva bort?

(Ursäkta att jag stal din tråd för denna fråga, handy_manny, men jag tycker att det har visst allmänintresse. Lycka till med nya fina dörren!)

Det ger ju ändå en viss fördröning för tjuven, att först skruva bort ringen, sedan slå bort pluggarna, skruva bort cylindern osv.

En tjuv som tänker stjäla en plasma TV vill in och ut på typ 1 minut total tid. Om han överhuvudtaget överväger att ta sig ut genom en låst dörr så är det för att han redan krossat en ruta för att ta sig in (och inte är så pigg på att ta sig ut med ngt. tungt förbi glaskrosset), och räknar med att oljudet får grannar att reagera, då skall tjuven därifrån igen innan grannen hinner få på sig skorna.

En inbrottstjuv som bryter sig in i ett hus på dagtid i ett vanligt villaområde har ganska lång tid på sig innan de som bor där kommer hem. Att någon granne skulle höra att en ruta krossas är ganska osannolikt eftersom de flesta är på jobbet. Om någon skulle hör kraschljudet från en ruta, så är det inte lätt att lokalisera var det kommer ifrån.

Kan ju säga såhär.. Alla lås på marknaden av nordisk typ går att skruv loss från insidan. Europacylindern är däremot lite bättre i hur den sitter fast, men själva säkerheten i cylindern är sämre.

Europacylinder = rund cylinder?
Cylindrar av nordisk typ går att skruva loss från insidan, men finns det cylindrar av annan typ som inte kan skruvas loss från något håll?

Hej, sitter just nu med samma problem, fast med den skillnaden att jag har nyckel. Ska byta ut hela låset eftersom kolven som hakar i dörren har slutat att fungera. Men även fast jag har nyckel och vrider till kl 10 resp 14 så lossar inte vingarna...De kommer ut en liten bit men sen tar det stopp. Någon som har en idé?

Om du tar tag i vingarna och sedan vickar nyckeln lite fram och tillbaka?

• Gilla
leakimmicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.