26 591 läst · 62 svar
27k läst
62 svar
Byta kompressor eller köpa nytt?
Vilken slang menar du , är det en som går in i huset och den blir het , då är det flödesfel , kompressorn blir inte av med värmen och storknar , för mycket av det så pajar den ,K Kickan123 skrev:
Orsak , cirkpumpen går inte som den ska , slangarna igensatta av skit , spruckna småbitar fastnar i växlaren , magnetit satt igen slangarna , brukar vara där dom är kopplade
Om det är fel på motorskyddet så borde inte kompressorn gå alls. Inte bli för varm.J Josth skrev:
Jag tycker det låter som flödesproblem. Flexslangar som beckar igen av gummiflagor är en klassiker på gamla IVT-pumpar.
Beror nog på var felet är , svetsade kontakter och avbrott så blir det bara 2 faser kvar och det går att steka ägg på kompressorn.useless skrev:
Nu vet vi inte riktigt vad det ä för motorskydd , troligtvis med kontaktor , men verkar inte så med tanke på varm/het slang
Å! Som jag hoppas på flödesproblem! Låter som möjligt att fixa. Jag tror att det är slangen ut från kompressorn så det borde ju vara in i huset men är ju långt från en expert.useless skrev:
Glömde en sak , det ska vara ett filter på vägen ut till VP , är det skit i det blir det samma fenomen med övrigt dåligt flöde
Så TS kolla om du kan hitta ett filter , sitter troligtvis på insida av väggen innan röret/slang går ut , gärna foto på det om du kan
Så TS kolla om du kan hitta ett filter , sitter troligtvis på insida av väggen innan röret/slang går ut , gärna foto på det om du kan
Det går ingen slang från kompressorn. Det går rör till en värmeväxlare och från den går det slangar till värmesystemet.K Kickan123 skrev:
En bild kanske där det framgår exakt vad som blir varmt?
Menar du partikelfiltret till radiatorerna. I så fall är det rensat utan lycka.R rävlyan skrev:
Om hetgasröret blir för varmt så kan det tyda på köldmediebrist. Men att döma ut kompressorn och erbjuda ett dyrt byte efter den felsökningen är inte seriöst.
Ta dit en riktig kyltekniker som kan mäta upp tryck och temperaturer i kylkretsen. Då vet man vad som är fel och slipper gissa.
Ta dit en riktig kyltekniker som kan mäta upp tryck och temperaturer i kylkretsen. Då vet man vad som är fel och slipper gissa.