Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Okej. Då kan det vara en termisk sägkring i maskineriet eller så har den bränt. Är nog besvärligt att fixa.
Låter allvarligt. Har fått besked om att det kan finnas hopp. Vid provkörning går kompressorn men en av slangarna som går ut bakom den blir väldigt varm.

Då kanske det bara är motorskyddet till kompressorn det är fel på? Hetgasröret ut från kompressorn blir riktigt varm 70-80 grader eller t.o.m. mer i vissa fall.

R
K Kickan123 skrev:
en av slangarna som går ut bakom den blir väldigt varm.
Vilken slang menar du , är det en som går in i huset och den blir het , då är det flödesfel , kompressorn blir inte av med värmen och storknar , för mycket av det så pajar den ,
Orsak , cirkpumpen går inte som den ska , slangarna igensatta av skit , spruckna småbitar fastnar i växlaren , magnetit satt igen slangarna , brukar vara där dom är kopplade

• Gilla
Kickan123 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Då kanske det bara är motorskyddet till kompressorn det är fel på?
Det låte faktiskt ganska rimligt. Men motorskyddet känner väl bara av om en fas har gått? Tyvärr vet jag inte så bara lite om kompressorer :confused:, så jag kan ha fel.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
J Josth skrev:
Då kanske det bara är motorskyddet till kompressorn det är fel på? Hetgasröret ut från kompressorn blir riktigt varm 70-80 grader eller t.o.m. mer i vissa fall.
Om det är fel på motorskyddet så borde inte kompressorn gå alls. Inte bli för varm.
Jag tycker det låter som flödesproblem. Flexslangar som beckar igen av gummiflagor är en klassiker på gamla IVT-pumpar.

• Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Om det är fel på motorskyddet så borde inte kompressorn gå alls
Beror nog på var felet är , svetsade kontakter och avbrott så blir det bara 2 faser kvar och det går att steka ägg på kompressorn.
Nu vet vi inte riktigt vad det ä för motorskydd , troligtvis med kontaktor , men verkar inte så med tanke på varm/het slang

useless useless skrev:
Om det är fel på motorskyddet så borde inte kompressorn gå alls. Inte bli för varm.
Jag tycker det låter som flödesproblem. Flexslangar som beckar igen av gummiflagor är en klassiker på gamla IVT-pumpar.
Å! Som jag hoppas på flödesproblem! Låter som möjligt att fixa. Jag tror att det är slangen ut från kompressorn så det borde ju vara in i huset men är ju långt från en expert.

R
Glömde en sak , det ska vara ett filter på vägen ut till VP , är det skit i det blir det samma fenomen med övrigt dåligt flöde
Så TS kolla om du kan hitta ett filter , sitter troligtvis på insida av väggen innan röret/slang går ut , gärna foto på det om du kan

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
R
Här kommer som dom kan se ut filtren , troligtvis den utan spak , men inte säkert

• Kopparfärgad Y-formad rördel, troligen ett filter för VVS-installationer, utan synlig spak.
  • Mässingskula ventil med blå spak för byggprojekt, möjlig filtrenhet enligt diskussionstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kickan123 skrev:
Å! Som jag hoppas på flödesproblem! Låter som möjligt att fixa. Jag tror att det är slangen ut från kompressorn så det borde ju vara in i huset men är ju långt från en expert.
Det går ingen slang från kompressorn. Det går rör till en värmeväxlare och från den går det slangar till värmesystemet.
En bild kanske där det framgår exakt vad som blir varmt?

• Gilla
Kickan123 och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Glömde en sak , det ska vara ett filter på vägen ut till VP , är det skit i det blir det samma fenomen med övrigt dåligt flöde
Så TS kolla om du kan hitta ett filter , sitter troligtvis på insida av väggen innan röret/slang går ut , gärna foto på det om du kan
Menar du partikelfiltret till radiatorerna. I så fall är det rensat utan lycka.

VVS-installation med pil som pekar på ett rör som antyds vara varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörisen kollade och jag hängde bakom. Tror att det varma röret var det vid pilen.

Det är väl hetgasröret? Det ska bli varmt...

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl hetgasröret? Det ska bli varmt...
Ja, om jag det visste. Mycket möjligt att jag inte såg precis vad han pekade på eller att det blev alldeles för varmt.
Hur som helst är det en tröst att få veta att det kan vara nåt annat än värmepumpsdödem.

• Gilla
pidde100
  • Laddar…
Om hetgasröret blir för varmt så kan det tyda på köldmediebrist. Men att döma ut kompressorn och erbjuda ett dyrt byte efter den felsökningen är inte seriöst.
Ta dit en riktig kyltekniker som kan mäta upp tryck och temperaturer i kylkretsen. Då vet man vad som är fel och slipper gissa.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.