Läste nu "under renovering" och då håller jag helt med om att man ska passa på att byta dem när tillfället ges.

S
Skånepöjk Hällvetet skrev:
nej du har fel, ett relinat rör (strumpa) är byggt av hållbar epoxy och har samma livslängd som ett nytt plaströr, därav ger tex Trygg-Hansa samma garantier för relinade rör som bytta rör..läs på lite innan du yttrar dig.
Åh fan, inte visste jag att trygg-hansa pysslade med avlopp, trodde det var ett försäkringsbolag :O

Jag är extremt påläst när det kommer till relining och det enda fallet det kan vara värt att relina är det sista utgående röret ur huset ifall kostnaden att byta det är för stor. Detta under förutsättning att det inte finns några förgreningar på röret. Att relina förgreningar är att be om problem :)

Att lämna pris på relining på 300 000 är ett skämt.

• Gilla
hawk1ye och 3 till
  • Laddar…
Fattar inte hur man kan överväga att relina för 300k när det kostar betydligt mindre att ta dit någon som byter till plastavlopp.

Billigare och mycket bättre lösning än relining.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Skånepöjk
S SueCia skrev:
Åh fan, inte visste jag att trygg-hansa pysslade med avlopp, trodde det var ett försäkringsbolag :O

Jag är extremt påläst när det kommer till relining och det enda fallet det kan vara värt att relina är det sista utgående röret ur huset ifall kostnaden att byta det är för stor. Detta under förutsättning att det inte finns några förgreningar på röret. Att relina förgreningar är att be om problem :)

ja du verkar ”extremt påläst”

S
Skånepöjk Hällvetet skrev:
ja du verkar ”extremt påläst”
Tack :) man blir det när man undersöker sånt man övervägde att betala pengar för. Det tog inte lång tid att bli tillräckligt påläst för att aldrig överväga det mer än att jag faktiskt funderade på stammen från hus till gata, men då har man ju inte fixat inkommande vatten så även det är ju helt bortkastat :)

Skånepöjk
S SueCia skrev:
Tack :) man blir det när man undersöker sånt man övervägde att betala pengar för. Det tog inte lång tid att bli tillräckligt påläst för att aldrig överväga det mer än att jag faktiskt funderade på stammen från hus till gata, men då har man ju inte fixat inkommande vatten så även det är ju helt bortkastat :)
jag var ironisk, inkommande vatten brukar vara koppar då är det ju lugnt

S SueCia skrev:

Var får du 300 000 ifrån? Det är väl ingen påstått att det kostar det? Det kostar kring 30000 beroende på omfattning och är därefter att betrakta som nyinstall-tion. ”Extremt påläst”? Ja eller hur….?

S
L larshede skrev:
Var får du 300 000 ifrån? Det är väl ingen påstått att det kostar det? Det kostar kring 30000 beroende på omfattning och är därefter att betrakta som nyinstall-tion. ”Extremt påläst”? Ja eller hur….?
men läs tråden lilla du. En person i tråden skrev för två sidor sedan att hen fick offert på 340 000 för relining.

annars håller jag ju med dig, 30 000 kan det vara värt att förlänga livslängden på avloppet ett par år tills man åtgärdar det på riktigt. Men nu är 30 000 bara 10% av offerten i fråga.

S SueCia skrev:
men läs tråden lilla du. En person i tråden skrev för två sidor sedan att hen fick offert på 340 000 för relining.

annars håller jag ju med dig, 30 000 kan det vara värt att förlänga livslängden på avloppet ett par år tills man åtgärdar det på riktigt. Men nu är 30 000 bara 10% av offerten i fråga.
Jag är övertygad om att den som skrev så förkortade fel. 300 000 är ju helt orimligt givetvis.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L larshede skrev:
30 tusen? Googlar man lite så står det på vvstrygg.se att för en medelstor villa kostar relining 120 - 220 tusen

L larshede skrev:
Jag är övertygad om att den som skrev så förkortade fel. 300 000 är ju helt orimligt givetvis.
Och oavsett kostnad så är det ju orimligt att inte byta ut åtminstone de synliga och åtkomliga rören mot nya plaströr när man nu kan. Inte bygger man igen och relinar dem alternativt relinar rören när man kommer åt dem så lätt som bilderna visar.

Claes Sörmland
L larshede skrev:
Hade en granne som gjorde detta och det rörde sig om belopp uppåt denna summa hörde jag. Jag var förvånad över hur bra betalt de tog och vet inte exakt omfattningen av jobbet, d v s om det omfattade även avloppsrören inne i huset och om det även gällde vattenservisen. Men de jobbade i en hel arbetsvecka med en högljudd enorm maskin parkerad på gatan och verkade vara ett par man som höll igång.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
30 tusen? Googlar man lite så står det på vvstrygg.se att för en medelstor villa kostar relining 120 - 220 tusen
Om vi skulle göra samtliga anslutningar och köra relining samt utbyte av några rör var offerten på 340kkr. Kändes väldigt saftigt, därav min fråga om att byta ut synliga rör själv och ta en andra offerter för det som ligger i bottenplattan.

Dessutom tycker jag rören ser fina ut på utsidan och varför då byta /relina?

N Naren79 skrev:
Dessutom tycker jag rören ser fina ut på utsidan och varför då byta /relina?
För att du dels inte ser hur de ser ut inuti och dels att eftersom du ändå har så mycket öppet nu så är det ingen stor kostnad jämfört med att behöva riva väggarna igen när en läcka väl uppstår. Ser du dessutom exakt alla rör/muffar osv? Jag har gamla gjutjärnsrör i min kåk och det verkar som att vissa delar har klarat sig bättre än andra. Exempelvis är en del jätterostig medan nästa (som är ansluten till föregående) jättefin med all färg kvar osv.

Dessutom är det ju alltid bättre att kunna göra jobbet nu, kontrollerat än att få en eventuell vattenskada och då ska försöka göra något under tidspress och kanske med skador till följd av en eventuell läcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.