Har man gamla gjutjärnsrör är det värt att tänka på att det BARA ska ner 1:an, 2:an och TOA-papper i rören. Allt annat är av ondo och ställer till det. Dessutom, som tidigare nämnts, snålspola inte.... kör hellre 2 gånger, fyll badkaret och töm innan ni åker iväg på längre frånvaro för att få iväg lämningarna så långt som möjligt, osv.

L larshede skrev:
Hur kan det gå fel?
Ett hyreshus kvarteret intill mitt jobb var en utgående stam igensatt av lossnande bitar från relining för drygt en vecka sen.
Så ja det händer!
Relining är ingen lösning, det är konstgjord andning.

L larshede skrev:
Och de inspekterar väl resultatet innan de lämnar får man ju förutsätta.
Assumption is the mother of all fuck ups

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Min senaste referens:

Bilade upp brunnen i tvättstugan nyligen, rören inkl brunn från 1967 var båda i övervakande bra skick = 50år inga konstigheter

Tog mig fram till första muff på gjutjärnssidan och skarvade på med plaströr.

• Gilla
karlemil123 och 1 till
  • Laddar…
Avlopp i golv i källare brukar inte vara gjutjärn utan keramikrör. Håller hur länge som helst.
Ta reda på vad för rör du har först innan du tar beslutet skulke jag säga.

D docboy skrev:
Avlopp i golv i källare brukar inte vara gjutjärn utan keramikrör. Håller hur länge som helst.
Att det brukar vara håller jag inte med om, Det beror nog helt på byggår.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Eller blandad. Har hittat både gjutjärn och Höganäs keramik hos oss.

lopec
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Har man gamla gjutjärnsrör är det värt att tänka på att det BARA ska ner 1:an, 2:an och TOA-papper i rören. Allt annat är av ondo och ställer till det. Dessutom, som tidigare nämnts, snålspola inte.... kör hellre 2 gånger, fyll badkaret och töm innan ni åker iväg på längre frånvaro för att få iväg lämningarna så långt som möjligt, osv.

gäller inte bara för gjutjärnsavlopp utan all typ av avlopp. 1an 2an toaapper. allt annat har en annan plats i världen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
lopec lopec skrev:
gäller inte bara för gjutjärnsavlopp utan all typ av avlopp. 1an 2an toaapper. allt annat har en annan plats i världen.
Hur gör du i köket då? Häller du ut diskvattnet genom fönstret?

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Har jobbat som vvsmontör i 12 år. Hittat gjutjärn 1 gång i gammal grund.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Har jobbat som vvsmontör i 12 år. Hittat gjutjärn 1 gång i gammal grund.
...och jag har bilat upp 1 källargolv och bytt avloppet som var av gjutjärn och nära 70 år gammalt. Så i mitt fall är det alltså 100% av avloppen som varit av gjutjärn. :p

Ok, trevlig för dig.

Ville bara visa att personliga erfarenheter egentligen inte säger nånting om hur vanligt det är med gjutjärn i gamla hus.

• Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Hej, vi bjöd in en reliningfirma nu när vi precis köpt ett radhus. De hittar inga hål eller sprickor, självklart finns det lite rost i rören men inget synligt på ytan. En ägare(man och fru) som bott i huset sedan 1972, inga barn och inga Timellsnickare.

Reliningfirman säger att inget är trasigt men "hotar" med att våra rör är en tickande bomb. Fullständig offert 340kkr och en begränsad 250kkr.

1)Hade ni bytt rör som ser bra ut? Verkar vara de bra rören, centrifugalgjutna (någon som vet säkert?)

2) 70%av stammarna är synliga nu under renovering. Verkar vara ett lätt jobb att byta, får jag göra det och finns det några fallgropar?

3) om gjutjärnsrör går sönder, spricker de från en dag till nästa eller blir det små läckor?

PS. Finns fler bilder om så önskas

• Vertikala gjutjärnsrör vid vägg, delvis isolerade, inga synliga skador eller rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt äldre gjutjärnsrör med rost och patina vid en rörkoppling, inramat av trä och betongvägg.
    Skapa konto
  • Gamla, isolerade vattenrör under en betongkonstruktion utan synliga skador.
    Skapa konto
Den tekniska livslängden på gjutjärnsrör är ca 50 år. Så du ska självklart byta allt du har i dagen, allt du kommer åt. Resten relinear du. Inget att tveka över.

QUOTE="Naren79, post: 4674291, member: 516857"]Hej, vi bjöd in en reliningfirma nu när vi precis köpt ett radhus. De hittar inga hål eller sprickor, självklart finns det lite rost i rören men inget synligt på ytan. En ägare(man och fru) som bott i huset sedan 1972, inga barn och inga Timellsnickare.

Reliningfirman säger att inget är trasigt men "hotar" med att våra rör är en tickande bomb. Fullständig offert 340kkr och en begränsad 250kkr.

1)Hade ni bytt rör som ser bra ut? Verkar vara de bra rören, centrifugalgjutna (någon som vet säkert?)

2) 70%av stammarna är synliga nu under renovering. Verkar vara ett lätt jobb att byta, får jag göra det och finns det några fallgropar?

3) om gjutjärnsrör går sönder, spricker de från en dag till nästa eller blir det små läckor?

PS. Finns fler bilder om så önskas[/QUOTE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.