Hej! Jag undrar om det går att byta de två översta väggstockarna i en timmerlada. Väggstockarna är hel ruttna och stöder ingenting mera.
It's not complicated for a skilled carpenter. But I don't recommend you do it yourself. To know how to proceed, you need to assess the structure in its entirety to establish a proper repair plan. You needn't have started another thread. There were already some arrangements in that one. As I suggested, you should take some measurements to know how much and where the structure has lost geometry. Seriously, no one here wants to push you towards disaster. It's obvious that someone tried to save it by supporting the top cap on boards that were badly deformed. And I'm almost certain that the photos don't show all the damage and problems.
Det där går bra. Jag har gjort det ett par gånger så jag vet att det bevisligen går.
Första skedet är att sticka med kniven i stockarna och ta reda på hur mycket som verkligen är ruttet. Jag är illa rädd att det kan bli tre eller fyra varv när det ser ut sådär men du kan ju ha tur.
Undersök också hur knutarna i tvärväggarna mår där de ansluter.
Om du har tillgång till skog kan jag sedan instruera dig hur du skall välja ut lämpliga dimensioner och såga dem på två sidor till väggtjockleken och litet till.
Barka rundsidorna och stabba virket på tork.
Sedan behövs det en timmerman som kan göra arbetet men jag tänker att om allt är förberett när han kommer så kan han arbeta effektivt och då blir kostnaden rimlig. Om jag får reda på var du finns i södra Finland kan jag höra mig för bland bekantas bekanta om vi hittar någon som kan göra det kvalificerade timmerarbetet.
Första skedet är att sticka med kniven i stockarna och ta reda på hur mycket som verkligen är ruttet. Jag är illa rädd att det kan bli tre eller fyra varv när det ser ut sådär men du kan ju ha tur.
Undersök också hur knutarna i tvärväggarna mår där de ansluter.
Om du har tillgång till skog kan jag sedan instruera dig hur du skall välja ut lämpliga dimensioner och såga dem på två sidor till väggtjockleken och litet till.
Barka rundsidorna och stabba virket på tork.
Sedan behövs det en timmerman som kan göra arbetet men jag tänker att om allt är förberett när han kommer så kan han arbeta effektivt och då blir kostnaden rimlig. Om jag får reda på var du finns i södra Finland kan jag höra mig för bland bekantas bekanta om vi hittar någon som kan göra det kvalificerade timmerarbetet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kärvande lås: renovera, byta lås eller byta hela ytterdörren!
Fönster & Dörrar -
Byta vattenfördelarkanal i en Siemens diskmaskin?
Vitvaror -
Hur byta tyget på denna markis?
Fönster & Dörrar -
Byta släplist till ny passande Camargue duschvägg.
Badrum -
Vad torde kostnaden bli för att byta 25 VVS ventiler i källare?
Vatten & Avlopp