12 802 läst · 41 svar
13k läst
41 svar
Byta betongpannor ca 140 m2 rimligt pris Skåne
Helt ok kvm pris.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Enkelt sadeltak, inga kupor.
Behöver byta betongpannor, ny läkt, byta masoniskivor mot råspontluckor samt diverse kringarbete med vindskivor och dagvatten.
Vad är rimligt pris?
Har fått offert 370' efter ROT.
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Har precis lämnat offert för lite drygt 2000kr kvm
Ja de lirarna alla grannarna tog blir det inte.P Plexus84 skrev:Jag är i sluttampen på ett komplett takbyte inkl ny inplåtning av takkupa, skorsten och huvar. Även byte masonit mot råspont precis som TS, och vi valde Monier betongpanna Protector med extra starkt ytskikt.
Totala takytan garage och hus ligger på 300 kvm och vi betalar 300 tkr efter ROT. Våga pruta och var noga med referenser!
450 före två maxade ROT. Tror inte ens alla behövt byte än.
Helt plötsligt bytar 9 av 20, ingen bytat på 50 år innan. Hade det varit så dåligt hade de successivt bytats.
Att byta pappen och läkten efter kanske 70 - 100 år låter rimligt. Det ser en ordentlig kontroll. Men varför byta pannor om de inte är trasiga och inte går att kompletteringsköpa längre?P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Behöver byta betongpannor, ny läkt, byta masoniskivor mot råspontluckor samt diverse kringarbete med vindskivor och dagvatten.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Betongpannor är tåliga. Vi har sådana på landet 51 år gamla, fungerar bra och pappen och läkten är bra.
Hemma har vi tegelpannor 101 år gamla, pappen och läkten ser bra ut. Bytte vindskivor och kontrollerade taket förra året.
Om du fotograferade när kontrollen gjordes så kan du ta in second opion.
Ju mer man läser dessa trådar om offerter på tak, desto gladare att jag gjorde mitt 2012. Allt som allt rubb och stubb inräknat för 156kvm med benders betongpannor, 67500kr. Hade firma till att göra det.
Om man beaktar inflationen för att vara rättvisare motsvarar den summan från 2012 idag 89927kr.
Här tycker ni 370' efter rot är rimligt.
Om man beaktar inflationen för att vara rättvisare motsvarar den summan från 2012 idag 89927kr.
Skulle säga att det borde hamna på 270.000 kr -Rot
Ring RigoraP Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Dalsland 110 kvadrat, 170 000 kr, oavsett om jag väljer betong eller plåt. Inklusive inklädning av skorsten och rännor. Detta är inklusive allt, exl ev reparationer om något skulle upptäckas.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Håller med ca. 100 000:- på 140 kvm 2015. Vad har hänt?M mattias1343 skrev:Ju mer man läser dessa trådar om offerter på tak, desto gladare att jag gjorde mitt 2012. Allt som allt rubb och stubb inräknat för 156kvm med benders betongpannor, 67500kr. Hade firma till att göra det.
Grannen bytte på stort valmat tak 2024. 170'. Mälardalen. Svenskt företag med polska takläggare.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Instämmer till 100%, "kanske" ???V Ville_Vessla skrev:
Yep, men det upplyser inte takförsäljarna om ...N Nisken skrev:
Låter som att några slipade takförsäljare varit i farten i TS område. Betongpannor håller i minst 100 år, dom blir bara starkare med åren som går eftersom dom härdar fram till 100 år. Så pannornas ålder är absolut inget skäl till takbyte, återstår resten, hur det ser ut under pannorna, om allt är ok där.
Dåliga vindskivor är inte så ovanligt, dom byter man lätt utan att röra övriga taket.
Har personligen fått besök av dessa takförsäljare som påstår att jag behöver byta taket. Deras argument pulveriseras snabbt, och det enda som brukar återstå är att taket blir "snyggt" igen. Svaret blir givetvis att då kan man måla taket, betydligt billigare. Efter den diskussionen brukar dom gå sin väg och prova hos grannarna. Men dom vet vad som gäller, så i vårat område har dom ingenting att hämta 😆
Redigerat:
Ja, väldigt dyrt. Betongpannor, Benders, kostar 80 till 110 kr/m2 på Hornbach. At göra nytt plåtarbete brukar vara dyrt men beror ju på hur mycket det är.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Hej! Har byggfirma i Göteborg och jag säger att priset är helt fel. Priset som du fått i ditt fall ca 450-500tkr före rot är ett skämt.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Har inte sett taket eller vad som ev ingår men normalt pris är ca 200-250tkr före rot för 140m2. Tyvärr så finns det så mkt oseriösa hantverkare därute vilket ger dåligt budskap till oss som faktiskt är seriösa.
Här är vårt firma nr: 0735-185700 om ni undrar ngt över situationen eller ngn annan inom GBG området som behöver hjälp.