11 978 läst · 34 svar
12k läst
34 svar
Byta betongpannor ca 140 m2 rimligt pris Skåne
Sida 1 av 3
Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Enkelt sadeltak, inga kupor.
Behöver byta betongpannor, ny läkt, byta masoniskivor mot råspontluckor samt diverse kringarbete med vindskivor och dagvatten.
Vad är rimligt pris?
Har fått offert 370' efter ROT.
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Behöver byta betongpannor, ny läkt, byta masoniskivor mot råspontluckor samt diverse kringarbete med vindskivor och dagvatten.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Har du tagit in fler offerter ?P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Folk på forumet här kan tycka att det låter dyrt, men det spelar ingen roll om ingen vill utföra jobbet för mindre just i ditt fall
Just arbetskostnaden på 90k löt inte helt off dock, sen att materialet skulle kosta 280 k låter mkt, men det kanske är ställningsbyggande osv i det också, det kan lätt springa iväg
Ställningarna på grannens hus tog mindre än två timmar.klaskarlsson skrev:
Har du tagit in fler offerter ?
Folk på forumet här kan tycka att det låter dyrt, men det spelar ingen roll om ingen vill utföra jobbet för mindre just i ditt fall
Just arbetskostnaden på 90k löt inte helt off dock, sen att materialet skulle kosta 280 k låter mkt, men det kanske är ställningsbyggande osv i det också, det kan lätt springa iväg
Företaget gör flera grannhus som är likadana. En del är nog impulsbeställningar där det inte tagits in fler offerter. Såldes med 'mängdrabatt' Skulle kosta 385 + moms annars villket känns som bullshit.
Kanske behöver bytas?
Steg1 är väl att kontrollera att det faktiskt behövs, min besiktnigsman när jag köpte huset för 19år sen ansåg att det nog behöver bytas, inte gjort än, det har inte behövts. Sen håller jag med om ställningen, jag sätter upp min på 9m bredd, 2 fulla vånigar samt en gavelspetsvåning på under en timme så proffs borde klara av allt på 2h för ett normalt hus.
Steg1 är väl att kontrollera att det faktiskt behövs, min besiktnigsman när jag köpte huset för 19år sen ansåg att det nog behöver bytas, inte gjort än, det har inte behövts. Sen håller jag med om ställningen, jag sätter upp min på 9m bredd, 2 fulla vånigar samt en gavelspetsvåning på under en timme så proffs borde klara av allt på 2h för ett normalt hus.
Jag upplever inga problem kring taket. Innertaket ser fint ut och inga dofter.
Ca 9 av 20 hus har börjat byte nu samtidigt. Vet att något inte var påtänkt förrän grannarna började.
När de rivit grannarnas tak har jag tyckt att läkten såg fin ut, men masoniten var böjd. Var lite grådassig men är ju 50 år. Så åldrad masonit men inga kända läckage.
Behöver man byta för böjd masonit? Är ju pga fukt men är ju gammalt.
Ca 9 av 20 hus har börjat byte nu samtidigt. Vet att något inte var påtänkt förrän grannarna började.
När de rivit grannarnas tak har jag tyckt att läkten såg fin ut, men masoniten var böjd. Var lite grådassig men är ju 50 år. Så åldrad masonit men inga kända läckage.
Behöver man byta för böjd masonit? Är ju pga fukt men är ju gammalt.
Vi håller på ta in offerter på takomläghning nu i Stockholm. Första kom igår. 380k rot avräknat. Också ca 140m2. Två kupor. All plåt inkl. taklucka och skorsten. Takavvattning. Vittinge lertegel. Papp och läkt samt även lite råspont som byts.
Har tydligen missuppfattat. ' Vi kommer att söka om rotavdrag på 90k' - arbetskostnaden ska vara 300 k före rot, och prisnivån utan rot då ca 450 k? Detta måste ju vara orimligt?
Kommer inte beställa av dessa, men vad är rimligt att förvänta sig?
Hittade pris 360/ m2 tillägg för byte massonit till råspontluckor hos ett företag som inte beskrev sig som billigast i branschen.
Hittade pris 360/ m2 tillägg för byte massonit till råspontluckor hos ett företag som inte beskrev sig som billigast i branschen.
Ett alternativ är ju att ta ledigt ett år och gör det själv 🤷P Patzer skrev:Har tydligen missuppfattat. ' Vi kommer att söka om rotavdrag på 90k' - arbetskostnaden ska vara 300 k före rot, och prisnivån utan rot då ca 450 k? Detta måste ju vara orimligt?
Kommer själv spara så många kompdagar/semesterdagar och flextid jag kan för att byta taket om 2år. Har då 240kvm tak, inga vinklar/plåtarbeten som krånglar till det. Sen bara hoppas att det blir en solig vår.
Om nu någon skulle kunna bygga ställningen på 2 timmar eller 6 timmar så är det inte där kostnaden ligger.V Ville_Vessla skrev:Kanske behöver bytas?
Har precis gjort ett totalt takbyte inkl vattenavrinning och plåtararbete inklusive taket på garaget ( papp cirka 35kvm ). 70-tals hus med sadeltak som hade masonitskivor cirka 140-150 kvm med takfönster. Nya taket med bl.a. råspont.P Patzer skrev:Har ett äldre tak ca 140 med betongpannor som kanske behöver bytas.
Vad är rimligt pris?
Tycker det låter dyrt.
Arbetskostnaden ca 90 k.
Bor i en av Sveriges fyra största städer, dock ej i Skåne. Fick in en första offert på drygt 370.000kr inkl ROT. Tog in nya offerter och vi hamnade till slut på drygt 260.000kr inkl ROT. Fenomenalt bra resultat och trevliga snickare och plåtslagare. Billigaste offerten på drygt 200.000kr men den firman skulle jag inte ens låta bygga en altan.
Mitt tips leta efter en firma i en mindre stad / ort i närheten. Ta in minst 3-4 offerter. Kostnaden för resor är en mindre utgiftspost
Vi bytte 110kvm själva i somras. Sadeltak 28grader utan kupor. Billig stålställning visserligen som vi lånade av en kompis. Gammal haki, jobbig att bygga och flytta.
Ca 110.000kr för material inkl nya kupor. Råspontem var intakt och hängrännorna måla vi. Betongpannor och snyggare nockpannor med fals.
Hade kostat lite drygt det dubbla med firma här i Partille.
Ca 110.000kr för material inkl nya kupor. Råspontem var intakt och hängrännorna måla vi. Betongpannor och snyggare nockpannor med fals.
Hade kostat lite drygt det dubbla med firma här i Partille.
Jag är i sluttampen på ett komplett takbyte inkl ny inplåtning av takkupa, skorsten och huvar. Även byte masonit mot råspont precis som TS, och vi valde Monier betongpanna Protector med extra starkt ytskikt.
Totala takytan garage och hus ligger på 300 kvm och vi betalar 300 tkr efter ROT. Våga pruta och var noga med referenser!
Totala takytan garage och hus ligger på 300 kvm och vi betalar 300 tkr efter ROT. Våga pruta och var noga med referenser!
Tack för givande svar. Använde du ett eller två rotavdrag?S Sherlock skrev:Har precis gjort ett totalt takbyte inkl vattenavrinning och plåtararbete inklusive taket på garaget ( papp cirka 35kvm ). 70-tals hus med sadeltak som hade masonitskivor cirka 140-150 kvm med takfönster. Nya taket med bl.a. råspont.
Bor i en av Sveriges fyra största städer, dock ej i Skåne. Fick in en första offert på drygt 370.000kr inkl ROT. Tog in nya offerter och vi hamnade till slut på drygt 260.000kr inkl ROT. Fenomenalt bra resultat och trevliga snickare och plåtslagare. Billigaste offerten på drygt 200.000kr men den firman skulle jag inte ens låta bygga en altan.
Mitt tips leta efter en firma i en mindre stad / ort i närheten. Ta in minst 3-4 offerter. Kostnaden för resor är en mindre utgiftspost