5 121 läst · 88 svar
5k läst
88 svar
Byta bergvärmepump, vilken ska vi välja, inverter eller ej?
Vad olika det kan vara, våran Thermia Classic 55 har varit helt problemfri under alla år så bara av den anledningen så blev våran nya bergvärmepump ännu en Thermia.S Smogz skrev:
Det behöver ju inte vara fel, du fattar antagligen ett mer objektivt beslut än vad jag gör, förutom rörande Thermia då. Logiskt sett så vet jag att även Nibe gjort skitprodukter, så att min 1210 var bra betyder inte att en F12xx är det....S Smogz skrev:
Det viktiga, min åsikt, är inte alla teoretiska siffror utan att pumpen fungerar "så bra som möjligt" utifrån vårt hus förutsättningar, geografi, energibehov och värmesystem. Har man haft en pump med viss effekt som fungerat utan inget eller mindre eltillskott så bör den nya pumpen motsvara befintlig pump med lite bättre effektivitet. Har man idag inget eller minimalt eltillskott ser jag inget behov av större pump, speciellt inte med ett kortare borrhål.
Kan ha fel nu, men effektivitet i praktiken behöver inte skilja så mycket som teoretiska siffror anger utifrån de verkliga förutsättningarna.
Kan ha fel nu, men effektivitet i praktiken behöver inte skilja så mycket som teoretiska siffror anger utifrån de verkliga förutsättningarna.
Får man fråga vad som strulade med din diplomat optimun?Brukar vara driftsäkra annars.S Smogz skrev:
Jag håller med. Vi har ca 500 timmar tillsats på totalt 40000 timmar gångtid. Med en 8kw start-stopp pump. Möjligen är det då dumt att köpa en inverterpump m som går upp till max 12 kW. men det är vad alla installatörer utom Thermias föreslår.A AndersS skrev:Det viktiga, min åsikt, är inte alla teoretiska siffror utan att pumpen fungerar "så bra som möjligt" utifrån vårt hus förutsättningar, geografi, energibehov och värmesystem. Har man haft en pump med viss effekt som fungerat utan inget eller mindre eltillskott så bör den nya pumpen motsvara befintlig pump med lite bättre effektivitet. Har man idag inget eller minimalt eltillskott ser jag inget behov av större pump, speciellt inte med ett kortare borrhål.
Gällande effektivitet så är siffrorna här vad jag har att utgå ifrån. Har ingen tydlig indikation på att något varumärke av dessa skulle vara pålitligare eller driftssäkrare än någon annan. Möjligen har jag en känsla av att Nibe är bäst. Men vet inte om det är sant.
Vi har haft massa larm som lett till att vår installatör har bytt komponenter. Jag kan inte vara mer exakt än så, eftersom jag inte är särskilt insatt.V växelventil skrev:
Häromdagen kallade han den ett måndagsexemplar.
Okej tänk på att dina 500 tillskottstimmar är det mesta att den kör legionella körning steg 2.Måndasexemplar kan man ju råka ut för men eftersom du har bra borrhål så kommer det nog bli bra men skulle nog ta samma storlek på pumpen du har idag oavsett vilket märke du väljer.S Smogz skrev:
Om du under 18 år endast haft 500 timmar eltillskott, ger ca 28 timmar/år och del av det legionellakörning, kanske några extra timmar vid uppstart och du skriver om problem så kanske 20 timmar/år tillskott.
Förstår inte riktigt med lilla tillskottet, oro för borrhål med större pump varför man ska välja en större pump!
Visst en inverter som ev. reglerar ned effekten löser det men kostar betydligt mera.
Är det 8 kW tillskott och om jag minns rätt hade väl Thermias större pumpar två steg, men med 8 kW och säg 28 timmar/år blir det 224 kWh/år och med elpris på 3 kr, totalt, knappt 700kr.
Förstår inte riktigt med lilla tillskottet, oro för borrhål med större pump varför man ska välja en större pump!
Visst en inverter som ev. reglerar ned effekten löser det men kostar betydligt mera.
Är det 8 kW tillskott och om jag minns rätt hade väl Thermias större pumpar två steg, men med 8 kW och säg 28 timmar/år blir det 224 kWh/år och med elpris på 3 kr, totalt, knappt 700kr.
Kan man räkna att SCOP värdena mellan olika pumpar är proportionerlig med förbrukningen. Det jag menar är att vår nuvarande Thermia Diplomat optimisten med SCOP 35 = 4,6 och SCOP 55 = 3,9.
Nibe S1256-13 har SCOP35 = 6,1 och SCOP55=5,5
Dagens förbrukning för varmvatten och uppvärmning är ca 11 000 kWh/år
Om jag antar att SCOP55 värdet är relevant för 2/3 av förbrukningen och SCOP 35 för en tredjedel, så skulle Nibens förbruknng bli 7500 KWh/år.
Om jag räknar på ett medelpris per KWh på 1 kr och med en ränta på 4% samt amortering av pumpen på 10 år.
Då blir Niben trots 25000 kr dyrare investering än ex.vis Boschen billigast.
Men jag vet inte om man kan räkna med att SCOP siffrorna är proportionerliga med förbrukningen?
Nån som har koll på det?
Nibe S1256-13 har SCOP35 = 6,1 och SCOP55=5,5
Dagens förbrukning för varmvatten och uppvärmning är ca 11 000 kWh/år
Om jag antar att SCOP55 värdet är relevant för 2/3 av förbrukningen och SCOP 35 för en tredjedel, så skulle Nibens förbruknng bli 7500 KWh/år.
Om jag räknar på ett medelpris per KWh på 1 kr och med en ränta på 4% samt amortering av pumpen på 10 år.
Då blir Niben trots 25000 kr dyrare investering än ex.vis Boschen billigast.
Men jag vet inte om man kan räkna med att SCOP siffrorna är proportionerliga med förbrukningen?
Nån som har koll på det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 363 inlägg
SCOP är väl redan viktat över året.
Se dock till att du jämför samma klimatzon.
Se dock till att du jämför samma klimatzon.