J JohanLun skrev:
Klarar denna pump att styra på timpris?

Som jag tänker så finns, om man har timpris på sin el, väldigt mycket att vinna på att optimera för att köra max på billiga timmar.
I princip alla pumpar går att timprisstyra med Ngenics lösning. De ”lurar” pumpen att inte köra för mycket när elpriset är högt genom att koppla in sig på utegivaren. Nån som provat denna lösning?
Alternativt gör man en hemmasnickrad lösning med Husdatas burk men det är betydligt mer pyssel

Jag har kört Ngenic ett tag nu, både på gamla pumpen (IVT Greenline) och Daikin Altherma 3 Geo. (Daikin hänvisar till Ngenic om man vill ha prisstyrning).

Värt att veta är att Ngenic varit i ekonomisk knipa nyss.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
S Smogz skrev:
Tack. Intressant. Vi är lite tveksamma till Thermia efter att ha haft en del strul med vår nuvarande. Troligen blir det inte legenden om vi väljer en start stopp utan en Nibe (gissar jag).
På tisdag kommer
R Real-House skrev:
Mitt tips:

Täcker värmepumpen ditt värmebehov idag utan el-patron? Då behöver du inte mer effekt.

Behöver du mer effekt låter det som att du kan kliva upp en storlek på värmepump då du verkar ha bra värme från hålet. Men det är ingen mening att köpa en för stor värmepump trots att den är frekvensstyrd, det är bortkastade pengar. Då får man troligtvis en kompressor som är för stor under den mer milda perioden med fler start och stopp.

Inverterdelen gissar jag att man får byta under värmepumpens livslängd. Det sitter ju även ofta mjukstartare i många on-off-VP. Dessa håller inte alltid kompressorns livslängd heller (och som vissa påstår kan orsaka kompressorhaverier).

Har du stor volym på värmesystemet (dvs ack-tankar) så är en klassisk on-off-kompressor inte helt fel.
Intressant. Vi har en 100L ack-tank. Och när pumpen inte strulat har vi kunnat hålla en väldigt stabil värme både uppe och nere. Jämfört med innan acktanken installerades. Misstänker att eftersom vi bor i ett stenhus och våra värmerör är dolda i betongen. Ett konstant flöde av varmvatten på vintern ger inte betongen chansen att kallna och därmed kyla av vattnet i systemet när det står stilla.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kört Ngenic ett tag nu, både på gamla pumpen (IVT Greenline) och Daikin Altherma 3 Geo. (Daikin hänvisar till Ngenic om man vill ha prisstyrning).

Värt att veta är att Ngenic varit i ekonomisk knipa nyss.
Funkar det bra?

J Jaxx skrev:
Funkar det bra?
Det tycker jag, trots att jag ber den styra hårt på elpris så gör den ändå temperaturen jämnare än förr. Men då bor vi ett hus från 70-talet, där blåst och sol påverkar innetemperaturen mycket.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det tycker jag, trots att jag ber den styra hårt på elpris så gör den ändå temperaturen jämnare än förr. Men då bor vi ett hus från 70-talet, där blåst och sol påverkar innetemperaturen mycket.
Vårt hus är också från 70-talet men ett stenhus. Mycket tröghet i materialet. En solig dag kan det hålla värmen hela natten och när det snabbt blir kallt tar det en stund innan huset blir kallt. Oklart om innegivare är något för oss, eftersom responsen är så långsam. Hade önskat att man kunde kombinera väderprognos och innegivare. Det är för lite AI i styrningen av värmepumpar.

J Jaxx skrev:
I princip alla pumpar går att timprisstyra med Ngenics lösning. De ”lurar” pumpen att inte köra för mycket när elpriset är högt genom att koppla in sig på utegivaren. Nån som provat denna lösning?
Alternativt gör man en hemmasnickrad lösning med Husdatas burk men det är betydligt mer pyssel
Jag har en hemmasnickrad med home Assistant... :)

Vi byte från en Nibe On/off till en Bosch 7800i-8kw med ett 120m hål det har funkat kanon. Super nöjd.

Gillar man va först med alla nya funktioner de utvecklar får man välja IVT de är deras premium märke så kommer allt till Bosch lite senare, en nackdel är väll att Bosch låter inte användaren uppdatera pumpen utan bara deras partner. Men pumparna är mer eller mindre desamma.

(En bild installerade 2023 feb så det är de mer kompletta året. Ny funktion att den visar ens SCOP värde i sammanställningen)

• Energikonsumtionsdiagram för en värmepump under 2023, visar månatliga kWh med staplar för förbrukad och producerad energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har en 14år gammal nibe1245-6kw som funkat felfritt förutom ett givarkort som gick sönder, för att det läckte kb på det, så det ärgade sönder. Annars inte ett larm inte ett krångel oavsett väder eller årstid, i vintras fick den använda lite eltillskott då det var kring -40 i en vecka, men annars klarar den sig fint. Kommer inte byta ut den, repar den till den dag jag drar från huset. Visst har invertrarna blivit bättre, men tycker fortfarande att det är för rackligt. Ett mjukstartkort kostar till en 1245 1200 + moms, en inverter till en 1255-6 kostar 7600 + moms, 16kw kostar 11700 + moms.
Risken med mer elektronik är mer rackel, och känslighet, besparingen blir inte mycket bättre, då huset behöver sina kw.

• Gilla
Cramse och 2 till
  • Laddar…
N Nawaki skrev:
...en nackdel är väll att Bosch låter inte användaren uppdatera pumpen utan bara deras partner..
Vad menar du med "uppdatera" ?

Jag har ännu inte fått in priser från Nibe, tror jag får senast tisdag.

Såhär ser det ut just nu:
Tabell över värmepumpsmodeller med priser, SCOP-värden, varmvattenkapacitet, trefas-alternativ, ljudnivåer och garantitider. Bosch och Nibe jämförs.

Nibes priser är listpriser för bara pumpen. Som jag ser det just nu ligger Bosch bäst till. Hur ser ni på saken? Vad skulle ni välja för pump? (jag har radiatorer så gissar att SCOP 55 är den mest relevanta tabellen).

När jag valde pump så använde jag Folksam lista på bra val och valde den som var billigast, det blev en Daikin geo 3.

För min del blir det en Nibe, det känns tryggt och den jag har har fungerat problemfritt hela sin livslängd. F eller S bestämmer jag när det är dags att handla.

MathiasS MathiasS skrev:
För min del blir det en Nibe, det känns tryggt och den jag har har fungerat problemfritt hela sin livslängd. F eller S bestämmer jag när det är dags att handla.
Jag hade förstås önskat att vi hade varit nöjda med vår gamla Thermia så att vi hade kunnat ha ett "det känns tryggt" varumärke. Men det har jag inte. Väntar in Nibeofferten innan beslut.

Just nu, hur jag är sorterar och beräknar så ligger Boschen bäst till.

PFO PFO skrev:
När jag valde pump så använde jag Folksam lista på bra val och valde den som var billigast, det blev en Daikin geo 3.
Vi har inte begärt offert på Daikin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.