4 523 läst · 88 svar
5k läst
88 svar
Byta bergvärmepump, vilken ska vi välja, inverter eller ej?
Vår värmepump Thermia Optimum 8 håller på att dra sin sista suck. Börjar läcka i varmvattenberedaren. Ett alternativ är att bara byta den för ca 25000kr eller att bita i det sura och byta hela pumpen. Den är 18 år gammal så det är nog dags att byta.
Huset är 2x112 m²
Borrhålet är 180 meter, vi vill slippa borra djupare, har aldrig haft brine in kallare än +2 grader, även efter 2 veckor med minus 20 ute i januari och konstant gång på pumpen.
Vad ska man välja. Det är frågan. En Inverterpump eller en vanlig? (Man verkar i allmänhet borra djupare för inverterpumpar eftersom de går konstant)
Jag begär offert från tre leverantörer just nu.
Thermia, men de måste erbjuda ett bra pris eftersom vi haft en del strul med den nuvarande.
Nibe, där föreslog säljaren en klassisk pump eftersom borrhålet kan vara för grunt. Och det är rätt stor skillnad i pris.
Bosch, där säljaren trodde det var lugnt med vårt borrhål. Han bor på samma ö som jag (Alnö, utanför Sundsvall) och sa att det var bra vattenflöden i borrhålen här ute.
Vad har ni för åsikter om dessa och finns det nån mer tillverkare jag borde kontakta?
Huset är 2x112 m²
Borrhålet är 180 meter, vi vill slippa borra djupare, har aldrig haft brine in kallare än +2 grader, även efter 2 veckor med minus 20 ute i januari och konstant gång på pumpen.
Vad ska man välja. Det är frågan. En Inverterpump eller en vanlig? (Man verkar i allmänhet borra djupare för inverterpumpar eftersom de går konstant)
Thermia, men de måste erbjuda ett bra pris eftersom vi haft en del strul med den nuvarande.
Nibe, där föreslog säljaren en klassisk pump eftersom borrhålet kan vara för grunt. Och det är rätt stor skillnad i pris.
Bosch, där säljaren trodde det var lugnt med vårt borrhål. Han bor på samma ö som jag (Alnö, utanför Sundsvall) och sa att det var bra vattenflöden i borrhålen här ute.
Vad har ni för åsikter om dessa och finns det nån mer tillverkare jag borde kontakta?
Redigerat:
Står väl själv inför samma dilemma om nåt/några år då min IVT är 15år.S Smogz skrev:Vår värmepump Thermia Optimum 8 håller på att dra sin sista suck. Börjar läcka i varmvattenberedaren. Ett alternativ är att bara byta den för ca 25000kr eller att bita i det sura och byta hela pumpen. Den är 18 år gammal så det är nog dags att byta.
Huset är 2x112 m²
Blir isf 3e värmepumpen på borrhålet från tidigt 90tal.
En sak är säker ,aldrig en inverter. Många av dessa har ju haft barnsjukdomar och då kan man ju lätt räkna ut att bortom 10år ökar risken att invertermodulen pajar.
Då har man ytterligare en dyr komponent som riskerar byte till så pass hög kostnad att den besparing som skett jämfört en on/off pump är bortblåst.
Visst, man kan förlänga försäkring till uppemot 18år , men åter till vilken nytta om det är en total besparing man har som syfte med värmepumpen.
Satsa på on/off så behöver du inte oroa dig för borrhålet, även om inverters kan anpassa sig mot borrhål.
Min åsikt, säkert andra som har annan😉
Hur mycket energi för värme gör du av med nu? Hur mycket går elspetsen?S Smogz skrev:Vår värmepump Thermia Optimum 8 håller på att dra sin sista suck. Börjar läcka i varmvattenberedaren. Ett alternativ är att bara byta den för ca 25000kr eller att bita i det sura och byta hela pumpen. Den är 18 år gammal så det är nog dags att byta.
Huset är 2x112 m²
En ny pump, oavsett om den är 8 kW (vilket känns litet) eller 12 kW kommer att dra mer effekt ur borrhålet eftersom den är effektivare.
Med en inverterpump går det att välja en för stor och sedan låta den avgöra hur mycket energi den kan ta ur hålet.
Jag skulle välja inverter, det är standard för motordrifter inom industrin sedan länge. Visst kan den gå sönder, samtidigt mår kompressorn bättre och man kan ha en större pump, så jag skulle tro att det är totalekonomiskt bättre.
Man borrar inte djupare för inverterpumpar, men du kan koppla en större inverterpump mot ett grundare hål för att den kan reglera effektuttaget.
Inverterpumpen går visserligen mer eller mindre konstant, men min 12 kW pump (kompressoreffekten är väl 3-4 kW eller nåt) ligger tex nu med 500 W och gör varmvatten och lite värme till huset.
Tack. Jag har väldigt lite användande av elspets.N nb. skrev:Hur mycket energi för värme gör du av med nu? Hur mycket går elspetsen?
En ny pump, oavsett om den är 8 kW (vilket känns litet) eller 12 kW kommer att dra mer effekt ur borrhålet eftersom den är effektivare.
Med en inverterpump går det att välja en för stor och sedan låta den avgöra hur mycket energi den kan ta ur hålet.
Jag skulle välja inverter, det är standard för motordrifter inom industrin sedan länge. Visst kan den gå sönder, samtidigt mår kompressorn bättre och man kan ha en större pump, så jag skulle tro att det är totalekonomiskt bättre.
Man borrar inte djupare för inverterpumpar, men du kan koppla en större inverterpump mot ett grundare hål för att den kan reglera effektuttaget.
Inverterpumpen går visserligen mer eller mindre konstant, men min 12 kW pump (kompressoreffekten är väl 3-4 kW eller nåt) ligger tex nu med 500 W och gör varmvatten och lite värme till huset.
Samtidigt som Inverter känns smartare och bättre, och (vissa, alla?) kan skydda borrhålet, genom att använda elspets om brine in får för låg temp.
Ska jag tolka offerter jag fått hittills från Thermia och Bosch och nån till. Ska sammanställa snart.
Så är inverter inom samma varumärke rätt mycket dyrare. Thermia över 20000 skiljer, Nibe verkar vara minst samma prisskillnad även om jag inte fått offerten än. Till saken hör att Nibe-säljaren just bytt sin och han valde start stopp.
Att jag skulle, över pumpens livslängd tjäna in merkostnaden för en inverter har jag svårt att se. Nu verkar Bosch och Mitsubishi för sina inverterpumpr ligga rätt nära Thermias och Nibes start-stopp-pumpar i pris. Kommer att bli ett svårt val.
Hursomhelst, om du skaffar ny pump behöver du få kläm på din energiförbrukning för uppvärmning idag, helst andel elspets etc och sedan få kläm på offerterna utifrån storlek på pump, prestanda osv.S Smogz skrev:Tack. Jag har väldigt lite användande av elspets.
Samtidigt som Inverter känns smartare och bättre, och (vissa, alla?) kan skydda borrhålet, genom att använda elspets om brine in får för låg temp.
Ska jag tolka offerter jag fått hittills från Thermia och Bosch och nån till. Ska sammanställa snart.
Så är inverter inom samma varumärke rätt mycket dyrare. Thermia över 20000 skiljer, Nibe verkar vara minst samma prisskillnad även om jag inte fått offerten än. Till saken hör att Nibe-säljaren just bytt sin och han valde start stopp.
Att jag skulle, över pumpens livslängd tjäna in merkostnaden för en inverter har jag svårt att se. Nu verkar Bosch och Mitsubishi för sina inverterpumpr ligga rätt nära Thermias och Nibes start-stopp-pumpar i pris. Kommer att bli ett svårt val.
Jag skulle tro att dina offerter inte är jämförbara utan att titta mer noga på vilken pump de erbjuder.
Jag gick från en 8 kW pump från 1998 till en 12 kW inverter (var tvungen, har bara ca 140 m borrhål) och halverade nästan energiförbrukningen, från knappt 20000 inklusive hushållsel till drygt 10000 inklusive hushållsel.
Men den nya pumpen ligger på brine in på några minusgrader på vintern, så den belastar hålet hårt.
....men, det är ju så att vi nu är på andra eller tredje generationen av inverterpumpar för bergvärme, så jag undrar om det verkligen är så att man riskerar så mycket? Jag föreslår att det mer handlar om att hitta modellserier som är problemfria. Utan att kunna rabbla upp specifika modeller just nu så skulle jag säga att tex Nibe har bra och dåliga modellserier av både onoff och inverterpumpar.....F fusion skrev:
Hur går logiken här? Jag skulle vara mer oroad för borrhålet med en onoff än en inverter, även om båda kan ha reglerteknik för att "skydda" hålet. I grunden är det ju dock energiuttaget som styr, inte kompressorteknik. I detta fall verkar man ju också ha ett hål med mycket god kapacitet, så det låter som att man inte alls behöver oroa sig för just detta om man håller sig till en pump med ungefär samma effekt (som då kommer belasta hålet lite mer än tidigare pga högre verkningsgrad).F fusion skrev:
För egen del har jag samma val att göra inom kort, min nibe är 22 år i år om jag minns rätt. Det blir en ny Nibe, men vilken modell får nog avgöras när det är dags. Jag har hela anläggningen byggd för att ge en onoffpump ett bra driftläge, men om prisskillnaden till en inverter i någon modellserie som verkar stabil inte är stor så är jag öppen även för det då jag definitivt ligger på gränsen för 100% energitäckning från hålet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 155 inlägg
Jag valde en inverterpump efter ha diskuterat det med en kollega som jobbat med att designa invertrar, det bör vara en så mogen teknik idag.
Jag vill också tipsa om byggahus sida där man hjälpligt kan jämföra pumpar.
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar
Jag vill också tipsa om byggahus sida där man hjälpligt kan jämföra pumpar.
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar
Jag har väldigt bra koll på energiförbrukningen. Per år, vecka och månad. Inte momentant, dock.N nb. skrev:Hursomhelst, om du skaffar ny pump behöver du få kläm på din energiförbrukning för uppvärmning idag, helst andel elspets etc och sedan få kläm på offerterna utifrån storlek på pump, prestanda osv.
Jag skulle tro att dina offerter inte är jämförbara utan att titta mer noga på vilken pump de erbjuder.
Jag gick från en 8 kW pump från 1998 till en 12 kW inverter (var tvungen, har bara ca 140 m borrhål) och halverade nästan energiförbrukningen, från knappt 20000 inklusive hushållsel till drygt 10000 inklusive hushållsel.
Men den nya pumpen ligger på brine in på några minusgrader på vintern, så den belastar hålet hårt.
Kul att höra att du märker så stor skillnad mellan den gamla start/stopp och den nya inverter. Skulle vi få den skillnaden så är jag imponerad.
Vi gick från 35000 kWh med eluppvärmt till 17000 kWh nu. Cirka 11000 kwh för el och varmvatten beroende på vädret under det året.
Redigerat:
Till vad härleder du halveringen i förbrukningen? Det borde handla mer om styrning än onoff eller inverter.N nb. skrev:
Tack, har sett den där. Baserat på den känns Bosch rätt gångbar. Hyfsat högt SCOR (55⁰), I förhållande till pris. Jag ska försöka gräva lite i tillförlitlighet. Men mina förutfattade meningar om Bosch är att det är bra grejer.13th Marine skrev:
Eller jämförelse vid byte, en totalt utsliten kompressor som i princip gick på tillskottsel och jämfört med den nya.MathiasS skrev:
Och att även hushållsel ingick i elförbrukningen vilket skulle innebära att den nya bara behövde 1/3 av den äldres förbrukning.
Jag tror inte att skillnaden mellan ny och gammal är så stor. COP kan man läsa i instruktionsboken och där finns det ju en skillnad, men inte i storleksordningen "halverad förbrukning". Min pump går fortfarande utan eltillskott utan att vi fryser så även som åldring verkar den göra jobbet.A AndersS skrev:
Värme och varmvatten brukar vara ungefär halva vår förbrukning här. Resten är hushållsel och pool.
Det finns nog generellt mycket att spara med att ha en korrekt inställd pump som inte använder elpatron i tid och otid, osv.
Skulle vara intressant att höra vad ni får för offerter, vad de kostar.
Vi kommer troligen också stå inför detta då vi har en pump som tidigare ägare installerade nån gång för tror jag knappt 20 år.
Jag har inbyggd VVB, funderar på om man ska försöka flytta pumpen 2m och skaffa en separat VVB. Med pendlande elpriser så är det mycket värt att kunna buffra värme. Kanske blir en separat VVB mindre effektiv? Dyrare, men hur mkt?
Även vi har nog underdimensionerat borrhål. Har förstått att man räknade på att ganska stor del skulle gå på spets. Borde man börja mäta temperaturer regelbundet eller skaffa en logger för det, för att kunna göra ett så bra dimensionerande byte som möjligt?
Vi kommer troligen också stå inför detta då vi har en pump som tidigare ägare installerade nån gång för tror jag knappt 20 år.
Jag har inbyggd VVB, funderar på om man ska försöka flytta pumpen 2m och skaffa en separat VVB. Med pendlande elpriser så är det mycket värt att kunna buffra värme. Kanske blir en separat VVB mindre effektiv? Dyrare, men hur mkt?
Även vi har nog underdimensionerat borrhål. Har förstått att man räknade på att ganska stor del skulle gå på spets. Borde man börja mäta temperaturer regelbundet eller skaffa en logger för det, för att kunna göra ett så bra dimensionerande byte som möjligt?
Mitt syfte var att det är totalt orimligt att få den minskning av förbrukning utifrån att det bara anges ett pumpbyte.MathiasS skrev:Jag tror inte att skillnaden mellan ny och gammal är så stor. COP kan man läsa i instruktionsboken och där finns det ju en skillnad, men inte i storleksordningen "halverad förbrukning". Min pump går fortfarande utan eltillskott utan att vi fryser så även som åldring verkar den göra jobbet.
Värme och varmvatten brukar vara ungefär halva vår förbrukning här. Resten är hushållsel och pool.
Det finns nog generellt mycket att spara med att ha en korrekt inställd pump som inte använder elpatron i tid och otid, osv.
Sliten pump med lågt cop. Och som jag skrev har jag ju gått från en 8 kW pump till 12 kW, så det är inga konstigheter alls, den gamla var dimensionerad som man gjorde på 1990-talet, kanske 70-80 % energitäckning medan den nya skulle klara 100 % energi och effekt om borrhålet gav det.MathiasS skrev:
Men min poäng är att den nya pumpen behöver plocka typ dubbelt så mycket energi ur befintligt hål och om TS köper en ny pump kommer den också ta mer effekt ur befintligt hål.
En inverterpump kan enklare styra att ligga på ett konstan köldbärare in för att inte ta för mycket energi ur hålet till skillnad från en on/off pump som i mitt fall då skulle få många start / stopp för att den går igång, kb in blir för låg, den stoppar osv...