HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hade tänkt att basta i morgon, men med inspiration av dina bilder, så var jag ju tvungen att värma på redan idag!
[bild]
Och utsikt genom fönstret mot vyer är guld värt.
[bild]
Härligt! :love:
 
Åsa Lund
Jag blir så himla avundsjuk, kommer inte hinna bygga bastu i sommar tror jag :sweat:
Men sen!!! :D
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Lycka till när det blir av!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack!
Denna sommar får det bli en vedbod för de 6 m3 ved vi klöv med Hakke Pilka i somras. Bra inför bastun sedan
 
J
Bluetail Bluetail skrev:
Bastun härmed invigd!

Vi kunde inte hålla oss så drygt en timme efter brasan tänts trippade vi ut i morgonrock å kängor. Det var då -10 ute och 40 grader i bastun. Det drog kallt efter golvet så jag är glad att vi gjorde fotlavar att sätta fötterna på för den som sitter på nedre laven.

[bild] [bild] [bild]
Verkligen fint och personligt bygge!

Har en bastu med liknande storlek och design som TS. På vintern med minusgrader får jag elda mer disciplinerat.

Elda med delvis öppen asklucka för starkare värme. Mer finhuggen ved ger starkare värme men under kortare tid, kräver fler ilägg. Planera bastustart direkt när värmen kommit upp, på sommaren kan man börja mer när det passar. Torr ved är ett måste. Direkt när bastun är varm måste mer ved in. Man sitter mer tid på översta laven där det är varmast.

Jag har funderat på som isolering ett löst innertak med luftspalt mot taket som är vanlig råspont, har reserverat ca 5-10 cm extra höjd för det. Vill absolut inte isolera och ”bygga igen”.

Slutgiltigen bör bastukaminen vara överdimensionerad, jag har Harvia 20es pro, det blir samma eller storleken större när det är dags att byta.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Bra synpunkter. Tack!

Har nu bastubadat 3 gånger. Har fått upp temperaturen till runt 50 grader. Ute har det varit ungefär -10. För mig är 50 grader optimalt då jag gärna sitter ett par timmar. Så jag har nöjt mig där. Beroende på vilka jag haft med mig i bastun så har jag bara kastat mer eller mindre vatten.
Som du säger så är det övre laven som gäller (i alla fall för de vuxna). Funderar på hur varmt jag skulle kunna få det om jag verkligen går in för det. Vad tror ni?

Är lite fundersam på draget i bastun också. Har inget dedikerat utsläpp idag. Om det går skulle jag vilja leda en del värme till relaxen innan det sen försvinner ut. Har nu öppnat ett litet fönster på glänt uppe vid övre laven på samma vägg som aggregatet. Är väl kanske inte optimalt...
 
Trevlig fredag på er!
Två tända ljuslyktor som ger ett mysigt sken mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig stuga med tänd braskamin, trästolar och ljus genom fönstret som skapar en varm atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av en person som vilar sin fot nära en brinnande kamin med svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mysigt hörn i ett trärum med en vedhylla, en svart korg ovanpå, en stol med kudde och en hink med vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jer009 och 9 till
  • Laddar…
Trevlig bastukväll på er!
En mörk och mysig bastuveranda med levande ljus och en korg med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 5 till
  • Laddar…
I Norge är det mer vanligt än i Sverige, vad jag sett, att man tar in luft genom ett schakt av galvad plåt runt skorstenen.
Då blir tilluften uppvärmd. Inget kalldrag efter golven.

Typ Turbo effekt, som förkortar uppvärmningstiden, samt ger er värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gornor Ulragh och 1 till
  • Laddar…
Bilder finns på min lösning av förvärmd tilluft, i min gamla tråd. Se sid 8.

https://www.byggahus.se/forum/threads/budgetbastu-vedeldad.204324/

Har liknande på bastun vid sommarstugan, fast då rakt upp genom taket.

I en tidigare sommarstuga likaså.


- Och spisen blev en modifierad grön Husqvarna.

Modifierad grön Husqvarna spis med ansluten förvärmningslösning för tilluft i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvärmd tilluftslösning med rör genom vägg på röd träfasad, tillämpad på vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/threads/budgetbastu-vedeldad.204324/#post-1637808
 
Redigerat:
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Händigt! Bra idé med varm tilluft också! Tar det med mig till eventuella framtida modifieringar.
 
Förresten, vilken enorm skillnad på uppvärmningstid det är, när temperaturen ligger runt nollan!

Tar max en timme och går ju att få så varmt och fuktigt att man storknar.
:crysmile::p
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
.

Jäkt, jäkt, jäkt... T o m när man badar bastu.
125 grader och max 16 minuter, verkar vara idealet.



- Gör väl inget om det tar en extra halvtimme, att värma upp.
Går att svälja en öl till, under tiden.
Ibland t o m stryper jag draget, för att få lite kvalitetstid i tillvaron.

Behöver ju inte jäkta, nu är man är friherre.

.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Är det barn med i bilden kan en halvtimme ibland vara skillnaden mellan en jättemysig kväll och ett totalt haveri. Är man bara en eller ett par vuxna är det förstås helt oväsentligt i de flesta fall.
 
  • Gilla
Bluetail och 2 till
  • Laddar…
Jag är verkligen inte den som stressar. Blev bara så överraskad av bastuns egenskaper vid nollgradigt jämfört med när det var -15 ute. Blev riktigt överraskad när det nästan var helt bastuklart efter bara en laddning ved. Kände mig nästan lite snuvad på konfekten :rofl:

Efter ett gäng sittningar nu är jag riktigt nöjd med resultatet! Både bastuns effekt men också dess utseende!
Min alldeles egna lilla mökkisauna:love:

Ser nu fram emot att måla den in- och utvändigt, men det får vänta tills det blir varmare ute.
Har faktiskt varit ut och tänt den för ett bastubad med tjärdoft när arbetet slutar om en halvtimme :giggle:
 
  • Gilla
anna2 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.