Tack för er positiva feedback och kul att ni gillar det! Det värmer gott i decembermörkret! :giggle:
 
N northernlight65 skrev:
Blir bra det där. Tror inte du ångrar dig med mörkbetsat inre. Lite schyssta ljuspunkter så ....
Häng en storm(olje)lykta i en ståltråd utanför fönstret. Den och elden ger allt ljus du behöver i bastun!
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Häng en storm(olje)lykta i en ståltråd utanför fönstret. Den och elden ger allt ljus du behöver i bastun!
Jag kommer inte att dra in el i vinter utan provar elfritt först.

Tack för tipset med stormlyktor ute! Inne blir det bara kaminen i bastun och värmeljus och ljuslyktor i relaxen.
:geek::love:

Haha, nu längtar jag verkligen...
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
murak
Blir ju utmärkt det här! Jag tycker inte du ska jämföra så mycket med andra byggen, det finns alltid någon som e värre. När du väl sitter där o slänger vatten på stenarna spelar det mindre roll vad det är för panel ;)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Jag kommer inte att dra in el i vinter utan provar elfritt först.

Tack för tipset med stormlyktor ute! Inne blir det bara kaminen i bastun och värmeljus och ljuslyktor i relaxen.
:geek::love:

Haha, nu längtar jag verkligen...
Ett bra tips om lyktor och värmeljus. MEN....Jag hade två fotogenlyktor som jag satte i bastudelen. Jättefina, i gammalt stuk med reflektor bakom.
Det var inte bra. Lysfotogen luktar inget gott. Små värmeljus funkade bra.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Ett bra tips om lyktor och värmeljus. MEN....Jag hade två fotogenlyktor som jag satte i bastudelen. Jättefina, i gammalt stuk med reflektor bakom.
Det var inte bra. Lysfotogen luktar inget gott. Små värmeljus funkade bra.
Älskar doften av fotogen! Men nu använder man ju mest lampolja som är väldigt luktfri. Skulle vara snyggt att hänga upp en lykta utanför fönstret för de mörka höstkvällarna. Sen får det gärna vara rätt mörkt inne i bastun.
 
  • Gilla
am_hed och 2 till
  • Laddar…
Jag kör bara med några värmeljus i bastun. Mest avkopplande att sitta och filosofera i mörkret.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
E Echraz skrev:
Älskar doften av fotogen! Men nu använder man ju mest lampolja som är väldigt luktfri. Skulle vara snyggt att hänga upp en lykta utanför fönstret för de mörka höstkvällarna. Sen får det gärna vara rätt mörkt inne i bastun.
Har egentligen inte några problem med fotogendoft men varm fotogen luktar inte gott. Å varm blir den :rofl:
 
Nu är innerväggen klar även den. Nästa vecka sätter vi upp bastudörren, lister och börjar med kamin och skorstenen...

Skickar med en bild på hur vi fixade råsponten också .

Nybyggd innervägg av råspont i trä med fönster mot vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av färdigställd innervägg med spår för råspont i förgrunden och suddig bakgrund av väggbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Blir såååå sugen att bygga en egen bastu!
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Blir såååå sugen att bygga en egen bastu!
kör på vetja(y):D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bluetail Bluetail skrev:
kör på vetja(y):D
Bor 32 mil ifrån stället där den ska byggas... Får bli nästa sommar
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Nu är innerväggen klar även den. Nästa vecka sätter vi upp bastudörren, lister och börjar med kamin och skorstenen...

Skickar med en bild på hur vi fixade råsponten också .

[bild]
[bild]
Blir det julbastande ?
 
Hoppas snarare till årsskiftet.
Lavarna i asp ska sågas till och slipas. Gör dom själv från egna plankor.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
murak
Bluetail Bluetail skrev:
Hoppas snarare till årsskiftet.
Lavarna i asp ska sågas till och slipas. Gör dom själv från egna plankor.
Är Dala aspen grövre och rakare än den Gotländska? :thinking: :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.