Har några småprojekt och en del spillvirke. Tänkte därför göra en byggställning i trä, med 2x4-tums reglar som ben.
Problemet är att min tomt är ojämn och jag vill kunna justera höjd på benen individuellt, helst utan att skruva loss dem.
Till "vanliga" metallställningar finns ju gängade bottenskruvar för att lätt justera höjd vid ojämna markförhållanden. Jag skulle hellre göra så än att palla upp med massa klossar under benen.
FRÅGA: Vet ni något smidigt sätt att använda sådana bottenskruvar ihop med en träställning? T.ex. om det finns lämpliga metallrör med skruvhål som kan bultas fast i träbenen, som man i sin tur kan sätta bottenskruvar i?
Problemet är att min tomt är ojämn och jag vill kunna justera höjd på benen individuellt, helst utan att skruva loss dem.
Till "vanliga" metallställningar finns ju gängade bottenskruvar för att lätt justera höjd vid ojämna markförhållanden. Jag skulle hellre göra så än att palla upp med massa klossar under benen.
FRÅGA: Vet ni något smidigt sätt att använda sådana bottenskruvar ihop med en träställning? T.ex. om det finns lämpliga metallrör med skruvhål som kan bultas fast i träbenen, som man i sin tur kan sätta bottenskruvar i?
Redigerat:
Tack för svaret. Nåt sånt låter vettigt, dock går de stolpskor jag hittar bara att justera några cm i höjdled. Det bästa vore ju om jag kunde justera höjden minst typ 25-30 cm upp och ned pga tomtens stora lutning. Finns det nåt liknande fast som går att justera väldigt mycket?Farstatjej90 skrev:
Köp burtonrör, billiga, lättillgängliga och rätt dimension.Larsa skrev:
Sen är ju frågan hur man integrerar dem i träkonstruktionen på ett vettigt sätt. Man landar ju lätt i att man kanske skall bygga en burtonställning istället och bygga ställningstrall av spillvirket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Koppla avlopp för tvättmaskin till tvättställ - spilltratt m vattenlås?
Badrum -
Komposittrall som krympt - Hjälp mig hitta lösningen!
Altan & Uteplats -
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Byggmaterial & Byggteknik -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar -
Lika låsning efter husköp - extra cylindrar?
Fönster & Dörrar