Martin_B
Fadai Fadai skrev:
Alla runtom i landet som restaurerar och återställer gamla fina hus borde få medalj. Jag tvivlar på att dagens nybyggen kommer att åldras med samma värdighet.
Inte bara en medalj, de borde först och främst få renoveringsbidrag med x antal hundratusen kronor, för att de sparar på miljön och jordens resurser etc., för att inte nämna kulturarvet.
 
  • Gilla
Anns Björk och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Låter ju väldigt billigt! Då har ni gjort en bra affär! 800 enmanstimmar eller 800 timmar ni har hållit på oavsett antal personer ni har jobbat?
800 timmar är 100 hela arbetsdagar på en man, eller 33 arbetsdagar på 3 man, vilket skulle resultera i drygt 6 arbetsveckor på 3 man.
Nu är ju väldigt snabba :)
Det är mina timmar, sen har min fru bidragit med ex antal hon med!
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Det är mina timmar, sen har min fru bidragit med ex antal hon med!
Jaja, jag tänkte väl det. Sedan är det väl föräldrar och svärföräldrar med mera... så då är det väl ändå ett antal timmar menar jag.

Men oavsett, bra gjort ! :)
 
  • Gilla
TS och 1 till
  • Laddar…
Är TS hus till salu? Såg en annons i senaste numret av Gård & Torp på ett hus i Tärnsjö som jag tyckte liknade TS hus.
 
M mielo skrev:
Är TS hus till salu? Såg en annons i senaste numret av Gård & Torp på ett hus i Tärnsjö som jag tyckte liknade TS hus.
Hallå! Det stämmer att huset ska säljas! Vi har efter mycket funderande kommit fram till att vi ska växla ned vårt boende och bo på närmare 70 m2(ett litet torp) istället för 250 m2. Ett svårt och stort beslut men absolut det rätta för vår familj. Jag ska försöka sätta ihop en bildbomb med allt vi har gjort fram till idag innan vi lämnar över stafettpinnen till nästa byggndsvårdnde (förhoppningsvis) familj! Tack för all inspiration här på forumet och inte minst all hjälp, utan alla er här hade jag, musikläraren, som numera är snickar-lärling, inte haft en chans att lista ut alla problem vi stod inför! Jag återkommer! :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Riktig Ankunge-saga detta
Vardagshjältar är ni!
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Hallå! Det stämmer att huset ska säljas! Vi har efter mycket funderande kommit fram till att vi ska växla ned vårt boende och bo på närmare 70 m2(ett litet torp) istället för 250 m2. Ett svårt och stort beslut men absolut det rätta för vår familj. Jag ska försöka sätta ihop en bildbomb med allt vi har gjort fram till idag innan vi lämnar över stafettpinnen till nästa byggndsvårdnde (förhoppningsvis) familj! Tack för all inspiration här på forumet och inte minst all hjälp, utan alla er här hade jag, musikläraren, som numera är snickar-lärling, inte haft en chans att lista ut alla problem vi stod inför! Jag återkommer! :)
Är detta ett skämt eller?
 
Låter väldigt synd att sälja så mycket tid och krafter som ni har lagt ned....... fast å andra sidan förstår jag er.
Ett 250 kvadratmeters gammalt hus kräver djup penningpung eller alternativt massor av tid om man vill göra arbetet ordentligt.

Ett 70 kvadratmeters torp kan ni byggnadsvårdsrenovera noggrannt och likväl bli färdiga med inom rimlig tid på rimliga pengar. Lånen blir mindre och uppvärmningskostnaderna blir mindre och allt blir mer hanterbart.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Är detta ett skämt eller?
Inget skämt! Men det var inget lätt beslut! :)
 
H heimlaga skrev:
Låter väldigt synd att sälja så mycket tid och krafter som ni har lagt ned....... fast å andra sidan förstår jag er.
Ett 250 kvadratmeters gammalt hus kräver djup penningpung eller alternativt massor av tid om man vill göra arbetet ordentligt.

Ett 70 kvadratmeters torp kan ni byggnadsvårdsrenovera noggrannt och likväl bli färdiga med inom rimlig tid på rimliga pengar. Lånen blir mindre och uppvärmningskostnaderna blir mindre och allt blir mer hanterbart.
Du har så rätt!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Martin_B
Jag kanske är lite dum i huvudet, men jag fattar inte detta riktigt :D

Om jag inte minns fel så slet ni med ett liknande hus tidigare, aningen mindre, dock rätt stort ändå. Och sedan så köpte ni detta objekt och började slita med detta också, och har slitit något så otroligt enl. vad jag har förstått på alla bilder.

Och nu skall ni sälja? :( ...verkligen tråkigt. Uppvärmningskostnaderna kan väl inte vara anledningen, för det är inte dyrt att värma upp 250 kvm med bergvärme eller jordvärme.
Nu är det ju dessutom nyrenoverat allt, så allt borde väl vara i toppskick??

Storleken visste ni ju om från början, likväl arbetet (vilket nu verkar vara färdigt eller nästan färdigt?), ...

Nä, jag tycker det är jättetråkigt och lider bara av tanken att ha investerat så mycket tid både själv och nära och kära och nu skall det säljas vidare :( ...för någon vidare vinst lär det kanske inte bli heller på objektet med tanke på läget, misstänker jag.

Nu låter jag pessimistisk, men jag ryser bara jag tänker på hur ni har slitit i sådär 3 eller snart 3 år nu, med väldigt lite fritid misstänker jag osv.... och nu går allt det slitet praktiskt taget "förlorat", ja, ni får ut arbetstimmarna i pengar, men ändå.

Tänkte först om detta faktiskt var ett skämt.. men verkar inte så :(
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jag kanske är lite dum i huvudet, men jag fattar inte detta riktigt :D

Om jag inte minns fel så slet ni med ett liknande hus tidigare, aningen mindre, dock rätt stort ändå. Och sedan så köpte ni detta objekt och började slita med detta också, och har slitit något så otroligt enl. vad jag har förstått på alla bilder.

Och nu skall ni sälja? :( ...verkligen tråkigt. Uppvärmningskostnaderna kan väl inte vara anledningen, för det är inte dyrt att värma upp 250 kvm med bergvärme eller jordvärme.
Nu är det ju dessutom nyrenoverat allt, så allt borde väl vara i toppskick??

Storleken visste ni ju om från början, likväl arbetet (vilket nu verkar vara färdigt eller nästan färdigt?), ...

Nä, jag tycker det är jättetråkigt och lider bara av tanken att ha investerat så mycket tid både själv och nära och kära och nu skall det säljas vidare :( ...för någon vidare vinst lär det kanske inte bli heller på objektet med tanke på läget, misstänker jag.

Nu låter jag pessimistisk, men jag ryser bara jag tänker på hur ni har slitit i sådär 3 eller snart 3 år nu, med väldigt lite fritid misstänker jag osv.... och nu går allt det slitet praktiskt taget "förlorat", ja, ni får ut arbetstimmarna i pengar, men ändå.

Tänkte först om detta faktiskt var ett skämt.. men verkar inte så :(

Ja det har varit en lång resa! Vi har insett att vi vill leva ett annat enklare liv, ett liv med mindre utgifter, bolån och boyta. Vi är idag lyckligare än någonsin att vi kommit till den insikten, låter kanske konstigt, men vi ångrar absolut ingenting och varje gång vi åker förbi ödehuset vid garveriet kommer vi bli lite tårögda över att vi ”räddade” det också. Jag förstår att det låter dumt och kanske till och med galet!
 
  • Gilla
bjomape och 6 till
  • Laddar…
Martin_B
H heimlaga skrev:
Ett 250 kvadratmeters gammalt hus kräver djup penningpung eller alternativt massor av tid om man vill göra arbetet ordentligt.
Ja men det mesta är väl fixat nu? De största kostnaderna är väl avklarade misstänker jag, för huset är väl nästan färdigt?
Nu borde det väl vara i princip som ett nybyggt hus, fast bättre ändå, för det är en mer ordentlig stomme, samt att de vet exakt vad och hur saker har gjorts.

Så nu borde det väl bara vara till att njuta av skapelsen? :)

H heimlaga skrev:
Ett 70 kvadratmeters torp kan ni byggnadsvårdsrenovera noggrannt och likväl bli färdiga med inom rimlig tid på rimliga pengar.
De kostnaderna som har angivits var ju absolut inga stora pengar. Det fixar ju varenda arbetande person, så lånen kan ju inte vara anledningen. I så fall så skulle de knappt kunna köpa hus någonstans med de extrema huspriser som råder idag.

H heimlaga skrev:
Lånen blir mindre och uppvärmningskostnaderna blir mindre och allt blir mer hanterbart.
Uppvärmningskostnaderna med bergvärme eller jordvärme är mycket låga, även för 250 kvadrat. Jag värmer nästan lika mycket för väl under 6000 kr och kommer med 260 kvm att ha en kostnad på ca. 6000 kr, per år, för värme och varmvatten.
Då har jag en mycket bra dimensionerad bergvärmeanläggning, men jag har ett svagt minne av att det är jordvärme de har till TS kåk, så det blir ju nästan lika effektivt i så fall. Men även om deras anläggning inte är lika bra dimensionerad osv, så bör de ju inte komma över 10.000 kr per år.
Även om kostnaderna skulle vara 15.000 kr skulle det vara billigt ju. Blir inte mycket per månad.
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Ja det har varit en lång resa! Vi har insett att vi vill leva ett annat enklare liv, ett liv med mindre utgifter, bolån och boyta. Vi är idag lyckligare än någonsin att vi kommit till den insikten, låter kanske konstigt, men vi ångrar absolut ingenting och varje gång vi åker förbi ödehuset vid garveriet kommer vi bli lite tårögda över att vi ”räddade” det också. Jag förstår att det låter dumt och kanske till och med galet!
Ja, så kan det ju vara. Är man nöjd med det beslutet så är det ju så klart jättebra för då slipper man må dåligt. Tvärtom, då mår man dessutom bra över att man valde en annan väg, och det i tid, innan allt havererar riktigt.

Tyckte bara det var synd på så mycket tid ni har lagt ner och som ni har slitit. Men om det känns bekvämt för er, så är det ju det som är det viktiga.

En sak är säker, nästa ägare lär få ett fint och välrenoverat hus!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Hittar inte annonsen på Hemnet... eller har det inte kommit ut än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.