Martin_B
peroande skrev:
Tretex är ett fantastiskt material när det handlar om att ge bra akustik i ett rum. Tyvärr är även det brandfarligt.
Ja det brinner riktigt fint :D ...kaminen blir varm och go av mina tretex"kakor" :D

byggarätt skrev:
jag menade inner spända papptak...

yttertak är bra med plåt...tänk på att förse takfötter med brandskydd då luftspalter bör gå att stänga automatiskt vid brand
Då är jag med!

Utveckla gärna ang takfötterna, vi kommer att ha : innertak, reglar, tomt utrymme, takstolar (takfötter), råspont, papp och plåt, i den ordningen, vart ska det finnas en luftspalt och hur brandsäkrar man takfötterna?

Tveksamt om ett papptak ökar på brandfarligheten i ett gammalt trähus med isolering av sågspån. Värt att notera är att takrosetter av gips hade en brandskyddande funktion. I min brandbesiktning från 1840 är dessa benämnda "gipscirklar" :)

• Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Då är jag med!

Utveckla gärna ang takfötterna, vi kommer att ha : innertak, reglar, tomt utrymme, takstolar (takfötter), råspont, papp och plåt, i den ordningen, vart ska det finnas en luftspalt och hur brandsäkrar man takfötterna?
Du behöver väl ingen luftspalt om du inte isolerar?

Martin_B skrev:
Du behöver väl ingen luftspalt om du inte isolerar?
Jag har inga luftspalter på vårt hus..

peroande skrev:
Tretex är ett fantastiskt material när det handlar om att ge bra akustik i ett rum. Tyvärr är även det brandfarligt.
Det använde man förut i telefonkiosker /hytter så det har du nog rätt i.

Martin_B
Meurman skrev:
Jag har inga luftspalter på vårt hus..
Nej exakt. Och då behöver du definitivt inte luftspalter på verandan :)

• Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Alltså nu pratar jag om luftspalt i takkonstruktionen...

Idag började jag täcka för nedgången till pannrummet, allt ska täckas med plåt sen, inklusive dörren. Är tanken, vi kör lite på fri hand här, får se hur det blir. ;)
Byggplats där en nedgång till pannrum täcks med trä, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Jag har märkt att denna tråd har blivit en svår tråd att "kolla genom" för nya besökare, så har gjort en blogg där man kan gå in och kika om man är nyfiken på våran resa, tanken är att uppdatera där varje gång jag uppdaterar här också, så kan man hela tiden gå in där och kika om det blir för "nördigt" här på byggahus. :) Hoppas admin samtycker till delningen av länken!

www.sekelskiftesvillan.se

• Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Nu har det hänt ytterligare lite mer! Taket ner till pannrummet typ klart, lite papp och plåt kvar bara, veranda nr 1 klar (eller åtminstone takstolar, stolpar, råsport och papp) plåt, räcken och snickerier gör vi själva sen. Veranda nr 2 är på gäng, 2 dagar till kanske. :) Ha en fortsatt trevlig kväll!

Pågående bygge av en träveranda med takstolar och stolpar på plats, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Bild på verandan idag när ställningen försvann! Nu återstår bara lister under takfoten, snickarglädje, räcken, trappa, plåttak och målning!
Delvis renoverad veranda på äldre hus, utan lister, räcken och plåttak, byggnadsställningar borttagna.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
Verkligen fin ... såå vackra o nätta proportioner! Kram på er hela duktiga familjen!

Anne-Marie skrev:
Verkligen fin ... såå vackra o nätta proportioner! Kram på er hela duktiga familjen!
Tack! Alla hälsar! :D

• Gilla
Anne-Marie
  • Laddar…
Andra verandan börjar nu blir klar! Nu blir det mer arbete invändigt för mig! Resterande jobb med verandorna får bli till våren/sommarn! :)
Halvfärdigt bygge av en veranda på ett gulmålat hus med blå byggställningar och arbetare.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.