402 486 läst · 1 160 svar
402k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Då är jag med!byggarätt skrev:
Utveckla gärna ang takfötterna, vi kommer att ha : innertak, reglar, tomt utrymme, takstolar (takfötter), råspont, papp och plåt, i den ordningen, vart ska det finnas en luftspalt och hur brandsäkrar man takfötterna?
Tveksamt om ett papptak ökar på brandfarligheten i ett gammalt trähus med isolering av sågspån. Värt att notera är att takrosetter av gips hade en brandskyddande funktion. I min brandbesiktning från 1840 är dessa benämnda "gipscirklar"
Jag har märkt att denna tråd har blivit en svår tråd att "kolla genom" för nya besökare, så har gjort en blogg där man kan gå in och kika om man är nyfiken på våran resa, tanken är att uppdatera där varje gång jag uppdaterar här också, så kan man hela tiden gå in där och kika om det blir för "nördigt" här på byggahus. Hoppas admin samtycker till delningen av länken!
www.sekelskiftesvillan.se
www.sekelskiftesvillan.se
Nu har det hänt ytterligare lite mer! Taket ner till pannrummet typ klart, lite papp och plåt kvar bara, veranda nr 1 klar (eller åtminstone takstolar, stolpar, råsport och papp) plåt, räcken och snickerier gör vi själva sen. Veranda nr 2 är på gäng, 2 dagar till kanske. Ha en fortsatt trevlig kväll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen fin ... såå vackra o nätta proportioner! Kram på er hela duktiga familjen!