Meurman skrev:
Låter ju intressant men tror inte vi har ett sådant behov, har aldrig funderar över att det skulle underlätta för oss på något sätt. Men det kanske är lite okunskap också från vår sida! :)
Man vet inte att man behöver det innan man installerat :)

Jag har satt pluggar till alla fönsterlampor, dimmrar på några ställen, switchar till all ytterbelysning, och några kameror. Perfekt att se till att det är tänt inne när man kommer hem på kvällen och kunna kolla läget med kamerorna. Ytterbelysning styrs med gryning/skymning men släcks mitt i natten o s v. En investering värd varenda krona tycker jag!
 
Meurman skrev:
Ja det finns många positiva effekter av att värma upp murstocken och mera fuktkänsliga områden. Vi har valt en klen isolering i trossbotten som förhoppningsvis ska ge grunden lite spillvärme, sedan är våran plan att kunna få igång alla gamla eldstäder i huset och på så vis både kunna påverka våran ekonomi och huset positivt. Men som du säger, pelletseldning har ju sina fördelar i ett hus som detta. :) Får se hur djupt man får ångra det i framtiden!
Har ni redan handlat/installerat LV pumpen? Annars finns ju tid till att ändra sig:p
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Kanske har missat det i tråden, men vad är det för klossar mellan varje limträbalk?
 
oas skrev:
Kanske har missat det i tråden, men vad är det för klossar mellan varje limträbalk?
Gissar att råsponten inte fäster i balkskorna!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
FRS05 skrev:
Har ni redan handlat/installerat LV pumpen? Annars finns ju tid till att ändra sig:p
Nej det är ju sant! Har ändrat mig en gång redan, tror inte det blir en gång till!
 
krillek skrev:
Man vet inte att man behöver det innan man installerat :)

Jag har satt pluggar till alla fönsterlampor, dimmrar på några ställen, switchar till all ytterbelysning, och några kameror. Perfekt att se till att det är tänt inne när man kommer hem på kvällen och kunna kolla läget med kamerorna. Ytterbelysning styrs med gryning/skymning men släcks mitt i natten o s v. En investering värd varenda krona tycker jag!
Haha, ja kanske det! :)
 
Meurman skrev:
Gissar att råsponten inte fäster i balkskorna!
Hehe, givetvis.. Så enkelt var det. :surprised:
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Det är väl hål i balkskorna? Det gäller bara att spika på rätt ställe...:cool:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
useless skrev:
Det är väl hål i balkskorna? Det gäller bara att spika på rätt ställe...:cool:
Inte under. :)
 
Martin_B
På tal om balkskorna. Har ni råkat få med fel storlek, eller är det så att rätt storlek är fel ändå? (för smalt invändigt) Tänkte på bredden då, eftersom inte bjälkarna kommer ner till botten av de.

Har nämligen varit med om att jag har köpt balkskor som skall vara för ett visst mått, säg för 90 balkar, så tar de bara ca. 87 mm eller något, så inte balken kan pressas ända ner. Helt värdelöst om man frågar mig. Feltillverkat förmodligen. Numera mäter jag alltid invändigt så man vet att det är bra grejer, då inte alla tillverkare verkar vara för noggranna?

Gjorde ett litet test med balkar som är för trånga samt balkar där balken kan komma ända ner i botten, och de balkar som vilade riktigt i balkskorna var stummare också. Det var skillnad när man bankade på de, stampade på de osv.
Ingen jätteskillnad, då man naturligtvis även spikar de i sidan, men skillnad var det.
Det blir liksom lite utrymme för elasticitet eller vad man skall säga, när inte balkarna ligger dikt an mot botten av balkskorna.

Vare sig det har någon betydelse i daglig användning låter jag vara osagt, men i ert fall kanske det t.o.m är ett plus så det inte blir för stumt med de här bjässarna till balkar :D
 
Martin_B
Och en annan fråga, inte minst när balkarna inte ligger i botten på balkskorna. Fast till och med när de är ända i botten har det betydelse.

Då tänker jag på råsponten som ni spikar på. För jag antar att ni kör råspont, och sedan spänner papp?

Men oavsett, hur gör ni med första (eller sista beroende på i vilken ände ni börjar) råspontbrädan som skall upp mot balkskorna? Nu är de inte bara 2 mm ner (plåttjockleken) utan kanske rent av 5-7 mm längre ner p.g.a att de inte ligger dikt an mot balkarna.
Skall ni jacka ur råsponten eller hur gör ni där?

På prefab brukade vi jacka ur 2 mm ur balkarna, för att ge plats åt balkskorna (eller motsvarande plåttjocklek då, ibland 3mm osv.) i det fall anslutande byggmaterial måste ligga dikt an. Så slapp snickarna få hjärnblödning sen :D
 
  • Gilla
Lyckan54
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Och en annan fråga, inte minst när balkarna inte ligger i botten på balkskorna. Fast till och med när de är ända i botten har det betydelse.

Då tänker jag på råsponten som ni spikar på. För jag antar att ni kör råspont, och sedan spänner papp?

Men oavsett, hur gör ni med första (eller sista beroende på i vilken ände ni börjar) råspontbrädan som skall upp mot balkskorna? Nu är de inte bara 2 mm ner (plåttjockleken) utan kanske rent av 5-7 mm längre ner p.g.a att de inte ligger dikt an mot balkarna.
Skall ni jacka ur råsponten eller hur gör ni där?

På prefab brukade vi jacka ur 2 mm ur balkarna, för att ge plats åt balkskorna (eller motsvarande plåttjocklek då, ibland 3mm osv.) i det fall anslutande byggmaterial måste ligga dikt an. Så slapp snickarna få hjärnblödning sen :D
Ja om det skulle behövas så tar man ju ur i brädan. :)
 
  • Gilla
CrilleE
  • Laddar…
Martin_B skrev:
På tal om balkskorna. Har ni råkat få med fel storlek, eller är det så att rätt storlek är fel ändå? (för smalt invändigt) Tänkte på bredden då, eftersom inte bjälkarna kommer ner till botten av de.

Har nämligen varit med om att jag har köpt balkskor som skall vara för ett visst mått, säg för 90 balkar, så tar de bara ca. 87 mm eller något, så inte balken kan pressas ända ner. Helt värdelöst om man frågar mig. Feltillverkat förmodligen. Numera mäter jag alltid invändigt så man vet att det är bra grejer, då inte alla tillverkare verkar vara för noggranna?

Gjorde ett litet test med balkar som är för trånga samt balkar där balken kan komma ända ner i botten, och de balkar som vilade riktigt i balkskorna var stummare också. Det var skillnad när man bankade på de, stampade på de osv.
Ingen jätteskillnad, då man naturligtvis även spikar de i sidan, men skillnad var det.
Det blir liksom lite utrymme för elasticitet eller vad man skall säga, när inte balkarna ligger dikt an mot botten av balkskorna.

Vare sig det har någon betydelse i daglig användning låter jag vara osagt, men i ert fall kanske det t.o.m är ett plus så det inte blir för stumt med de här bjässarna till balkar :D
Nu har inte jag kollat så noggrant, men kan tänka mig att det inte spelar så stor roll, när jag har satt bjälklag förut (aldrig så här kraftigt) så kan det ju ha diffat lite men nog låg dom alltid dikt an någonstans (längst in eller längst ut i skon) kanske är så att balkskon inte sitter helt i lod (gammalt hus, stora limträt kanske inte gick att få i lod helt) och att bjälken ligger an längre in där man inte ser... hursom, nu är vi inne på detaljer! ;)
 
Det går väl att slå in en tunn kil mellan skon och balken om man är rädd att det ska bli instabilt.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Ja om det skulle behövas så tar man ju ur i brädan. :)
Ja behövas kommer det ju göra förutsatt att du vill ha råsponten i taket helt jämnt. Fast det kanske inte är så noga med 5 mm hit eller dit...
Utseendemässigt gör det väl egentligen ingenting om ni spänner papp, då den ändå hänger ner så att säga. Så då syns ju inte om råsponten ligger ojämnt.

Spänt papp är ju fint. Vårat papp var så skadat och sönderrivet på sina ställen att det var bara till o riva bort. Orkade inte med att planera för nytt papp utan slängde upp gips i taket som jag skarvade och slipade till perfektionism, i princip. Så det får ersätta spänt papp istället. Man tänker inte mycket på det när det väl är målat, skillnaden är ju inte enorm om man säger så. Bägge alternativen är släta så att säga.

Jag är dock glad på så sätt att golvet på ÖV blev betydligt stabilare! Räckte att jag rev bort pappen så gjorde det skillnad. Det var som att pappen gjorde att den tjänade som en extra vikt som skakade bjälklaget när man väl gick på det (detta bjälklaget är INTE förstärkt av mig ännu, och blir väl inte heller då det förmodligen inte behövs nu längre).

Men sen när jag satte upp gips så blir det ännu mer stabilt. Nu är det faktiskt helt ok även där uppe. Gipset gjorde ju sitt.

Inte för att du behöver sätta gips för stabilitetens skull :D ...det bjälklaget du har satt lär ju hålla för vad som helst ändå haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.