Har inga beräkningar för vårt garage/verkstad. (Det var inte jag som byggde det.)
 
Känns ju som att vi inte var heeeelt ute och cyklade hallfall då, bara lite... :)
 
Blir nog bra det.
Kanske måste ni ha gympaskor med softairgeldämpning deluxe samt tandskydd när ni går över det stumma golvet...;)
Nå, det blir ju lätt att träffa bjälkarna med spiken till golvplanken. :)
 
Oldboy skrev:
Blir nog bra det.
Kanske måste ni ha gympaskor med softairgeldämpning deluxe samt tandskydd när ni går över det stumma golvet...;)
Nå, det blir ju lätt att träffa bjälkarna med spiken till golvplanken. :)
Haha, ja precis!
 
Idag fick vi hem lite elprylar!
Kartong fylld med nya elförnödenheter och installationsmaterial i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Meurman skrev:
Idag fick vi hem lite elprylar!
Det är väl med Z-wave?
 
karlmb skrev:
Det är väl med Z-wave?
Oj, vad är det?
 
Tekniskt mumbojumbo! Jag gissar på Schneiders Renova ;) I ett fint gammalt hus ska man inte ha en massa automatiserat krimskrams å tingeltangel ;)
 
Ser ut att vara lite stabilare grejjor än renova? Tycker renovas infällda uttag är sjyssta till utseende, men brytarna (som jag köpt ett gäng av) är det ingen känsla i.

Själv ska jag försöka behålla och köpa på mig riktiga (gamla) bakelitbrytare istället för renova.... Nya porslin är så dyra... Brytarna känner jag inte är någon större risk med, uttag däremot måste vara petskyddade (när man har barn iallafall).

Z-wave är ett sätt att via radio styra elen. Jag tycker inte det är dåligt i ett gammalt hus. Man kan få en bra funktionalitet med tex trappfunktion UTAN att dra massa ny kabel. Plus bonusen att tex programmera lyset så ytterbelysning tänds med soluppgången. Det är även billigt att lägga in enheter som loggar luftfuktighet, ljus och temperatur. Har inte fått igång mitt z-wave system än annat än några enehter på prov, men min intention är att uppdatera elen i mitt hus med ny kabel, petsäkra jordade uttag samt lite smarta funktioner för att tända och släcka. I infällda dosor så får z-wave "pucken" plats helt dold. Tycker iallafall det är väl värt att tänka på för tex entre, ytterbelysning och trappor, istället för milljarders med kulo och knappar för att styra dessa...
 
Titta inte på Z-wave om du är rädd om dina pengar 😂 Jag skulle bara styra utebelysning och fönsterlampor... Nu är snart varenda lampa i huset samt en hel del annat inkopplat. Ska man ändå installera dimmers så är det ju samma pris som vilken dosdimmer som helst iofs. Och som redan har sagts så kan all installation vara helt dold om man så önskar. 👍🏼
 
iSnobben skrev:
Titta inte på Z-wave om du är rädd om dina pengar 😂 Jag skulle bara styra utebelysning och fönsterlampor... Nu är snart varenda lampa i huset samt en hel del annat inkopplat. Ska man ändå installera dimmers så är det ju samma pris som vilken dosdimmer som helst iofs. Och som redan har sagts så kan all installation vara helt dold om man så önskar. 👍🏼
Haha, ja, men då var det väl bra saker då, om du spenderade mer än du tänkt. Men ja, jag känner igen det, jag tänkte också "vad dyrt jag köper bara 2st puckar", sen sitter man där med en låda full med olika zwave devices efter ett tag... Men så sjukt mycket smidigare än de gamla vridtimers som jag höll på med innan...
 
JohanLun skrev:
Haha, ja, men då var det väl bra saker då, om du spenderade mer än du tänkt. Men ja, jag känner igen det, jag tänkte också "vad dyrt jag köper bara 2st puckar", sen sitter man där med en låda full med olika zwave devices efter ett tag... Men så sjukt mycket smidigare än de gamla vridtimers som jag höll på med innan...
Självklart är jag nöjd annars hade jag såklart inte fortsatt. Testade först med Telldus och Nexa av ekonomiska själv och för att uttrycka mig snällt så kan man väl säga att den testperioden visade varför man ska ha Z-wave även om det kräver en del av användaren för att få en snygg och smidig lösning. Men nu ska vi inte kapa tråden ler om detta. Om TS har frågor kring Z-wave lovar jag däremot att svara efter bästa förmåga.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Låter ju intressant men tror inte vi har ett sådant behov, har aldrig funderar över att det skulle underlätta för oss på något sätt. Men det kanske är lite okunskap också från vår sida! :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Meurman skrev:
Idag fick vi hem lite elprylar!
[bild]
Ser att du tog dom billigaste du kunde hitta ;)
Dom är riktigt fina dom där, har ett par brytare i vardagsrummet men resten har jag snålat på. :D

Om det är brytare med glasringar som jag har, glöm inte att vara extremt noggrann att brytaren sitter exakt där den ska innan du tapetserar, blir lite dålig stämning om det inte sitter som det ska annars. :)
 
Redigerat:
ekblom skrev:
Om det är brytare med glasringar som jag har, glöm inte att vara extremt noggrann att brytaren sitter exakt där den ska innan du tapetserar, blir lite dålig stämning om det inte sitter som det ska annars. :)
Nej det kan jag tänka mig! Dessa är utanpåliggande bakelit. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.