Vi använde takpanne-imitationsplåten på vår carport. ¤mm tror jag den är. Det blir väldigt lätt bucklor (när vi skruvade fast den om man lade vikten på ett knä blev det en buckla där... så man fick tänka på att ständigt fördela tygnden) men i övrigt funkar den bra. Tur att man inte ska upp och gå där så ofta.
På hustaket har vi Plannja 6 mm och den är stenhård och går att gå på - bra när man ska sota skorsten och sådana saker.
På hustaket har vi Plannja 6 mm och den är stenhård och går att gå på - bra när man ska sota skorsten och sådana saker.
Byggmaxplåten är lite tunnare än konkurenternas,därav priset.Har kört med Byggmax förut till väggar på garagedelen.Det är lite skillnad på styvheten mot den plåten jag köpte till Uthustaket som jag köpte direkt från en fabrik i Karlstad.En arbetskompis säger att byggmaxplåten är 0,4 mot 0,6 som uthustakplåten är.Och som alltid så får man vad man betalar för.Så är det med allt har jag upptäckt efter 4 år med inköp av material och handverktyg till huset. /Mats
Den fyller sin funktion så länge man tar det lite varligt. De flesta takplåtar är känsliga för repor och att trampa på fel ställe.
Ser att valet av tjocklek är gråmarkerat på deras websida, så antingen har dom tagit bort 0.5 mm som alternativ eller så är den slut i lager. I så fall rekommenderar jag att du köper takplåten någon annanstans, även om det skulle blir lite dyrare.D doubleH skrev:
Själv har jag dock nyligen köpt svart takplåt från den lokala Byggmax-handlaren, och dom hade i alla fall 0.5 mm i lager.
(Att jag sedan inte använde den till takbeläggning är en annan historia...)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att du har trapets-plåt. Jag skall ha "takpanneplåt" och för den så kan man välja mellan 0,4 och 0,5mm, förutsatt att man väljer röd plåt. Jag skall ha svart...Engztrom skrev:
Ser att valet av tjocklek är gråmarkerat på deras websida, så antingen har dom tagit bort 0.5 mm som alternativ eller så är den slut i lager. I så fall rekommenderar jag att du köper takplåten någon annanstans, även om det skulle blir lite dyrare.
Själv har jag dock nyligen köpt svart takplåt från den lokala Byggmax-handlaren, och dom hade i alla fall 0.5 mm i lager.
(Att jag sedan inte använde den till takbeläggning är en annan historia...)
[bild] [bild]
Blir troligen att jag köper från nån annan leverantör, men då med nackdelen att plåtarna måste beställas.
Och jag får kolla om det går att beställa såpass små mängder (32kvm) utan att åka på ett rejält påslag för frakten mellan producent och bygghandeln.
Om du själv hämtar upp plåten på bygghandeln så blir det väl inget extra i frakt (förutsett att den ingår i deras ordinarie sortiment men som beställningsvara). I så fall borde frakten från producent/grossist till bygghandeln redan vara inräknad i priset.
Klicka här för att svara