AYA AYA skrev:
Huset har bergvärme med 225m djup borrat under sjön och själva pumpen är Nibe 1155 4-16KW med 300L varmvattenberedare
Huset har årsförbrukning på 14500KWh

Redigerat:
  • Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
AYA AYA skrev:
Jag har årsförbrukning på 14500KWh
Det låter som en mycket bra siffra med tanke på storleken på stugan. :)

• Gilla
Trävilla
  • Laddar…
AYA AYA skrev:
De beslag som visade på avsnittet är bara för att hålla sidorörelse, själva vikten bärs av 4st 10mm stålplåt täckt med Rostskydd låg under varje fönster fastat till betong grund och bjälklag med 2st M14 rostfria betong skruvar till varje plåt. och de ligger under golvet nu.
Det är ju sånt som är intressant att se. Hur breda var de plåtarna, vilken last räknade du med?

AYA AYA skrev:
De beslag som visade på avsnittet är bara för att hålla sidorörelse, själva vikten bärs av 4st 10mm stålplåt täckt med Rostskydd låg under varje fönster fastat till betong grund och bjälklag med 2st M14 rostfria betong skruvar till varje plåt. och de ligger under golvet nu.
Blanda rostfritt och plåt kan klart vara lite vanskligt, men håller det sig torrt är det nog inga bekymmer

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Plåt är inte ett material, det är snarare en form. Plåt kan absolut vara rostfri.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Någon som vet vilken arkitekt som anlitats?
M Mattis_ skrev:
Det är ju sånt som är intressant att se. Hur breda var de plåtarna, vilken last räknade du med?
De var 100mm breda

harry73
@AYA, kul att du svarar i tråden. Det var faktiskt första husdrömmar jag såg och jag gillade programmet.

Häftigt hus och häftig tomt.

• Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@AYA, kul att du svarar i tråden. Det var faktiskt första husdrömmar jag såg och jag gillade programmet.

Häftigt hus och häftig tomt.
Tack Harry73 :)

Är det en attefallare nere närmare vattnet?
Eller komplement byggnad för uthyrning.

Styltorna till det huset såg inte roliga ut.

AYA AYA skrev:
Huset har årsförbrukning på 14500KWh
Vad fick ni för värde på energideklarationen? (kWh/m2 A-temp)

@AYA Efter att ha sett programmet i sin helhet så måste jag bara få lyckönska er till ert drömhus - som ni verkligen fått slita hårt för. Tomten är helt fantastisk och utsikten magisk.

Gratulerar och är övertygad om att ni kommer att få många fina år i ert fina hus. Djupt imponerad av er nogrannhet med detaljer och engagemang i bygget.

Det här var det bästa programmet i serien på länge.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
@AYA , Grymt jobbat, huset blev fantastiskt fint.(y)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
G
Varför så mycket fokus på familj och relationer, vi vill se mera av byggtekniska lösningar och smarta idéer hur man kan bygga på olika sätt , det har under 2019 blivit mera fokus på personen inte på bygget ... mera Gert (y)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
@AYA Grattis till huset jag gillar det starkt. Är det KNX som styr alla lampor etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.